Економија
Предлог-буџетот за следната година изнесува 4,4 милијарди евра
Продолжување на грижата за заштита на здравјето на населението, многу повеќе капитални инвестиции, редовна и навремена исплата на плати, пензии и социјални надоместоци при истовремена фискална консолидација, се главните цели на предлог-буџетот за 2022 година, што Владата го усвои на седницата на 30 октомври, а денеска на прес-конференција го претстави министерот за финансии, Фатмир Бесими. Реализацијата на буџетот за 2022 година ќе овозможи поддршка на економскиот раст проектиран на 4,6 %.
Вкупните приходи на предлог-буџетот за 2022 година се планирани на 238,9 милијарди денари и се 7,4 проценти повисоки од годинава. Вкупните расходи се планирани на 272,4 милијарди денари, што се за 1,4 % повисоки oд 2021 година. Дефицитот се планира на ниво од 33,5 милијарди денари или 4,3 % од БДП и е понизок за 2,2-процентни поени во однос на дефицитот во 2021 година.
Притоа капиталните инвестиции се повисоки од буџетскиот дефицит и изнесуваат 37,8 милијарди денари, што е за речиси 27 % повеќе во однос на 2021 година. Со ова, како што истакна министерот, се постигнува златното правило во јавните финансии.
„Главна карактеристика на предлог-буџетот за 2022 година е дека дефицитот единствено ќе се користи за поддршка на позначителниот дел од капиталните инвестиции. Во 2022 година, според сите карактеристики, ќе имаме развоен буџет. Развојната компонента на буџетот се гледа преку зголемените средства за капитални расходи за речиси 27 % во однос на 2021 година или 8 милијарди денари повеќе се предвидени во 2022 година за капитални проекти. Капиталните расходи в година се на историски највисоко ниво од 14 % во вкупните расходи“, истакна министерот.
Одлика на овој буџет е дека парите на граѓаните ќе се искористат таму каде што даваат најголеми ефекти во остварување на целите за повисок квалитет на животот.
Средствата ќе бидат наменети за интензивирање на реализацијата на инфраструктурните проекти, односно за инвестициски вложувања во патната и железничката инфраструктура, енергетската и комуналната инфраструктура, како и капитални инвестиции за подобрување на условите во здравствениот, образовниот и во социјалниот систем, земјоделството, културата, спортот, заштитата на животната средина и правосудството.
„За да се одговори на сѐ уште присутните предизвици од пандемијата на Ковид 19, предвидени се повеќе средства во здравствениот сектор и планирани се на ниво од 7,4 милијарди денари. Значителен износ се однесува на набавка на вакцини против Ковид 19; реконструкција на ЈЗУ во износ од речиси 260 милиони денари; медицинска опрема, реновирање и опремување вакцинални пунктови, како и други програми“, рече Бесими.
Подобра ефикасност и ефективност во употребата на јавните пари ќе се постигне преку зајакнат мониторинг во рамките на механизмот за повисока реализација на капиталните расходи (CAPEF), воведување повеќе индикатори за мерење на успешноста на буџетските корисници и воведување интегриран информациски систем за управување со финансии и интегриран даночен информациски систем.
Потврда за тоа дека фокусот ќе биде на капиталните инвестиции е и кратењето на тековните расходи до ниво од 86 % од вкупните расходи.
Со предлог-буџетот тековните расходи се намалени 4,3 милијарди денари во однос на 2021 година или 2 % пониски, односно на ниво од 234,6 милијарди денари. Притоа кај расходите за стоки и услуги, кои се проектирани на ниво од 20,6 милијарди денари, има намалување од 6 % или 1,3 милијарда денари, а како резултат на фискалната консолидација и сведување на минимум на оперативните трошења преку буџетот.
Министерот порача дека граѓаните може да бидат сигурни дека во буџетот за 2022 година има ликвидност и дека ќе има редовна исплата на плати, пензии и социјални надоместоци.
Останува определбата за оптимизација на администрацијата преку контрола на новите вработувања, како и подобрување на квалитетот на живот на вработените и зголемување на мотивот за професионално, квалитетно и целосно исполнување на работните задачи.
Социјалните трансфери се проектирани во износ од 124,5 милијарди денари, при што за исплата на пензии наменети се 64,4 милијарди денари, за исплата на надоместоци за социјална заштита на најранливите слоеви 11 милијарди денари, за исплата на паричен надоместок во случај на невработеност 1,4 милијарда денари, како и за активни политики и мерки за вработување од 1,8 милијарда денари.
Продолжува поддршката на земјоделскиот сектор преку исплата на субвенции и средства од ИПАРД-програмата, потоа поддршката на приватниот сектор, активните политики и мерки за вработување, а повеќе пари ќе имаат и општините преку реформата за унапредување на фискалната децентрализација.
Во 2022 година се очекува забрзан раст, кој е проектиран на 4,6 %, при зголемување на бруто-инвестициите за 8,5 % на реална основа. Финалната потрошувачка е проектирана да се зголеми за 3,1 %, извозот за 8,3 %, а се очекува и раст на бројот на вработени за 3,1 %.
Исто така, се очекува стабилизација и на стапката на инфлација, која е проектирана на 2,4 % во 2022 година, при што ценовните притисоци како резултат на неизвесноста поврзана со цените на енергијата и на дел од примарните производи на светските берзи се очекува да се релаксираат од вториот квартал од годината.
„Во 2022 година остануваме посветени на остварување на приоритетите за забрзан економски раст, со посебен фокус на здравството, фискална консолидација, на тековните реформи, судство и евроитнеграцијата, зелената агенда, дигитализацијата, иновациите и технолошкиот развој, развојот на човечки капитал, инвестициите во физичката инфраструктура, социјалната кохезија, зајакнувањето на институционалните капацитети“, истакна Бесими.
Буџетот е стратешки документ во кој Владата финансиски ги пресликува приоритетите во контекст на остварување на програмата во интерес на граѓаните. Поткрепа на остварување на овие цели се и донесените стратешки документи со среднорочна рамка од 2022 до 2026 година, на кои се базира конципирирањето и планирањето на овој буџет. Тие се фискалната стратегија, стратегијата за јавен долг, планот за фискална одржливост и економски раст, планот за забрзан економски раст, планот за јавни инвестиции, програмата за економски реформи и др. Во насока на инклузивно креирање на политиките ги вградивме и препораките за политиките и реформите од меѓународните и националните конференции, како и дебатите и настаните на Skopje Economic Finance Forum (SEFF).
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Бислимоски – Сјаојен: Енергетската транзиција е приоритет број еден
Над 55 % од расположливите енергетски капацитети во државава се од обновливи извори и определбата на земјава е јасна дека енергетската транзиција е приоритет број еден – е пораката што претседателот Марко Бислимоски и членовите на РКЕ ја истакнаа на средбата со амбасадорката на Народна Република Кина, Џианг Сјаојен.
Соговорниците ги споделија искуствата во секторот, истакнувајќи дека полето на соработка може да се прошири, ако се земе во предвид дека материјали со кинеско производство се повеќе се употребуваат при реализација на значаен дел на инвестициите во енергетиката.
„Инвеститорите се добредојдени во земјава, но соработката мора да биде базирана на законските прописи кои се синхронизирани со европските правила што подразбираат јавни и транспарентни тендерски постапки “ посочи Бислимоски.
На средбата се разговараше и за тоа како новите технологии – паметните мрежи, батериите за складирање на електрична енергија, можат да придонесат за побрза енергетска транзиција
Економија
Минималните семејни трошоци во ноември 65.173 денари, со изнајмен стан надминуваат 80 илјади
Минималните месечни трошоци што едно четиричлено семејство ги има во ноември достигнуваат 65.173 денари, додека доколку семејството живее во изнајмен стан од 60 квадратни метри, вкупните потребни средства се искачуваат на 80.548 денари.
За храна и пијалоци се издвојуваат 23.534 денари, додека 6.130 денари се потребни за режиски трошоци, соопшти Сојузот на синдикатите, кој ја изработува синдикалната минимална кошница.
Во однос на минатиот месец, кога за покривање на основните трошоци биле потребни 65.544 денари, сега е забележано намалување од 371 денар.
Економија
(Фото) Технолошка револуција од Porsche: претставен новиот и целосно електричен Cayenne
Cayenne Electric означува почеток на нова ера за Porsche.
Како целосно електричен SUV, новиот Cayenne ја комбинира вистинската Porsche ДНК со пионерска технологија и моќност: до 850 kW (1.156 PS), 0-100 km/h за 2,5 секунди и до 400 kW моќност за полнење и досег до 642 километри. Тоа е најмоќниот сериски произведен Porsche модел на сите времиња – и истовремено поразновиден од било кога: динамичен на пат, самоуверен на тежок терен и удобен на долги патувања.

Cayenne беше првиот модел што ја пренесе легендата на спортскиот бренд на Porsche во сосема нов пазарен сегмент. Новиот, спортски SUV стана светски хит веднаш по светската премиера во септември 2002 година. Сега започнува нова ера со целосно електричниот Cayenne. Новата, електрична генерација на Cayenne Electric покажува перформанси во сосема нова димензија, со иновативни технологии што ги развивме во мотоспортот. Поставува нови стандарди во SUV сегментот – во однос на возачките карактеристики, како и во полнењето”, вели Оливер Блум, претседател на Извршниот одбор на Porsche AG. „Извонредни електрични перформанси се среќаваат со многу реална секојдневна употребливост. Одлична удобност на долги растојанија се комбинира со бескомпромисна способност за офроуд.“

Со околу 36 проценти продадени електрични спортски автомобили глобално, Porsche е еден од најбрзо трансформираните производители на автомобили во 2025 година. Cayenne Electric е следната пресвртница во оваа успешна приказна и ја надополнува постоечката понуда на Cayenne модели со мотор на согорување и plug-in хибриди во духот на целосно флексибилен избор на Porsche погонски системи.
Перформанси на супер-спортски автомобил
Целосно електричното семејство Cayenne првично се состои од два модела: Cayenne Electric и Cayenne Turbo Electric – двата со погон на сите тркала и опремени со електронски Porsche Traction Management (ePTM).
Cayenne Turbo забрзува од 0-100 km/h за 2.5 секунди, од 0 до 200 km/h за 7.4 секунди и достигнува максимална брзина од 260 km/h. Овој моќен e-performance е овозможен благодарение на новоразвиен систем за погон кој развива до 850 kW (1.156 PS) и до 1.500 Nm
вртежен момент кога е активиран Launch Control. Turbo варијантата има директно масло ладење на електричниот мотор на задната оска за да обезбеди висок континуиран излез и ефикасност. Ова е иновација од моторспортот. Во нормален режим на возење, достапна е до 630 kW (857 PS). Со помош на функцијата Push-to-Pass, дополнителни 130 kW (176 PS) може да се активираат за 10 секунди со притискање на копче. Основниот Cayenne модел има 300 kW (408 PS) во нормална работа и 325 kW (442 PS) и 835 Nm вртежен момент со Launch Control. Забрзува од 0 до 100 km/h за 4.8 секунди, достигнувајќи максимална брзина од 230 km/h.

Формула Е нивоа на рекуперација
Cayenne Electric исто така нуди водечки показатели за обновување на енергија, постигнувајќи нивоа на Formula E со до 600 kW рекуперативна моќност. Во секојдневието, околу 97 проценти од сите операции на сопирање можат да се извршат исклучиво со електричните мотори. Механичките сопирачки ретко треба да интервенираат. За Cayenne Turbo, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) исто така е достапен како опција.
Cayenne Electric голем дел од својата разновидност ја должи на шасијата. Адаптивна воздушна суспензија со Porsche Active Suspension Management (PASM) е доаѓа стандардно кај двете верзии. Turbo исто така има Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) со ограничено пролизгување на задниот диференцијал. Двата модела можат да бидат опремени со систем за управување со задна оска, кој ги управува задните тркала до пет степени. Дополнително, Porsche Active Ride е достапен и кај главниот модел на Porsche за прв пат. Системот за Активна суспензија, познат од спортските седани на Porsche, сега е достапен и кај Cayenne, и речиси целосно ги компензира движењата на шасијата со што се обезбедува исклучителна стабилност, динамика и удобност.
Иновативна удобност за полнење: брзо и робусно
Во срцето на целосно електричните Cayenne модели е новоразвиената високонапонска батерија од 113 kWh, која има корист од двострано ладење за оптимално термално управување. Ова резултира со комбиниран WLTP опсег од до 642 км за Cayenne Electric и до 623 km за Turbo.

Благодарение на својата 800-волтна технологија, Cayenne се полни со DC полнење до 390 kW – а под специфични услови дури и до 400 kW. SoC (состојба на полнење) може да се зголеми од 10 на 80 проценти за помалку од 16 минути, а енергијата за дострел од 325 km (Cayenne) или 315 km (Cayenne Turbo) може да се додаде во рок од 10 минути. Робусните перформанси при полнење беа главен фокус при развојот на новиот Cayenne.
Нов надворешен дизајн: прогресивен и аеродинамичен
Cayenne Electric ги комбинира препознатливите пропорции на брендот Porsche со јасно развиен дизајнерски јазик. „Новиот Cayenne е недвосмислено Porsche и недвосмислено Cayenne. Ги надградивме докажаните дизајнерски карактеристики и го зачувавме она што го прави овој SUV уникатен. Резултатот е модерен дизајнерски концепт кој го носи Cayenne во иднината“, вели Мајкл Маур, раководител на Style во Porsche.
Најзначајни карактеристики вклучуваат ниска предница со тенки Matrix LED светла. Овие ја нагласуваат ширината на возилото и ги комбинираат сите функции за осветлување во еден модул. Силно контурираните страници се исто така многу типични за други дизајни на Porsche, како и flyline – икондкиот благо наклонет покрив.

Страничната силуета се карактеризира со врати без рамка и впечатлива набор на површината на вратата. Страничните детали имаат изразен тридимензионален дизајн и се обоени во Volcanic Grey Metallic и, на Cayenne Turbo, во високо-сјајна црна боја. Двобојниот концепт ја истакнува спортската димензија на автомобилот. Дизајните на лакот на тркалата специфични за моделот го нагласуваат неговиот офроуд карактер.
Впечатливи детали позади, како светлосната лента со препознатлив 3D изглед и анимирана графика, како и осветлените Porsche букви, го нагласуваат современиот дизајнерски јазик. Cayenne Turbo има бројни контрастни елементи во ексклузивната боја на Turbonite. Ова ги вклучува грбот на Porsche, предните страни на алуминиумските тркала и лајсните на страничните прозорци. Нежните акценти во Turbonite го нагласуваат светлосниот потпис и инскрипцијата Porsche.

За клиенти со посебни барања во однос на аголот на пристап и робусност, достапен е Off-Road пакет. Неговиот преден дел со изменета геометрија помага безбедно да се движи низ груби земјени патишта, особено стрмни искачувања или спуштања на тежок терен. Благодарение на коефициентот на отпор од 0.25, новиот Cayenne Electric е еден од најаеродинамичните SUV возила во својата класа, нудејќи придобивки во однос на опсегот и потрошувачката на енергија. Системот Porsche Active Aerodynamics (PAA) прецизно ги прилагодува аеродинамичните својства на автомобилот на соодветната ситуација и брзина на возење и, покрај ефикасната стратегија за контрола, придонесува и за динамиката на возење очекувана од брендот со дополнителна притисна сила. Активните аеродинамички елементи вклучуваат подвижни крила за ладење на воздухот на предницата, адаптивен спојлер на покривот и иновативни, активни аеролопати на задниот дел од Turbo. Тие ги продолжуваат страничните рабови и ги подобруваат карактеристиките на протокот на воздух, што води до зголемување на опсегот, особено при повисоки брзини. Други аеродинамички мерки вклучуваат воздушни завеси на предната каросерија, речиси целосно затворен долен дел, специјални аеро тркала и дифузер на задниот дел.

Ново ниво на корисност, удобност и индивидуалност
Новиот Cayenne Electric е 55 милиметри подолг од моделот со мотор за внатрешно согорување. Новиот SUV е долг 4.985 mm, широк 1.980 mm и висок 1.674 mm. Разликата е најголема во меѓуоскиното растојание (3.023 mm), каде што зголемување од речиси 13 cm значи повеќе простор за нозе и удобност за патниците позади отколку порано. Системот за задно седиште е електрично прилагодлив и нуди флексибилни опции за прилагодување од удобна до товарна позиција. Капацитетот на багажот е од 781 до 1.588 литри, плус предниот багажен простор од 90 литри. Корисноста на новиот Cayenne е исто така потврдена со неговата моќ влечење до 3,5 тони.

Новововедените Mood Modes го претвораат внатрешниот простор во простор за искуство кој се прилагодува на расположението и ситуацијата. Во зависност од избраната програма, се менува позицијата на седењето, амбиентот за осветлување, климатизацијата, звучниот профил и изгледот на дисплејот. Лизгачкиот панорамски покрив со променлива контрола на светлината, електрично промелнива течнокристална фолија, создава огромно чувство на простор. Друг карактер е новото греење на панелот: не само што ги загрева седиштата, туку и големи површини на контакт како потпирачи за раце и панели на вратите. Опсегот на удобности е дополнет со проширено амбиентално осветлување, вклучувајќи комуникациско светло – анимирана светлосна лента која ги пречекува патниците при влегување во автомобилот и визуелизира различни состојби на возилото, како што е процесот на полнење.

Никогаш досега Cayenne не бил толку сеопфатно и индивидуално прилагодлив како новиот целосно електричен модел. Клиентите можат да изберат меѓу 13 стандардни бои, девет дизајни на тркала од 20 до 22 инчи, 12 комбинации на ентериер, како и до пет пакети за внатрешност и до пет пакети со акценти. Благодарение на Porsche Exclusive Manufaktur, проширената палета на надворешни бои Paint to Sample и програмата Sonderwunsch, клиентите можат да го индивидуализираат својот Cayenne според своите лични желби, од низа опции па сè до целосен уникатен модел.
Програмата на Porsche Design за специјално изработени часовници е проширена за да го вклучи и опсегот на SUV модели. Ова значи дека клиентите на Cayenne сега можат да нарачаат и часовник од сопствениот швајцарски производител на часовници на Porsche, кој е прилагоден на нивното возило до последен детаљ.

Porsche Driver Experience – најголемата контролна површина во Porsche
Во областа на дигитализацијата, Cayenne Electric го подигнува возачкото искуство на ново ниво. Во срцето на новоразвиеното Porsche Driver Experience е Flow Display – елегантно закривен OLED панел кој беспрекорно се вклопува во централната конзола и овозможува јасно одвојување помеѓу дисплејот и контролните сегменти. Дополнета е со целосно дигитална инструмент табла со 14.25-инчен OLED екран и опционален 14.9-инчен опционален дисплеј за патници. Заедно, резултатот е најголемата контролна површина некогаш пронајдена во Porsche. За првпат во Cayenne, достапен е и head-up дисплеј со AR технологија, кој визуелно претставува 87-инчен дисплејски простор 10 метри пред возилото. Сите дисплеи се беспрекорно вградени во внатрешната архитектура. За разлика од тоа, копчињата и контролите за особено често користени функции, како клима уред и јачина на звукот, се аналогни. Дополнително, развиен е потпирач за раце кој му овозможува на возачот ергономски да ги управува дигиталните и аналогните елементи – дури и во особено динамични ситуации на возење.

Новата Porsche Digital Interaction е дигитална оперативна филозофија и дизајнерски јазик кој го проширува искуството на возачите на Porsche и е насочен кон индивидуализација и брз пристап до функции. Widgets овозможуваат пристап до преферирани функции, додека апликацијата Themes ја прилагодува шемата на бои на сите дисплеи. Многу апликации од трети страни можат директно да се интегрираат во возилото преку Porsche App Centre. Разновидните стриминг и гејминг функции го подигнуваат дигиталното искуство на ново ниво. Новиот Voice Pilot исто така придонесува за ова. Благодарение на вештачката интелигенција, тој разбира сложени, меѓусебно поврзани прашања, го препознава контекстот и одговара како вистински соговорник. Овозможува навигацијата да се контролира интуитивно и да се пристапи до обемно онлајн знаење. Со Porsche Digital Key, паметниот телефон и паметниот часовник стануваат клучеви за возила кои можат дигитално да се споделуваат со до седум други корисници.

Трио погонски системи по 2030 година
Новиот Cayenne Electric сега го надополнува постоечкиот избор на типови на погони, кои ќе продолжат да се нудат паралелно ширум светот.
„Инспирирањето на клиентите е наш највисок приоритет во Porsche. Со електрификацијата на Cayenne, достигнуваме ново ниво на перформанси кое поставува стандарди за иднината. Во исто време, ќе продолжиме да го развиваме Cayenne со ефикасни системи со мотор на согорување и хибриден погон дури и во следната деценија,“ вели Матијас Бекер, член на Одборот за менаџмент, продажба и маркетинг. „Оваа стратегија важи и за целото портфолио на модели на Porsche: во секој сегмент во кој сме претставени, клиентите во иднина ќе имаат избор помеѓу целосно електрични и мотори со согорување.“
Целосно електричните Cayenne модели се достапни за нарачка сега во Porsche Center Skopje.
ПР

