Економија
Анѓушев од „Самитот 100“: За земјите од регионот нема алтернатива, освен членство во ЕУ

Вицепремиерот за економски прашања, Кочо Анѓушев, на вториот ден од „Самит 100 – Бизнис-лидери од Југоисточна Европа“, учествуваше на панелот „Дали регионот може да се натпреварува на глобалниот пазар“, каде што дебатира со потпретседателот на владата на Република Србија, Расим Љаиќ, а кој го модерираа претседателката на „Самитот 100“ и член на Управниот одбор на „Горење груп“, Станка Пејановиќ, и потпретседателот на „Самитот 100“ и генерален директор на „Алкалоид“, Живко Мукаетов.
Вицепремиерот Анѓушев истакна дека за економски и општествен прогрес, друга алтернатива за земјите од регионот, освен членство во Европската Унија, нема. Тој посочи дека помеѓу земјите членки на ЕУ во минатото постоеле дури и поголеми разлики од оние што ги имаат земјите од Западен Балкан и дека тие примери треба да бидат показател како да се надминат предизвиците и како да се дејствува за подобра и заедничка иднина.
„Владата на Република Македонија активно работи на надминување на разликите што ги имаме со соседните држави, на решавање на проблемите што ги имаме со децении и цели кон заедничка иднина. Сметам дека сме добар пример за градење пријателство. Во поглед на мобилноста и поврзаноста, добро е тоа што во сите земји се реализираат важни инфраструктурни проекти, но доколку со квалитетни автопатишта, во кои инвестираме милиони евра, заштедиме 10 отсто од времето за патување, а притоа стоката стои на границите по 12 часа, реално не сме направиле ништо. Со години се водат политички дебати како да ја унапредиме регионалната соработка, а не се реализира договореното. Тоа е така поради заштита на локалните економски интереси, што е добро на кус рок, но не носи резултати на долг рок“, посочи Анѓушев.
За земјите од регионот да го постигнат нивото на економски развој што го имаат поранешните социјалистички држави од Централна и Источна Европа, како што се Чешка, Полска, Словачка и други, во наредните 20 години треба да се генерира раст на БДП помеѓу 5-7 отсто годишно.
„Постојат четири генератори на растот на БДП: индустријата, градежништвото, трговијата и земјоделството, кои се најистакнати во нашите земји. Градежништвото лесно се стимулира, сепак, ако станува збор за проекти што немаат физибилност, државата се задолжува за нив, краткорочно има ефект, а долгорочно проблем. Земјоделството и трговијата треба да се развиваат, но најважно е индустријата да се развива, токму на тоа се темели успехот на централноевропските држави. За индустријата да се развива, потребно е да се поттикнуваат извозно ориентирани компании, каде што целиот свет е конкуренција. Компаниите да бидат поконкурентни, владите мора да бидат ефикасни и од збор да се премине на дело. Регионот нема време за губење, мора да ги отфрлиме предрасудите и да го намалиме влијанието на политиката. Мора да научиме да соработуваме, нашите земји не смеат да бидат конкуренти, мора да бидеме партнери. Треба да видиме кои давачки може државите да ги намалат за да стимулираме технолошки развој на нашите компании, инаку нема да имаат можност екстензивно да се развиваат“, истакна вицепремиерот.
Македонија, која им гарантира добар живот на своите граѓани, членка на ЕУ, каде што географски припаѓа, отворена земја, која има создадено добри односи со сите соседи, така ја гледам иднината на државата, нагласи тој.
„За подобра иднина не ни треба многу. Ни треба добра организација, особено на владино ниво, да се смени менталниот склоп на администрацијата и на граѓаните, да бидеме поефикасни и поефективни. Стопанствениците се дел од успехот и тие треба да помогнат, да ги платат вработените за да живеат нормален живот и да работат на проекти што сакаат да ги работат. Сакам да ја видам Македонија како стабилна земја, каде што луѓето не се оптоваруваат со историја и политика, како партнер на соседите. Сакам искрено да соработуваме за подобар регион, без скриени намери и што е најважно – да преминеме од збор на реализација“, заврши Анѓушев.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.