Економија
(Видео) Бектеши – Ковачевски: Со владините мерки и менаџирањето од ЕСМ успешно се пребродија кризите со електрична и топлинска енергија

Министерот за економија, Крешник Бектеши, и генералниот директор на АД „Електрани на Северна Македонија“, Васко Ковачевски, денеска на прес-конференција информираа за мерките што ги донесе Владата за справување со енергетската криза, а кои се спроведоа преку АД ЕСМ, кое како државна компанија секојдневно ги менаџире состојбите во справувањето со кризата со електрична енергија и кризата со топлинска енергија.
Министерот Бектеши во своето обраќање истакна дека во услови кога цела Европа е соочена со една од најголемите енергетски кризи, Владата преку АД ЕСМ успеа со навремени мерки да се справи со ценовниот шок, кој беше неминовен. Успеавме да обезбедиме минимален раст на цената на струјата и парното, а во време кога сите земји во регионот имаат рестрикции на струја, обезбедивме непречено снабдување со електрична енергија за сите домаќинства и мали потрошувачи.
„Како резултат на порастот на цените на енергентите на европскиот пазар, пред сѐ, електричната енергија и гасот, на крајот на годината настана потреба од итно преземање мерки со цел справување со последиците од рапидниот пораст на цените. И можам слободно да кажам дека Северна Македонија беше една од првите земји во регионот, но и пошироко, која веднаш донесе мерки за справување со ценовните шокови што дојдоа однадвор“, изјави министерот Бектеши.
Министерот информира дека со цел да се амортизира покачувањето на цената на електричната енергија и на парното, од буџетот на државата, двапати, на крајот на 2021 и на почетокот на 2022 година, на ЕСМ му беа префрлени вкупно речиси 10,6 милијарди денари, или 171 милион евра, по прогласувањето кризна состојба во електроенергетскиот сектор и кризна состојба на пазарот со топлинска енергија.
„Заложбата на Владата е во услови на криза, без оглед каква, пред сѐ, да ги заштити граѓаните и стопанството. Навремено ги донесовме мерките за прогласување кризна состојба и можам слободно да кажам дека Северна Македонија беше една од првите земји во регионот, но и пошироко, која веднаш донесе мерки за справување со ценовните шокови што дојдоа однадвор. Овие мерки резултираа со многу помала корекција на цената на електричната енергија за домаќинствата и малите потрошувачи, која од почетокот на годината се зголеми 9,4 отсто, а цената на струјата на берзите бележеше рекорди, како и помали цени на топлинската енергија за корисниците на парно од реалната пазарна вредност, односно цената изнесува околу 20 отсто од пазарната“, потенцира Бектеши и додаде дека во цела Европа имаше покачувања на цената на струјата од 20 до 30 отсто, а во Турција 120 проценти. Министерот Бектеши додаде дека реалното зголемување на цената ќе беше многу поголемо доколку Владата и АД ЕСМ не презедоа обврска да им помогнат на државните енергетски компании во наредниот период.
„Од 2018 година наваму, од либерализацијата на пазарот на електрична енергија, ЕСМ се јавува како стабилизатор на цената на струјата со поддршка на Владата. Цената на струјата на берзите се движеше од 113 евра за мегават-час во септември 2021 година до 315 евра во март 2022 година, со многубројни осцилации, а во пик до 600 евра. Во вакви услови цената на ЕСМ за струјата на граѓаните е 41 евро за мегават-час кон ‘ЕВН хоум’“, посочи Бектеши.
Генералниот директор на АД ЕСМ, Васко Ковачевски, рече дека изминатите 7 месеци биле најтешките во постоењето на АД ЕСМ. Обврската за секојдневното менаџирање на криза со електрична енергија и на кризата со топлинска енергија му беше доделена на АД ЕСМ од страна на Владата и таа обврска ја прифативме и извршивме во целост.
„Владата го задолжи ЕСМ и во однос на цената кон ‘ЕВН хоум’, но и со 6 други продукти. кои истовремено ги работи на енергетскиот пазар сѐ со цел да се амортизира енергетската и топлинската криза. Презедовме обврска за 100 % испорака на електрична енергија кон ‘ЕВН хоум’, покривање на техничките загуби во системот на ‘ЕВН Електродиструбуција’ и МЕПСО, стартување на ТЕЦ ‘Неготино’, преземање на енергијата од ТЕ-ТО и привремено управување во БЕГ и со ‘Скопје Север’ за топлинската криза“, рече Ковачевски.
Заради транспарентност и отчетност во користењето на средствата од кризната состојба, АД ЕСМ секој месец писмено ја информира Владата како се користат средствата од наменската сметка за кризата и заедно со Владата, премиерот и економскиот тим министри се креираат чекорите за менаџирање на состојбата.
Тие средства се искористени за набавки на основните енергенски и основни трошоци.
АД ЕСМ во време на енергетската криза го прошири својот обем на работа интегрирајќи и други енергетски субјекти во својот систем, како ТЕЦ „Неготино“, ТЕ-ТО, менаџирањето со БЕГ и „Скопје Север“, снабдување електрична енергија за системските загуби во мрежата на ЕВН и МЕПСО. При сите тие дополнителни обврски успеавме целосно да го снабдиме „ЕВН хоум“ со потребната енергија за домаќинствата и малите потрошувачи.
Денеска сакаме да објавиме дека ги завршивме договорите за деловно-техничка соработка со ТЕЦ „Неготино“ и со ТЕ-ТО. Во изминатите 3-4 месеци овие два капацитета многу помогнаа во системот и со нивното интегрирање во работењето на АД ЕСМ се заштедија над 31 милион евра.
Што се однесува до набавката на електрична енергија, АД ЕСМ беше принудено да набави енергија во тек на неколку месеци, пред сѐ, и најмногу во ноември кога имавме пожар предизвикан од надворешни фактори на трансформаторот на РЕК „Битола“ поради што во РЕК „Битола“ беше исклучен од мрежата Блокот 3 и тој е во процес на санација.
Понатаму, во текот на зимскиот период се наиде на проблеми при набавка на мазут и на дополнителни количини јаглен, а тоа беше предизвикано од енергетската криза поради која на пазарот не можеше навремено да се добават енергенти. Затоа, во одредени денови бевме принудени да го спуштаме нивото на производство и да дополнуваме со набавена енергија. Не се набави голема количина енергија, но со оглед на енормниот скок на цените на берзите, таа енергија нас нѐ чинеше многу повеќе од тоа што било во минатото во околности на потреба.
Од денес ЕСМ продолжува да снабдува само преку своите капацитети – два блока во РЕК „Битола“, РЕК „Осломеј“, гасната електрана КОГЕЛ – Скопје, хидроелектраните и ветерниот парк. Со ова производство се задоволува потребата на домаќинствата и малите потрошувачи.
„Кризата отвори потреба и од подолго користење на рудниците, така што инвестираме и во нови сопствени ископи, рудникот ‘Живојно’ во РЕК ‘Битола’ и рудникот ‘Гуштерица’ во РЕК ‘Осломеј’. Но, мора да се има предвид дека во енергетиката резултатите доаѓаат по подолг период и ефектот од тоа што денес се работи во енергетиката ќе се види по 3 до 5 години. Издржавме голем удар, се подготвуваме за понатаму. Пред сѐ, за нови предизвици со енергетската криза и за следната грејна сезона“, рече директорот на ЕСМ, Васко Ковачевски.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Нови правила за одобрување возила од 1 септември

Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини (МЕРМС) одржа работен состанок со над 40 овластени застапници и импортери на возила во Македонија.
На средбата присуствуваа министерката Сања Божиновска, директорот на Државниот пазарен инспекторат Влатко Стојкоски, претставници на Биро за метрологија и Царината како и професорот Дарко Данев кој ги презентираше измените во постапките за одобрување на возила, кои ќе стапат на сила од 1 септември 2025 година.
Овие измени се однесуваат на постапките за: одобрување на тип на возило, единечно одобрување на возило, идентификација и оцена на техничката состојба и издавање на потврди за исполнетост на техничките барања за возилата.
Клучната промена е тоа што, по 17 години од донесувањето на Законот за возила, истиот конечно ќе почне да се применува согласно европските стандарди.
„Го зајакнуваме системот на доверба меѓу институциите и импортерите, со јасни правила и навремена услуга за граѓаните. Ова е значаен чекор за приближување кон европските стандарди и подобрување на квалитетот на услугата која ја добиваат нашите граѓани“, изјави министерката Божиновска.
Клучни промени во постапките за одобрување на возила:
· Одобрување на тип на возило за сите негови варијанти и изведби според WVTA документот, освен ако импортерот не побара поинаку.
· Единечно одобрување ќе се врши исклучиво за возила за кои не е одобрен типот во РСМ и немаат одобрение за тип во ЕУ преку Биро за метрологија. Возила со претходно одобрен тип во ЕУ или во РСМ немаат потреба од посебна постапка за единечно одобрување и директно одат во постапка за идентификација и оцена на техничката состојба.
· Импортерите имаат обврска да издаваат потврди за исполнетост на техничките барања за сите возила за кои постоиевропско одобрение на тип (WVTA) или национално одобрување на тип. За останатите возила за кои немаат возила не постои одобрение на тип во РСМ или не постои одобрение на тип во ЕУ, импортерите немаат обврска да ги издаваат потврдите, ваквите возила ќе обезбедуваат потврди од независни институции прифатени од Бирото за метрологија.
· Грубата пресметка вели дека 1,3 милиони евра годишно досега оделе за TÜV потврди кои не требало да се бараат и тоа најголемиот дел од средствата оделе кај странски компании на кои им се плаќало – процесот сега ќе се регулира преку овластените застапници, домашни македонски компании.
· Роковите за одобрување на тип во Бирото за метрологија ќе бидат скратени двојно, за побрза и поефикасна постапка.
· Цените на услугите од Биро за метрологија ќе се регулираат со нов правилник.
· Потврдите за исполнетост на техничките карактеристики кај застапниците ќе чинат 40-50 евра.
Министерството нагласува дека соработката со застапниците е клучна за успешна примена на Законот и изграден функционален систем на доверба.
„Градиме партнерски однос со импортерите како клучен елемент во процесот на усогласување со европските стандарди. Граѓаните треба да се чувствуваат заштитени и поддржани при секоја постапка за одобрување на возила“, додаде министерката Божиновска.
Економија
Лагард предупредува: Економијата на ЕУ зависи од странските работници

Претседателката на Европската централна банка (ЕЦБ), Кристин Лагард, изјави дека приливот на странски работници во изминатите години значително ја поттикнал економијата на еврозоната, помагајќи да се надомести намаленото работно време и падот на реалните плати.
Говорејќи на годишниот симпозиум на Федералните резерви на САД, што се одржува во Џексон Хол, сојузната држава Вајоминг, Лагард нагласи дека миграцијата кон Европската Унија довела до рекорден број жители и покрај негативниот природен прираст.
„Странските работници дадоа значителен придонес за европската економија. Тие овозможија да се компензираат структурните предизвици, како што се пократкото работно време и пониските плати во одредени сектори“, изјави Лагард.
Таа додаде дека иако растот на бројот на работници ја поддржа економската стабилност, одредени влади на земјите-членки воведуваат ограничувања за нови мигранти, поради зголемено незадоволство кај дел од локалното население.
Според Лагард, оваа динамика ќе остане еден од клучните фактори во обликувањето на идните економски и социјални политики во Унијата.
Економија
Македонија е големо градилиште, над 1.200 проекти во општините, велат Перински и Николоски

Во моментов целата Македонија е едно големо градилиште, а само во општините се реализираат повеќе од 1.200 активни проекти поддржани од Владата и Министерството за транспорт, истакна Александар Николоски, потпретседател на ВМРО-ДПМНЕ и министер за транспорт, на Саем-Отчетот на градоначалниците на ВМРО-ДПМНЕ.
„Тоа се само проекти преку Министерството за транспорт, а да не зборуваме за големите инфраструктурни проекти како автопатите Охрид-Кичево, Кичево-Букојчани, Букојчани-Гостивар, Гостивар-Тетово, Прилеп-Битола, како и експресните патишта Прилеп-Градско и Куманово-Крива Паланка. Сега започнатите проекти се завршуваат, а граѓаните гледаат резултати“, рече Николоски.
Министерот подвлече дека ова ја враќа самодовербата кај граѓаните и покажува дека Македонија е способна да води големи проекти.
„Не е само патната инфраструктура, туку и железничките линии, аеродромите, авио линиите и обновливите извори за енергија. Во помалку од година дена завршивме еден проект со вредност од половина милијарда евра“, додаде тој.
Министерот за локална самоуправа, Златко Перински, истакна дека Владата финансирала околу 1.200 проекти во сите општини.
„На првиот повик беа пријавени 288 проекти, од кои 137 се завршени. На вториот повик беа поднесени 887 апликации, а прифатени беа 828 проекти. Кумулативно, тоа се околу 1.200 проекти кои се реализираат со помош на централната власт“, рече Перински.
Министерот додаде дека општините се соочувале со големи предизвици и немале поддршка од претходната власт.
„Ние им помогнавме да ги детектираат проблемите, да обезбедат одржливост и да ги реализираат поголемите проекти. Секој градоначалник се бори да направи што е можно повеќе, а по изборите се надеваме дека мотивацијата ќе биде уште поголема“, рече Перински.