Економија
(Видео) Димитриеска-Кочоска: Владата на СДСМ и ДУИ нѐ турна во фискален амбис

„Владата на СДСМ и ДУИ не турна во фискална провалија. Сите валкани работи од владеењето на СДСМ/ДУИ ги исфрли објавата на Бруто домашниот производ за 2023 година од страна на Државниот завод за статистика од пред некој ден. Расипничкото трошење на државните пари – на парите на граѓаните и бизнисите, корупцијата во јавните набавки, криминалите кои ги правеа со буџетските средства во изминативе години СДСМ и ДУИ, на крајот од нивниот мандат се откриени преку бројки, кои сведочат за погубната состојба на македонската економија, на државниот буџет и јавниот долг“, рече Гордана Димитриеска Кочоска, потпретседател на ВМРО-ДПМНЕ.
„Во 2023 година македонска економија има реален раст од – внимавајте, само 1% а планираа 2,9%. Растот којшто го испорачаа е за три пати понизок од она што го планираа. Растот е погубен и најнизок од сите земји во регионот кои пораснаа со Црна Гора 6,6%, Албанија 3,5%, Хрватска 2,8% и Србија 2,5%.
Остварија реален пад од 17% на бруто-инвестициите, а планираа раст од 5%. Викаа дека инвестициите ќе го носат растот. Кои инвестиции прашуваме? Ни камче не помрднаа во нивниот мандат!
Неиспорачувањето на реален раст на економијата и грешката во проекција за БДП дефлаторот придонесе за низок годишен раст од само 4,7% на номиналниот БДП, а не од 11,4% – колку што планираа. Ова ги измести соодносите на јавниот долг како процент во БДП и на буџетскиот дефицит како процент од БДП. И што е резултатот?
Фантастични 62% од БДП се искачи јавниот долг на крајот од 2023 година и ја надмина границата утврдена со Мастришките критериуми на ЕУ од 60%. Неверојатни 8,5 милијарди евра е состојбата на долгот на крајот на 2023 година или оваа власт дополнително не задолжи за 3,8 милијарди евра за само 7 години! Остварија огромен буџетски дефицит од 4,9% од БДП во 2023 година, а планираа 4,6% од БДП. Длабоко го прекршија фискалното правило за буџетски дефицит од 3% од БДП кое стои во Закон и тоа втора година по ред. Каде е новоформираниот ФИСКАЛЕН СОВЕТ да интервенира? Да укаже на оваа огромна неправда за граѓаните.
И внимавајте, уште не задолжуваат, и тоа, со силно темпо од почетокот на годинава. За два и пол месеци на 2024 година имаат креирано НОВ долг на домашен пазар на хартии од вредност од 237 милиони евра! Одат до крај да ја уништат економијата.
Толку од европското однесување на СДСМ и ДУИ. Нѐ презадолжија.
Алармиравме, алармиравме и алармиравме уште од 2020 година. Ја искористија позицијата под изговор за стабилизација на кризи и си трошеа, крадеа, а за тоа се задолжуваа без мерка.
А што стабилизираат и испорачаа? Најнизок просечен економски раст во македонската историја од само 1,6%. Внимавајте 1,6% просечен раст на БДП којшто е малку поголем од оној кој го имавме во транзицијата. Па и другите земји беа во кризи, а како успеаа да растат повеќе од нас, па како наспроти нас имаат и помал раст на јавниот долг?
Кај се сега сите „сценаристи“ на грчкото сценарио од пред седум години да викаат дека сме презадолжени, дека идеме во банкрот?
Тогаш да потсетам, имавме понизок јавен долг од сегашниов за 80% или тогаш имавме долг од 4,7 милијарди евра, наспроти 8,5 милијарди евра денес. Сценариото од пред седум години денес е реалност, а главните сценаристи се СДСМ и ДУИ.
Каде е НАРОДНАТА БАНКА, барем еднаш, да алармира за фискалната недисциплина, која во континуитет ја нарушува каматната политика? Народната банка ги поскапува каматите за бизнисите и населението да не трошат, за да се стопира инфлацијата, ама оваа власт си троши без контрола. Каде е Народна банка јасно да застане зад ова презадолжување на ВЛАДАТА? Ги нема.
Македонија е во стагфлација, а оваа власт не фрли во должничко ропство.
Оставаат опасна економска катастрофа. Оставаат и 1,8 милијарди евра обврски за плаќање на камати во наредните 5 години, или 360 милиони евра годишно, пари со кои можеа да се изградат патишта, училишта, градинки, да се зголемат плати, пензии.
Ги презадолжија идните неродени генерации, младите, пензионерите, просветните работници, здравствените работници, бизнисите кои го полнат буџетот итн. А, за што се потрошија парите на граѓаните и бизнисите? Допрва ќе има одговори и одговорности“, изјави Гордана Димитриеска Кочоска, потпретседател на ВМРО-ДПМНЕ.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Славески – Сецуко: во фокусот унапредување на соработката во областа на дигитализацијата, јакнење на финансиската вклученост

Гувернерот на Народната банка, Трајко Славески, оствари средба со амбасадорката на Јапонија во Република Северна Македонија, Кавахара Сецуко.
На средбата беа разменети мислења за актуелните економски движења во светот, предизвиците со кои се соочуваат централните банки при зголемена неизвесност, како и искуствата од спроведувањето на монетарната политика и одржувањето на финансиската стабилност.
Посебен акцент беше ставен на можностите за унапредување на соработката меѓу Народната банка и институциите од Јапонија, особено во областа на дигитализацијата во финансискиот сектор, јакнењето на финансиската вклученост и унапредувањето на вештините и капацитетот на човечките ресурси. Во таа смисла, беше истакната подготвеноста за размена на знаења и добри практики, имајќи го предвид јапонското искуство и експертиза во овие области.
Гувернерот Славески и амбасадорката Кавахара Сецуко се согласија дека постои простор за натамошно зближување и институционална соработка, којашто ќе придонесе за унапредување на економските односи меѓу двете земји.
Економија
Божиновска: Ред во изградбата на нови енергетски капацитети, за прв пат годишен план, ќе се гради она што е приоритет за државата и граѓаните

Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини како што е соопштено, започнува практичната примена на Законот за енергетика и воведување на транспарентен, јасен и предвидлив процес на планирање на развојот на енергетскиот систем во Република Македонија. За прв пат ќе биде изготвен Годишен план за развој на енергетскиот систем, кој ќе ги дефинира насоките за изградба на нови објекти и зајакнување на енергетските мрежи, како и насоките за развој на нови енергетски објекти во кои државата ќе се јави како инвеститор со цел стабилизација на системот и зголемување на безбедноста во снабдувањето со електрична енергија.
На интернет-страницата на Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини се објавени сите потребни документи за доставување иницијативи за развој на енергетски проекти, со што започнува практичната примена на Законот за енергетика и се воспоставува транспарентен, јасен и предвидлив процес за планирање на развојот на енергетскиот систем во Република Северна Македонија, велат од министерството.
Овој процес е од особена важност за државата затоа што обезбедува конкретна слика за приоритетите во развојот на енергетските капацитети и овозможува стратешко насочување на инвестициите, со цел стабилно снабдување со електрична енергија и правна сигурност за инвеститорите.
„Со овој транспарентен процес, секој потенцијален инвеститор ќе има јасна слика за потребите и приоритетите на нашата држава. Секоја иницијатива ќе биде детално технички обработена, со јасно дефинирани можности за приклучок и потребните зајакнувања на мрежата. Нашата цел е енергетскиот систем да се развива одржливо и да обезбедува стабилно снабдување за сите граѓани“, истакна министерката Сања Божиновска.
„На интернет-страницата на Министерството е објавено детално објаснување што се е потребно за поднесување на инцијатива. https://portal.mdt.gov.mk/post-body-files/dokumenti-file-wrMD.docx
На сајтот на министерството се достапни и сите технички и административни документи, поделени според видот на капацитетите, а со цел олеснување на процесот за потенцијалните инвеститори, обезбедување навремена подготовка за апликација и можност сите заинтересирани да ги планираат своите инвестиции врз основа на јасна слика за приоритетите на државата.
Што значи ова за инвеститорите?
• Проектите уште во рана фаза ќе бидат детално технички обработени,
• ќе се дефинираат потребните интервенции во дистрибутивната и преносната мрежа,
• за секоја иницијатива ќе се изготват варијанти за приклучок, јасно и транспарентно ќе се презентираат потребните зајакнувања и надградби на соодветните енергетски системи како и роковите за реализација,
• ќе се елиминираат несигурностите околу приклучувањето на проектите кон мрежата,
• ќе се обезбеди правна сигурност за инвеститорите и предуслови за финансиска поддршка од институциите.
Секој инвеститор – приватна компанија, физичко лице, општина или јавно претпријатие – има можност да достави иницијатива. Секоја иницијатива ќе биде анализирана според:
• видот на технологија за производство на електрична енергија,
• техничките и технолошките карактеристики на опремата,
• инсталираната моќност и балансниот капацитет,
• регионот на реализација, како и можностите за приклучок кон енергетските системи.
Рок за доставување на иницијативи за 2026 година е 30 септември 2025.
По завршување на рокот ќе биде изготвен Годишен план за развој на енергетскиот систем“, соопштија од министерството.
Економија
Поевтинуваат секојдневните плаќања за граѓаните и за компаниите, извести Народната банка

Активностите на Народната банка за намалување на надоместоците на банките за електронските плаќања заради нивна поголема достапност и користење веќе имаат видливи резултати за граѓаните и за компаниите. По интензивната комуникација и по намалувањето на трошоците за користење на Македонскиот интербанкарски платен систем – МИПС, банките ги подложија на ревизија своите тарифници намалувајќи ги надоместоците за извршување на платежните услуги, извести Народната банка.
Сите банки веќе усвоија нови тарифници со значително намалени надоместоци за платежни трансакции со платни налози. Имено, надоместоците за плаќањата коишто граѓаните ги извршуваат преку МИПС се намалени во просек за околу 50%, додека електронските плаќања на граѓаните коишто се извршуваат во рамките на истата банка (т.н. интерни плаќања) стануваат бесплатни во најголемиот дел од банките. Надоместоците коишто компаниите им ги плаќаат на банките исто така се намалени. Така, електронските плаќања на компаниите во МИПС стануваат поевтини во просек за околу 30%, додека електронските интерни плаќања за околу 55%. Општо земено, банките преминуваат кон поевтини и фиксни надоместоци по трансакција, коишто се однапред познати и не зависат од износот на плаќањето. Новите поевтини надоместоци се веќе во примена кај дел од банките, а останатите банки планираат да започнат со примена на намалени надоместоци најдоцна до октомври оваа година, велат од НБ.
Овие промени се дел од пошироката визија на Народната банка за дигитализација и модернизација на платниот систем. Поевтините услуги го поттикнуваат користењето на електронските плаќања, ја зајакнуваат довербата во финансиските институции и придонесуваат кон општествено одговорно работење на банкарскиот сектор, се додава во соопштението.