Економија
Интервју со Салтировски од ЕВН: Со поддршка на институциите ќе ги намалиме кражбите на струја

Шест села во јуни беа без струја додека жителите на Слупчане го блокира влезот на екипите од ЕВН. Тие во повеќе наврати, поради диви приклучувања, предизвикаа дефекти во мрежата по што ги условуваа со барања екипите на ЕВН за да им дозволат да влезат во селото, а вработените во компанијата тврдеа дека постојано се соочуваат со вербални и физички напади.
Жителите на Слупчане бараа да им бидат простени долговите, највисоките сметки да бидат 3.000 денари и да добијат бесплатни приклучоци за нови куќи.
За проблемите со мрежата за струја, наплатата на струја и прекините на електрична енергија во Слупчане, зборува Сашо Салтировски менаџер на ЕВН Електродистрибуција.
Со поддршка на институциите ќе ги намалиме кражбите на струја и ќе ги реализираме планираните инвестиции во мрежата
До крајот на декември годинава сите достапни броила ќе бидат сетирани на дневна евтина тарифа. Екипите работат на терен со голем интензитет. За да ја обезбедиме оваа услуга, но и да ги намалиме загубите, во изминатите 15-тина години постојано работиме на спроведување на проектите за модернизација и реконструкција на мрежата на целата територија на Македонија меѓу кои и во Слупчане. Иако имаше одредени недоразбирања, по конструктивните разговори со жителите, активностите на терен започнаа и ќе продолжат во следниот период. Реконструкцијата и модернизацијата на мрежата е важна од повеќе аспекти, а особено и во контекст на обезбедување на технички предуслови за воведување на евтина тарифа на секое броило, уверува Салтировски.
За тоа како се одвиваат активностите на терен разговараме со директорот на ЕВН Електродистрибуција Сашо Салтировски, кој потенцира дека сите корисници се еднакви пред законот, потрошената електрична енергија мора да се мери точно и обврските за плаќање да се подмируваат навреме.
За неколку месеци треба да стартува евтината тарифа, која граѓаните ја очекуваат со голем интерес, особено во време на инфлација. Дали сите граѓани ќе имаат евтина тарифа?
Како што знаете Електродистрибуција постојано работи на модернизација и реконструкција на мрежата, а целта на овие инвестиции е унапредување на услугите и поголема функционалност на системот. Меѓу другото дел од овие проекти е промена на броилата односно поставување на смарт броила на достапни места, кои што постојано и во реално време ќе бидат достапни за граѓаните, но и за тимовите на Електродистрибуција. Досега инсталиравме околу 200.000 смарт броила. Кај сите овие корисници евтината тарифа ќе биде имплементирана на 01.12.2023 точно во 00:00 часот. Останатите броила ќе бидат сетирани при редовно отчитување, во текот на месец Декември. За да има секој потрошувач евтина тарифа важно е броилото да биде достапно, а не затворено во домот на корисникот или на друго непристапно место. Оттука сакам да потенцирам дека нашите инвестиции во изминатиот период се во интерес на корисниците. Сведоци сме дека нашите екипи при реализација на овие инвестиции во одредени региони наидоа на отпор, но успеавме на корисниците да им објасниме дека тоа е во нивен интерес. Така на пример сега во Арачиново сите броила се достапни и корисниците од ова село ќе имаат сетирана евтина тарифа навреме. Општина Липково ќе биде првата општина во земјава која ќе биде целосно покриена со смарт броила. Загубите веќе се на ниво на технички загуби, односно околу 10%.
Само пред неколку месеци имаше голем отпор во Слупчане. Што се договоривте таму?
Со жителите на Слупчане одржавме неколку заеднички состаноци на кои ги отворивме сите прашања. Ние го презентиравме проектот за модернизирање и реконструкција на мрежата и образложивме кои активности се во наша надлежност. Проектот за модернизација на мрежата, кој е во тек, како што и беше предвидено, ќе биде целосно реализиран. Притоа потенциравме дека на критичните точки во селото каде што се повторуваат дефектите ќе им се даде предност при реализација на проектот за модернизација на дистрибутивната мрежа, со што ќе се подигне квалитетот на услугата и ќе се намалат дефектите. По деталното разгледување на сите отворени прашања, присутните се согласија дека мерењето и фактурирањето на електричната енергија ќе се одвива согласно законски пропишаните правила за корисниците. Покрај тоа, ќе се имплементира проект со поставување на паметни броила, што е тренд во целата Европска Унија и истите ќе се постават на пристапни места. На овој начин жителите ќе добијат дополнителен увид во фактурите за електрична енергија на месечно ниво.
Дали ќе им се отпишат долговите?
Секако не. Постоечкиот долг ќе се регулира на законски начин кој што ЕВН го нуди на сите свои потрошувачи што имаат заостанат долг. Нашата компанија овозможува плаќање на долгот на рати, со што корисниците успеваат да ги расчистат старите долгови и тековните фактури во исто време. На жителите кои имаат потреба од склучување на договор за плаќање на долгот на рати, тоа и ќе им биде овозможено од страна на ЕВН, но притоа условот е редовно да се плаќаат новите сметки.
Дали ќе се прифати барањето на жителите на Слупчане, највисоката сметка без разлика на потрошувачката да биде 3000 денари?
ЕВН не ја одредува цената на електричната енергија. Цените за потрошена електрична енергија кои се утврдени од Регулаторната комисија и кои важат за сите граѓани без исклучок, ќе продолжат да важат на ист начин за сите.
Дали е точно дека ќе плаќаат по 6000 денари за нов приклучок?
И овој трошок е регулиран и строго определен од Регулаторната комисија, односно цената не ја одредува ЕВН. Цената за нов стандарден приклучок изнесува 22,745 денари и важи за сите корисници во државата, без исклучок.
Каква е соработката со институциите на терен?
Кога настана дефектот во Слупчане, за жал без електрична енергија останаа и корисници и соседни села кои редовно плаќаат. Освен домаќинства, тој реон има и голем број индустриски корисници. Очекувано, сите се заложија за брзо надминување на состојбата, користејќи ги сите можни начини, при што се инволвираа голем број на институции, политички претставници, невладин сектор и т.н. Во изнаоѓање на решение се вклучија и Владата, локалните власти и претставници на политички партии. Ние веднаш стапивме во контакт со релевантните институции, Министерството за внатрешни работи, Министерството за економија, општината Липково со кои секогаш сме во директна комуникација и се ангажираат за да се изнајде решение и да се овозможи непречена работа согласно законот. ЕВН секогаш се стреми да има сигурно и доверливо снабдување со електрична енергија. Никогаш не се случило да игнорираме или намерно да оставиме дефект. Напротив, веднаш се користат сите расположливи ресурси и мерки и во таа насока ќе ја продолжиме соработката со институциите.
Колку се загубите во селото? Колку е наплатата?
Состојбата беше неповолна и затоа преку интензивна соработка со сите надлежни институции работиме на средување на состојбите на терен. Загубите пред имплементација на проектот беа 80%, а наплатата 20%.
Koj ги плаќа загубите, односно кражбите на електрична енергија?
Одговорот на ова прашање е дека некој со сигурност ќе ги плати, невозможно е поинаку. Оттука, уште поважно е овие отворени прашања што поскоро да се решат. Еве, да се обидам ова да го објаснам преку производ и бизнис кој е многу попознат за граѓаните. Да претпоставиме дека имаме една локална продавничка. За сопственикот да биде конкурентен мора да има цени и маржи кои се споредливи со другите маркети, во спротивно никој не би му ги купувал производите. Ако дел од граѓаните купуваат и плаќаат, дел земаат стока на цртка, вагата мери помалку, а дел од стоката се краде, маржата нема да може да ги покрие трошоците на сопственикот за плати, за набавка на нова роба, трошоци за вода струја итн. Сопственикот има три опции. Првата е да користи свои пари, доколку ги има, за да продолжи да работи маркетот, но тоа е неодржливо на долг рок, истиот во еден момент ќе банкротира и маркетот ќе престане да постои. Дополнително, нема да има доволно средства за да инвестира во бизнисот, да го прошири маркетот, да донесе нови производи, да го направи уште подостапен и поснабден за корисниците. Втората е да ги зголеми маржите, но во ваков случај нема да биде конкурентен и повторно ќе мора да го затвори маркетот. И третата е да се воведе ред и сите редовно да плаќаат за производите и да нема кражби. Со струјата е уште покомплицирано, затоа што овој маркет не смее да се затвори и да банкротира. Електричната енергија е столб на целиот општествен живот. Значи постојат две опции – да се зголемат цените, па одредени граѓани да плаќаат за неплаќањето и кражбите на други граѓани, што не е фер, или сите редовно да плаќаат за реално потрошената електрична енргија. Тука не зборуваме за социјално ранливите категории. Се разбира дека ранливите групи на потрошувачи треба да бидат поддржани со одредени мерки од Владата со цел да можат да ги платат сметките. Во овој момент има субвенција од 1000 денари за примателите на социјална помош и пензионерите во првата група на пензии. Добро е да се размисли за проширување на опфатот и за зголемување на субвенциите. Сите бевме и сѐ уште сме сведоци на енергетската криза со која се соочува Европа. Цените на енергенсите нагло пораснаа, а притоа и достапноста до истите не е секогаш сигурна. Ова е мотив повеќе да го цениме, штедиме, чуваме и надоградуваме она што го имаме. Во оваа насока, заедничката соработка помеѓу компанијата и сите институции кои даваат значајна поддршка во процесот е клучна.
Како е дојдено до ситуација да имате толку високи загуби во селото? Колку време не сте работеле во Слупчане?
Ако ја анализираме состојбата, ќе видиме дека некои од проблемите датираат неколку децении. Веројатно сите очекуваат да се најде виновникот, но тоа е невозможно. Има многу причини, главно социјално-економски, но и политички. Дури и ако ги најдеме виновниците, дали тоа ќе ни го реши проблемот, сам по себе. Сигурно не. Тоа што е важно е дека сега работите се променети и има општествен конзензус на оваа тема. Сега сузбивањето на кражбите на електрична енергија и редовно плаќање на сметките за електрична енергија има поширока подршка од јавноста и граѓаните, од политичарите и од невладиниот сектор. Наместо да гледаме наназад, најдобро е да се фокусираме на проблемот и со заедички сили да ги надминеме предизвиците и да создадеме функционален систем во кој сите ќе бидат третирани на еднаков начин и согласно закон. Ние и досега работевме на надминување на овој проблем. За илустрација, минатата година имавме 613 пријави за неовластено користење на електричната енергија кои се процесуираат до обвинителството и судовите. На пример, процесот на постапување по поднесените пријави за неовластено користење, брзината на решавањето и казнивоста од страна на судовите може значително да се подобри. Ова е клучен сегмент за успешно решавање на загубите на електрична енергија.
Дали е вистина дека вакви проекти се реализираат само во албански села?
Неоправдано е кражбите на електрична енергија и неплаќањето на сметките да бидат со етнички предзнак. Оваа е сосема погрешно. Во суштина причините се од социјално-економски карактер, но понекогаш и од лажни политички ветувања во минатото. Еве за пример: Тетово, Кичево и Струга имаат понски загуби од Прилеп. Тетово е еден од регионите со најниски загуби, споредено со другите поголеми градови. Општина Липково исто така е една од општините со пониски загуби и е прва општина во Македонија која што е скоро целосно покриена со паметни броила. Во изминативе десетина години овие проекти се реализирани во сите населени места во општината, освен во Слупчане. Региони кои што имаат потешка социјално-економска состојба или поединци кои што ги попречуваат нашите екипи има на повеќе места во државата, без разлика за кој град или регион станува збор. Слични проекти за модернизација на мрежа кои веќе се спроведени, се во тек или се планираат има и во Прилепско, Битолско, Струмичко, Штипско, Кочанско итн. И таму има поединци со кои сме принудени се справуваме со поддршка на институциите. Набрзо ќе излеземе со подетални информации за неодамна завршени проекти, кои исто така беа актуелни во јавноста, но еве, би ја искористил оваа прилика да соопштам дека загубите на електрична енергија во Арачиново и Грчец во месец Јули беа 10%, што е на ниво на технички загуби во мрежата. Сите активности на Електродистрибуција се спроведуваат непречено. Доколку има каков било предизвик од одредени поединци, институциите реагираат веднаш. Сигурен сум дека ова ќе биде одржливо решение и во иднина. После подолго време и општина Арачиново почна да ги подмирува сметките за водоводни пумпи, за улично осветлување и т.н. Ова значи поголеми приходи на општината по основ за улично осветлување. Овие проекти имаат поширок јавен контекст и бенефиции кои ги чувствуваат сите граѓани.
Зошто е дозволено да се направат милионски суми и толку долго да се толерира неплаќањето? Зошто не сте ги искчучувале и овие корисници како останатите на други места?
Ова е процес кој бара време и ресурси. Со вакви проекти започнавме од 2010 година. Досега се опфатени 100.000 корисници. Паметни броила имаме инсталирано кај 200.000 корисници. Проектот во Слупчане започна во Август и ќе се реализира во наредните 9 месеци. Модернизацијата на мрежата ќе обезбеди точно мерење и наплата на електрична енергија. Согласно нашите планови, со соодветна динамика ќе се спроведуваат вакви проекти и на други места низ земјата, со што дополнително ќе се подигне квалитетот на услугата. Набрзо ќе стартуваме со ваков проект и во Скопје, во централното градско подрачје, а со него меѓу другото ќе бидат опфатени и локалитетот на Серава, како и Старата скопска чаршија. Понатаму продолжуваме и со други региони и населени места во општина Сарај, како Крушопек, Кондово, но исто така и со проекти во општина Аеродром, како и во населбите Драчево, Лисиче и многу други.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
За шест месеци наплатени 546,9 милиони денари од концесионерите на рудниците, 126 отсто повеќе од лани во истиот период

Економската моќ на општините каде што работат рудниците расте. Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини (МЕРМС) во првата половина на 2025 година наплатило рекордни 546,9 милиони денари од концесионерите – дури 126% повеќе отколку во истиот период лани.
Главниот дел од овие пари завршува во општинските буџети. Според важечката законска рамка, 78% од концесискиот надоместок останува во општината каде што е концесијата, а остатокот од 22% оди во државниот буџет. Така локалните власти добиваат директна финансиска инјекција за патишта, здравство, образование и заштита на животната средина – токму во време кога јавните пари се најпотребни.
Зголемувањето на приливите произлегува од два клучни фактори: повисоките тарифи што ги плаќаат концесионерите и построгата контрола врз наплатата. Во почетокот на 2025 година МЕРМС усвои нов Тарифник, со кој надоместоците за експлоатација се зголемија и до 100%. На пример, концесискиот надомест за обоени метали скокна од 2% на 4% од вредноста на ископаниот минерал, а за мермерот на 5% од приходите.
Новите правила се задржани и во нацрт-законот за рударство, кој е на јавна расправа. Со него се воведуваат построги механизми за наплата, казнени камати, листи на стратешки и критични суровини, како и можност за раскин на концесијата при неплаќање. Се зајакнуваат и обврските за заштита на здравјето и биодиверзитетот. Целта е јасна, Македонија се стреми кон одржливо рударство со транспарентно работење и видлив придонес за економскиот раст, и строги правила за заштита на здравјето на луѓето и животната средина.
Во четири општини најголемиот работодавач се рудниците
Распределбата на парите од концесискиот надоместок веќе ја движи локалната економија – гради улици, реновира училишта, инвестира во јавна инфраструктура и еколошки проекти. Најдобар пример за тоа се три општини во Македонија каде рударството има клучно влијание на економскиот развој.
Општината Македонска Каменица, со помалку од 7.000 жители, директно зависи од рударството. Рудникот САСА е најголем работодавач во регионот со околу 770–790 вработени, што претставува повеќе од половина од активната работна сила во градот. Во 2024 година, приходите од концесиски надоместоци во општината достигнаа речиси 107 милиони денари (околу 1,8 милиони евра). Од нив, 106 милиони денари произлегуваат од надоместокот за експлоатација на минерални суровини, кој тогаш изнесуваше 2%. Со оглед дека од 2025 година овој процент се зголеми на 4%, општината може да очекува значителен раст на приходите и дополнителна финансиска стабилност за финансирање на локалната инфраструктура и јавни услуги.
Двете општини, Крива Паланка и Пробиштип, ги поврзува истиот концесионер – компанијата Булмак, која управува со рудниците Тораница и Злетово. Компанијата во рудниците двата рудника вработува над 800 лица, што ја прави најголем работодавач во регионот.
Со околу 18.000 жители, Крива Паланка е дом на рудникот Тораница, со годишен капацитет од 320.000 тони. Рудникот е еден од најстабилните извори на приходи и работни места во регионот. Во 2024 година, општинската каса инкасирала околу 40 милиони денари по основ на концесиски надоместоци. Од нив, 32 милиони денари (околу 520 илјади евра) се само од експлоатација на минерални суровини. Со зголемувањето на тарифите во 2025 година, се очекува приходите да бидат речиси двојно повисоки.
Традиционално рударски град со околу 13.000 жители, Пробиштип речиси целосно зависи од рударството. Во 2024 година, општината наплатила 23,7 милиони денари (околу 390 илјади евра) од концесиски надоместоци.
Бучим од Радовиш пак, веќе најави дека очекува кон општините Радовиш, Конче и Штип каде работат рудниците Бучим и Боров Дол, да исплати концесиски надоместоци во висина од 181.7 милиони денари или речиси 3 милиони евра.
Финскиот баланс – рударство и туризам заедно
Финското искуство покажува дека рударството и туризмот не мора секогаш да бидат во судир. Во општината Киттила во Лапонија, во Финска, каде што е најголемиот ски-центар Леви, веќе повеќе од една деценија функционира и златниот рудник Сурикусусико. Рудникот обезбедува стотици постојани работни места и стабилна економска база за локалното население, додека туризмот продолжува да биде двигател на сезонските приходи. Општината инвестира во инфраструктура што служи и за туристите и за рударските семејства, а рударската компанија одржува постојан дијалог со локалните жители и дури нуди туристички тури во рудникот. Пример кој покажува дека со строга еколошка регулатива, транспарентна комуникација и активна улога на општините, рударството може да стане партнер, а не закана за туризмот. Пример кој и Македонија може да го земе како модел.
Што ако ги снема рудниците?
Економските показатели и историјата покажуваат дека рударството е една од најстарите и најважни индустрии која обезбедува суровини за градежништво, енергетика, технологија, здравството и за комуникациите. Денес минералите се сметаат и за стратегиско оружје за развој. ЕУ веќе ги вклучи оловото, цинкот и ретките метали во листата на критични суровини. Македонија, со своите ресурси и растечка регулатива за одговорно рударство, има потенцијал да биде стратешки партнер во европската приказна за суровинска безбедност.
Економија
УЈП ја унапредува соработката со даночните обврзници-воведени нови дигитални услуги

Управата за јавни приходи, како што е соопштено, континуирано ја унапредува соработката со даночните обврзници и инвестира во современи услуги што се брзи, сигурни и достапни без физичко присуство.
Во февруари годинава, УЈП ја воведе новата дигитална услуга „е-Уверение за остварен доход“, која им овозможува на граѓаните целосно електронски, бесконтактно и преку сигурна постапка да го добијат овој документ. Од нејзиното воведување досега, за само неколку месеци, се издадени 5.688 уверенија, со што е заштедено значително време како за граѓаните, така и за службениците на УЈП, а работата се одвива според најсовремени дигитални стандарди. Покрај тоа, значително е модернизирана и услугата за издавање на „Уверение за состојба на даноци“. Со автоматизација на внатрешните процеси, во изминатите три месеци сите поднесени барања навремено се обработуваат и уверенијата се издаваат во рок од најмногу пет календарски дена, што претставува значително подобрување во споредба со претходниот период. Тоа значи дека 100% од уверенијата се издадени во законски предвидениот рок, се истакнува во информацијата од УЈП.
Во следната фаза, како што е најавено, оваа услуга ќе биде целосно дигитална и бесконтактна, овозможувајќи уште поедноставен, побрз и поефикасен пристап за граѓаните и компаниите. „Нашата цел е јасна – даночните услуги да бидат со висок стандард, брзи, едноставни и доверливи. Сакаме граѓаните и компаниите да добиваат квалитетна услуга со само неколку клика, без непотребни процедури и без губење време. Долгорочната и стратешка определба за трансформација на УЈП е создавање „нов лик“ и „нов амбиент“ – како за даночните обврзници, така и за даночните службеници и соработниците на даночната администрација. Овие резултати покажуваат дека сме на вистинскиот пат“, изјави директорката на УЈП.
Економија
Секој почеток е полесен кога е како на вода – Back to School без финансиски стрес!

Септември е на прагот со нови возбудливи моменти за децата, но и со нови финансиски предизвици за родителите. Купување книги, ранци, тетратки, прибор за цртање, спортска опрема или нов компјутер – списокот е долг, а трошоците знаат да бидат големи токму во период кога семејниот буџет е најоптоварен.
Како што традиционално се фрла чаша вода за среќа и успешен почеток, така и ние во Mint Credit сакаме да бидеме вашиот добар знак за лесен и безгрижен старт на учебната година. Со Mint Credit добивате aванс до плата – 20.000 МКД со 0% камата и без дополнителни трошоци*.
Колку земаш – толку враќаш!
Со Mint Credit, овој септември училишните подготовки стануваат полесни од кога било. Со понудата аванс до плата добивате финансиска поддршка кога ви е најпотребна, а враќате точно онолку колку што позајмивте.
Она што е најважно е што средствата може да ги искористите каде и да сакате:
· Во книжара за книги, прибор и училишен материјал,
· За нова чанта, патики или спортска опрема,
· За таблет или лаптоп кој ќе им помогне на децата во учењето
· Или за било која друга потреба поврзана со стартот на учебната година. Аплицирањето е брзо и лесно преку Mint App – со само неколку клика го добивате потребниот износ директно на вашата сметка. Нема редици, нема чекање, сè завршувате од удобноста на вашиот дом.
Ние веруваме дека секое дете заслужува да тргне во новата учебна година подготвено, со самодоверба, насмевка и чаша вода по нив за успешен почеток. А вие заслужувате да уживате во тие моменти, наместо да се грижите за финансии.
🎒 Со Mint Credit, овој септември вашето семејство ќе биде подготвено за нови успеси – лесно, сигурно и без финансиски стрес.
💡 За повеќе информации, посетете ја нашата веб-страница, контактирајте нѐ на 15 107, или во некоја од нашите филијали. Ние сме тука за вас!
*Оваа понуда важи за првиот земен кредит од ваков тип.
ПР