Економија
Костовски: Ретроспектива за тендициозното носење на Еуростандард банка во стечај

„Веќе две години се води истрага поради стечајот на Еуростандард банката. Главната истрага ја води господинот Драго Кос со својот тим, еминентен и докажан експерт во борбата против организираниот криминал, кој во својот извештај ги обзнани девијантните појави во банкарскиот сектор, присутни во РМ скоро две децении. Ви ја давам мојата ретроспектива, анализирајќи ги сите директни или индиректни институционални соучесници во стечајот на Еуростандард банка. Мојата анализа фактографски докажува дека Еуростандард банка по наредба е донесена во стечај. Наредбата за нејзино носење во стечај е донесена една година пред обзнанувањето на самиот стечај. Причината за носење на Еуростандард банка во стечај е токму желбата на нас акционерите да излеземе од шемата на банкарскиот криминал. Со промената на стариот генерален директор Николче Петкоски, кој беше дел и соучесник во организираниот банкарски криминал, и именувањето на новиот генерален директор Горан Трајковски дадовме јасна порака до банкарскиот сектор дека објавуваме војна, што значи дека ќе прекине нашето учество во банкарските криминални шеми и ќе бидеме посветени на прибирање на одлеаните финансиски средства. Еуростандард банка беше осудена на смрт поради ваквиот чин. Во натамошниот текст таксативно ќе ги набројам постапките кои беа правени или не направени само со цел да се наштети на Еуростандард банка:
1. Народна банка – од четирите алатки кои ги имаше на располагање Народна банка, а тие се: редовни мерки, вонредни мерки, администрација и стечај, таа ги користи само алатките редовни мерки и стечај. Вонредните мерки беа делумно користени, иако во нивна надлежност е одземање лиценци на членовите на Управен и Надзорен одбор, како и директори на сектори, таа тоа не го направи. Алатката администрација е тотално прескокната. Во средината на 2019 година, кога на чело на банката беше стариот Управен одбор, предводен од Николче Петкоски, состојбата на Еуростандард банка од аспект на адекватноста на капиталот беше многу полоша одколку на 12 Август 2020 година, кога банката отиде во стечај. За периодот од јуни 2019 и 12 август 2020 година, ние акционерите ја докапитализиравме Еуростандард банка со нови 11 милиони евра, а новиот Управен одбор, предводен од Горан Трајковски беше целосно посветен на присилна наплата на одлеаните средства од банката за што говорат и фактите дека од септември 2019 година до февруари 2020 година, беа присилно собрани повеќе од 15 милиони евра, што значително влијаеше на подобрувањето на севкупната состојба на Еуростандард банка. Народна банка на Еуростандард банката, откако го назначи новиот Управен одбор, ѝ воведуваше драконски забрани за работа на банката со правни и физички лица. Во вториот квартал 2020
година следеше вонредната состојба од пандемијата Ковид-19 каде додатно ни беше одземено правото за присилна наплата на нашите побарувања, согласно мерките за заштита на стопанството од тогашната Техничка влада. Цели 97 дена колку што траеше вонредната состојба, Еуростандард банка имаше забрана за работа со правни и физички лица и забрана за присилна наплата. Со вакви ригидни мерки и многу посилни банки би биле уништени. Поддршката за стопанството која ја даде Техничката влада во услови на вонредна , не важеше за Еуростандард банка. Народна банка многу консеквентно постапуваше кога беше во прашање Еуростандард банка. За нејзе не важеше вонредната состојба. Истовремено од месец мај 2020 година се појави потенцијален инвеститор за докапитализација на Еуростандард банка кој чекаше полни три месеци да биде примен на разговор во Народна банка. На крајот не беше примен, иако неговата целосна документација и бонитет јасно укажуваа дека се работи за солиден и сериозен инвеститор.
Ова води само кон еден заклучок. Заклучокот е дека Народна банка мораше да ја однесе во стечај Еуростандард банка со една и единствена цел, да се задскријат одлеаните пари од банката и уште поважно, да не биде откриена шемата на организираниот банкарски криминал.
2. Техничка влада – Во Службен весник на Република Македонија се објавени две уредби со сила на закон утврдени од страна на Техничката влада и тоа: на 24.02.2020 година е објавена првата уредба која вели дека нема стечај на правни лица минимум три месеци по завршувањето на вонредната состојба од пандемијата Ковид -19, за да на 29.05.2020 година во Службен весник се објави новата уредба со сила на закон која вели: стечај на правни лица може да настапи веднаш по завршувањето на вонредната состојба. Единствен силен правен субјект кој отиде во стечај е Еуростандард банка. Сомнежот дека и Техничката влада била ставена во функција за уништување на Еуростандард банка е уште посилен со фактот што само 3 часа пред објавувањето на стечајот од страна на госпоѓата Гувернер Бежоска на ден 12.08.2020 година, член од акционерите на Еуростандард банка имаше лична средба со тогашниот Технички премиер Оливер Спасовски, денеска Министер за внатрешни работи во владата на РМ. Тема на состанокот била техничкиот премиер лично да се ангажира за прием на потенцијалниот инвеститор во Народна банка и Народната банка да има трпение кон нас акционерите за додатно докапитализирање на банката од 2,4 милиони евра. Условот од Народна банка беше да овие 2,4 милиони евра бидат уплатени најдоцна до 14 август 2020 година. Замислете, стечајот е објавен на 12 август!
3. Собрание на Република Македонија – Првиот човек на Собранието на РМ, Талат Џафери, беше запознат со стечајот и неговата прва изјава на директна средба беше дека Народна банка ги прескокнала процедурите. Собранието на РМ е единствено овластено со закон да ја контролира работата на Народна банка. Молкот на Собранието за непроверка на процедури на многу битна институција во стопанскиот и фискалниот систем на државата е чин кој сам по себе говори.
4. Обвинителство – Севкупната истрага обвинителството ја прави на база на официјалниот извештај за носење на Еуростандард банка во стечај, издаден од страна на Народна банка.
5. Комерцијална банка- местото и улогата на Комерцијална банка е посебно истражено од страна на Господинот Драго Кос, а јас со овој мој исказ сакам само да обзнанам дека незаконски се искористени 3 милиони евра, наменски даден депозит од Еуростандард банка во Комерцијална банка, кој не може да биде пренаменет или користен за други потреби, без согласност на Надзорните одбори на двете банки. Во договор, кој го знаат само Управните одбори на двете банки, овие средства се исчезнати.
Почитувани, заклучете дали ова не е организиран криминал?
Институциите кои треба да работат во интерес на правата на граѓаните се ставени во клише кое наликува на криминал.
На ова зло мора да му ставиме крај“.
Трифун Костовски
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.