Економија
Мицкоски: За пенали и авансни плаќања, Владата презела обврска од 300 милиони евра во договорот за коридорите

ВМРО-ДПМНЕ одржа брифинг со новинари на кој тема беа договорoт за дел од коридорите 8 и 10 д и теренските активности на ВМРО-ДПМНЕ во идниот период.
Од партијата велат дека обврските што Македонија ги презела согласно договорот почнуваат веднаш по неговото потпишување, односно од 8 март кога Владата практично го потпиша договорот со „Бехтел и Енка“.
Според ВМРО-ДПМНЕ, важно е да се спознаат кои се обврските што сега и веднаш државата ги презела по потпишувањето на договорот.
„8 март. Во самиот договор таа дата и се нарекува ефективна дата. И од таа дата понатаму произлегуваат многу обврски, кои, пред сè, се суштински и од кои произлегуваат огромен број финансиски импликации. Првата обврска што државата ја презема со овој договор е директна исплата на аванс во висина од 50 милиони евра. Тоа е дефинирано на самиот почеток на договорот, односно во рок од 45 дена од 8 март од денот на потпишување на овој договор државата треба на компанијата во форма на аванс да ѝ исплати 50 милиони евра. Втора ставка, која предвидува финансиски импликации во висина од 117 милиони евра, се однесува на дел од договорот наречен contractor establishment payment, што значи подготовка на градилиште и припремни работи. Имено, првите 87 милиони евра треба да се исплатат за две недели по потпишување на договорот и тој рок практично истекол, а преостанатите 30-ина милиони евра треба да се исплатат 45 дена од потпишување на договорот. Со ова долгот кон изведувачот до 22 април е 167 милиони евра“, вели Мицкоски.
Понатаму, поради преземени обврски за работи што се однесуваат на промена на законските решенија, а чии рокови се пробиени, Македонија до 6 мај треба да му плати 53 милиони евра под ставка пенали на „Бехтел и Енка“ затоа што до рокот од 22.4.2023 не е направена промена на Законот за работните односи, каде што работните часа од 40 неделно треба да се зголемат на 60 часа. Поради ова, велат од ВМРО-ДПМНЕ, државата исто така ќе му плаќа на изведувачот и пенали од 1.265.000 евра секој месец до завршување на проектот затоа што обврската за промена на Законот за работните односи не е исполнета. Дополнително, предвидено е уште 900.000 евра да се исплаќаат секој месец поради непромената на законот.
Во договорот има точка за менаџирање проектот за 3 милиони евра. Тоа се 172 милиона евра авансно плаќање до сега.
Македонија, поради Владата, ќе треба да плати 300 милиони евра со пеналите заедно, а уште ни лопата не е фрлена, вели Мицкоски.
„До овој момент тоа што е потпишано не е дел од 1,3 милијарда евра бидејќи експропријацијата не е ставена во сумата. Ако 350 милиони е експропријацијата на земјиштето, ова е најмалку 30 % поскап проект, 2,2 до 3 милијарди евра. Имено, на 130. страница е дадена цена за површински ископ 5,36 кубен метар. Во таа цена е вклучен транспорт до 3 км. За секој нареден, 0,17 евра за км за тон и тоа би изнесувало 7,4 евра за км. А како пример, ‘Гранит’ за истово работи за цена од 2,33 евра за кубен метар за патот од Блаце до село Блаце. Во договорот со ‘Бехтел и Енка’ потповршински ископ, според договорот, ќе чини 8,95 евра м3, ‘Гранит’ за истово наплаќа 4 евра за кубен метар. Според договорот, исто така може да прават измени во законите, затоа пратениците дале предлог за измени на 9 закони за да се забрза проектот. А измените ги предлагаат пратениците, кои по професија се: психолог, доктор, филозоф, професор по физичко, ликовно итн.“, велат од ВМРО-ДПМНЕ.
Пратениците на ВМРО-ДПМНЕ ниту во Собранието ниту во комисиите не гласаа за законот за стратешко инвестирање со „Бехтел и Енка“.
Тој договор, ако не може да се договори на мирен начин, треба да се арбитрира во Париз и арбитражата ќе се врши според правилата на Меѓународната стопанска комора, и тоа според законот на Англија и Велс.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Инвертер-клими за ранливите семејства – Министерството за енергетика објави оглас

Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини објави мерка која ги таргетира ранливите категории население.
Преку јавен оглас, што стапи во сила, Министерството, како што информираат од таму, почнува со распределба на енергетски ефикасни инвертер клима-уреди за 2025 година, со што ќе се подобри квалитетот на живеење и ќе се намалат трошоците за енергија во илјадници македонски домови.
„Мерката се реализира во согласност со Програмата за изменување и дополнување на Програмата за заштита на ранливите потрошувачи на енергија за 2025 година (‘Службен весник на РСМ’ бр. 161/25). Во согласност со јавниот оглас за поддршка на домаќинства што спаѓаат во категоријата ранливи потрошувачи на енергија, со цел унапредување на енергетската ефикасност и подобрување на квалитетот на живеење, домаќинствата што ги исполнуваат условите ќе стекнат право на купен и вграден инвертер клима-уред со моќност од 3,5 kW и енергетска класа од најмалку А+. Овие уреди не само што штедат електрична енергија туку обезбедуваат и висока ефикасност за греење и ладење – токму онаму каде што е најпотребно“.
Како што појаснуваат, рокот за пријавување е 60 дена од денот на објавувањето на огласот во дневен весник.
Повеќе информации, како и потребните обрасци за пријавување, се објавени на веб-страницата на Министерството: www.energy.gov.mk.
Економија
Народната банка со нова иницијатива: проширување на услугите што ќе може да се користат преку платежната сметка со основни функции

Гувернерот Трајко Славески истакна дека иницијативата на Народната банка за намалување на надоместоците за користење на платежните услуги веќе ги даде првите резултати и изрази задоволство од одлуките на банките за намалување на трошоците.
Славески, на денешната конференција за печатот, најави дека Народната банка ќе покрене иницијатива и за измени на сегашното законско решение за платежната сметка со основни функции, со кои ќе се овозможи нејзино помасовно користење од страна на граѓаните за извршување на плаќањата кај сите банки. Со измените на Законот за платежни услуги и платни системи, се предлага отстранување на дел од постојните ограничувања и значително проширување на услугите што граѓаните ќе можат да ги користат преку платежната сметка со основни функции.
Најзначајните новини се: можност за дозволено пречекорување, можност да се поседува платежна сметка со основни функции дури и ако потрошувачот има други сметки, како и проширен сет бесплатни или евтини услуги, којшто покрај интерните, ќе ги вклучи и меѓубанкарските електронски трансфери, издавањето дебитна картичка и до четири подигнувања готовина месечно од банкоматите на други банки во износ до 2.000 денари по трансакција. Во овој сет влегуваат и други услуги коишто и досега можеа да ги користат граѓаните, односно уплатите и подигнувањата готовина на банкоматите и шалтерите на банката, користењето на електронското и мобилното банкарство, како и плаќањата со платежна картичка на физичките продажни места и во интернет-трговијата.
„Предлагаме цената на услугите коишто ќе може да се користат преку платежната сметка со основни функции да биде поврзана со износот на минималната бруто-плата во земјава и да биде утврдена најмногу на 0,1% од неа, па согласно важечката минимална бруто-плата за 2025 година, таа би изнесувала 36 денари на месечно ниво. За граѓаните коишто ѝ припаѓаат на групата законски корисници на права, односно т.н. ранливи категории граѓани, овие услуги ќе бидат целосно бесплатни“, истакна Славески.
Народната банка ќе работи со банките и на воспоставување национална мрежа на банкомати за подобар пристап до готовина низ целата земја. Оваа идеја би се остварила најдоцна до крајот на наредната 2026 година.
Покрај ова, Народната банка ќе предложи и приспособен пакет за микротрговци – најчесто семејни бизниси коишто имаат ограничени ресурси, со цел да се поттикне финансиската вклученост и дигитализацијата на плаќањата. Се очекува дека поповолните услови за користење на платежните услуги ќе бидат достапни за граѓаните и за микротрговците по донесувањето на законските измени, односно дека ќе бидат во примена од почетокот на 2026 година.
Економија
Затворени четири субјекти: триесет отсто од контролираните се со неправилности за фискализација, објави УЈП

Во периодот од 28 јули до 3 август 2025 година Управата за јавни приходи (УЈП) спроведе вкупно 214 теренски контроли за фискализација, насочени кон различни типови деловни субјекти, меѓу кои: ресторани, кафе-барови, шанкови на плажа, слаткарници, колонијали, продавници за облека и накит, хотел, автопревозници, паркинзи и други трговски објекти за продажба на мало.
Контролите беа реализирани во државата во повеќе градови, меѓу кои и туристичките места, каде што во летниот период има зголемена фреквенција на туристи. Од 214 контролирани субјекти, кај 30,8 %, односно кај 66 од контролираните се утврдени неправилности во согласност со Законот за регистрирање на готовинскиот промет.
За утврдените неправилности донесени се 66 прекршочни санкции – глоби, кои ќе бидат одмерени во согласност со големината на субјектот.
За четири, односно три субјекти од Охрид и еден од Струга, поради повторено неиздавање фискални сметки во рок од две години, изречена е мерка за привремена забрана за вршење дејност (запечатување).
„Анализата на спроведените контроли и утврдените неправилности по градови е следна: • Во Скопје извршени се 14 контроли и при истите утврдени се 4 неправилности; • Во Струга, Охрид и Битола извршени се 126 контроли, а утврдени се 29 неправилности од кои 11 неправилности во Струга и 18 во Охрид • Во Прилеп извршени се 7 контроли, a утврдени се 3 неправилности; • Во Тетово, Гостивар извршени се 32 контроли, а утврдени се 14 неправилности од кој 13 во Тетово и една во Гостивар • Во Штип, Неготино, Демир Капија, Кавадарци Велес и Куманово извршени се 35 контроли, а утврдени се 16 неправилности, по една неправилност во Неготино и Кавадарци, 2 во Демир Капија, 3 во Штип, 4 во Велес и 5 неправилности во Куманово“.
УЈП апелира до сите даночни обврзници да постапуваат совесно и согласно законските прописи, со цел да придонесат кон зајакнување на даночната усогласеност и унапредување на даночната дисциплина во државата.
„Управата за јавни приходи врз основа на извршените контроли согласно Закон за регистрирање на готовински плаќања, ќе врши вкрстени проверки со цел да ја провери веродостојноста на искажаните приходи кај даночните обврзници. Издавањето фискални сметки и користењето мобилни фискални апарати не претставуваат само законска обврска – туку и клучен чекор кон правично, транспарентно и одговорно деловно опкружување. Управата за јавни приходи останува цврсто посветена на доследна примена на законите и обезбедување еднаков третман за сите даночни обврзници“.