Економија
Новото Porsche 911: помоќно и побрзо
Сензација во Лос Анџелес: Porsche 911 сега влегува во осмата генерација. Новиот 911 ја прослави својата светска премиера во пресрет на саемот за автомобили во Л.А. 911 продолжува да го поставува стандардот кога станува збор за ексклузивно спортско возило.

ДНК-дизајнот несомнено е зачуван со многу помускулест изглед, како и ентериер со 10,9-инчен екран на допир. Новиот 911 е безвременски – и модерен. Интелигентните елементи за контрола и елементи на шасијата, како и иновативните системи за помош, ја комбинираат маестрално бескомпромисната динамика за која е познат класичниот заден мотор на спортскиот автомобил, со барањата на дигиталниот свет.
Следната генерација на линиски шестцилиндрични турбомотори е дополнително развиена и е посилна од кога било досега, со 331 kW (450 КС) во S-моделите. Ефикасноста на погонот е зголемена со подобрен процес на вбризгување и нов распоред за турбокомпресорите со системот за полнење на воздухот. Моќта е испорачана од новоразвиен PDK пренос со двојна спојка со осум брзини. Дополнителни детали вклучуваат новите системи за помош, вклучувајќи го и режимот Porsche Wet за да се направи уште посигурно возењето на влажни патишта, како и Night Vision системот за помош со камера за термички слики, како и сеопфатна конективност – која сега исто така користи проактивна (swarm) интелигенција. Карактеристиките на 911 се заокружени со три ексклузивни дигитални понуди: апликацијата Porsche Road Trip за вонредни рути на возење, персоналниот асистент на Porsche 360+ и веб-базираниот Porsche Impact систем.

Carrera S моделите почнуваат од 450 КС
Турбомоторот на 911 Carrera S и 911 Carrera 4S сега нуди 331 kW (450 КС). Ова претставува зголемување од 22 kW (30 КС) во споредба со претходниот модел. И 911 моделот достигнува 100 км/ч за четири секунди, додека на купето со погон на задните тркала му требаат 3,7 секунди и 911 Carrera 4S со погон на сите тркала достигнува 100 км/ч за само 3,6 секунди. Ова ги прави двата автомобила по 0,4 секунди побрзи од претходните модели. Ова забрзување дополнително се зголемува за 0,2 секунди со опционалниот пакет Sport Chrono. Највисоките брзини сега се 308 км/ч (911 Carrera S) и 306 км/ч за верзијата со погон на сите тркала.
Јасен дизајн -непогрешлив идентитет
Надворешниот дизајн е потполно нов и го истакнува скокот во перформансите на 911 -тип 992. Значително пошироките лакови на тркалата се надвиснати над 20-инчните предни тркала и 21-инчни задни тркала. Задниот дел е со иста широчина во сите модели, истакнувајќи го тесниот дел во средината. Напред, телото е 45 мм пошироко. Електричните рачки на вратите кои се појавуваат кога ќе се приближите ја нагласуваат заострената и мазната странична контура. Меѓу новите LED-фарови, хаубата со изразена острина го навраќа дизајнот на првите 911 генерации. Задниот дел доминира на сите модели со значително поширокиот заден спојлер со променлива положба и бесшевната, елегантна лента за светла. Освен предните и задните делови, целото тело е сега направено од алуминиум.

Целосно нов ентериер се карактеризира со јасни и прави линии на контролната табла со вдлабнати инструменти. 911 моделите од 1970-тите ја даваа инспирацијата. Заедно со централниот дел – типичен за „порше“- две тенки, без рамка инструмент-кластери, ги прикажуваат информациите на возачот. Централниот екран на PCM сега е 10,9 инчи, и може да се ракува брзо и без одвлекување благодарение на новата архитектура. Под ова има компактен прекинувач со пет копчиња за директен пристап до важните функции на возилото. Во однос на дигитализацијата, 911 го прави следниот чекор во иднината со постојана конекција, како и нови функции и услуги. Стандардните карактеристики на PCM вклучуваат онлајн навигација, како и Porsche Connect Plus.

Новите системи за помош ја зголемуваат безбедноста и удобноста
За првпат, „Порше“ разви режим за возење во влажни усови (Wet Mode), вклучен како стандарден. Оваа функција ја открива водата на патот, ги предупредува системите за контрола соодветно и го предупредува возачот, кој потоа може да го постави возилото за посебен режим на управување, едноставно со притискање на копче или со користење на прекинувачот за режим на управувачот (Sport Chrono Package).

Системот за предупредување и помош при сопирање, кој исто така е вграден како стандарден, го детектира ризикот од судири и доколку е потребно, иницира итно сопирање. Помош за ноќно гледање со термичка камера е опционално достапен во 911 за прв пат. Опцијата за адаптивен темпомат вклучува автоматска контрола на далечина, функција за сопирање-поаѓање, реверзибилна заштита на патниците и иновативна автономна асистенција за итна помош.
(ПР текст)
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија (SECO) потпишаа меморандум за соработка и јакнење на институционалните капацитети
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија – СЕKО (SECO) потпишаа Меморандум со кој се воспоставува рамка за соработка во периодот 2025 ‒ 2028 година. Меморандумот го потпишаа гувернерот на Народната банка, Трајко Славески и амбасадорот на Швајцарија во земјава, Кристоф Зомер.
Соработката опфаќа обезбедување техничка помош и размена на знаење заради унапредување на истражувачката активност, модернизација на алатките неопходни за водење монетарна политика, зајакнување на стабилноста на финансискиот сектор, како и за понатамошно јакнење на институционалните капацитети на Народната банка.
„Воспоставената соработка претставува значаен поттик за натамошно зајакнување на капацитетите на Народната банка во повеќе важни области на работењето и потврда на долгогодишното партнерство меѓу нашата земја и Швајцарија“, истакна гувернерот Славески нагласувајќи ја улогата на централната банка во обезбедувањето макроекономска стабилност и поддршката на одржливиот економски развој.
„Швајцарија е посветен партнер за развој на Северна Македонија повеќе од 30 години. Преку овој меморандум за соработка, ја потврдуваме нашата поддршка за економските институции и реформите во земјата, како и за силна, независна и кредибилна централна банка којашто ги применува меѓународните и европските стандарди. Швајцарија го почитува ова партнерство и е посветена на унапредување на макроекономската стабилност и на одржливиот економски развој“, истакна амбасадорот Зомер.
Во рамките на Програмата, активностите се насочени кон унапредување на спроведувањето на монетарната политика, промовирање стабилен и сеопфатен финансиски сектор, зајакнување на отпорноста, одржливоста и ефикасноста во работењето. Поддршката опфаќа анализа и спроведување на монетарната политика, макроекономски податоци и статистика, истражувања, финансиска стабилност и вклученост, развивање нови дигитални решенија за модернизација на платежната инфраструктура преку подобрување на пристапот до платежните услуги, еколошката одржливост, управувањето со ризиците, како и управувањето со човечките ресурси и меѓународната соработка.
Соработката се остварува во рамките на Програмата за билатерална помош и градење капацитети за централните банки (Bilateral Assistance and Capacity Development for Central Banks – BCC), финансирана од СЕКО и спроведена од Женевскиот институт за меѓународни и развојни студии. Програмата има за цел да ги зајакне капацитетите на централните банки во земјите во развој преку унапредување на нивната аналитичка и техничка експертиза за водење ефикасна монетарна политика и одржување стабилен финансиски систем. Со потпишувањето на Меморандумот, Народната банка ќе биде дел од оваа мрежа на институции коишто преку оваа програма инвестираат во знаење и напредок.
Економија
Божиновска пред Енергетската заедница: Македонија ја забрзува интеграцијата во европскиот енергетски пазар
Министерката за енергетика, рударство и минерални суровини, Сања Божиновска, се обрати на состанок на Енергетската заедница, каде што ја презентираше реалната и мерлива динамика на напредокот на Северна Македонија во усогласувањето со европското енергетско и климатско законодавство и во јакнењето на регионалната енергетска интеграција.
Во своето обраќање, министерката истакна дека изминатата година била обележана со предизвици, но и со конкретни институционални резултати, пред сè во делот на законодавните реформи и стратешките инфраструктурни чекори.
Како клучна пресвртница, Божиновска го нагласи усвојувањето на новиот Закон за енергетика, со кој во голема мера е транспониран Пакетот за интеграција на електричната енергија. Според неа, Законот создава јасна правна основа за активна интеграција на националниот електроенергетски и гасен систем во регионалниот и во внатрешниот пазар на Европската Унија и претставува најзначајниот чекор кон идното спојување на македонскиот пазар со европскиот пазар на електрична енергија.
„Со овој закон се редефинираат улогите, обврските и одговорностите на институциите, операторите на преносните системи и пазарните оператори – не само во имплементацијата, туку и во активното учество во креирањето на заедничките правила за регионалните енергетски пазари“, беше истакнато во обраќањето.
Дополнително, министерката информираше дека во 2025 година е усвоен и Законот за изменување и дополнување на Законот за енергетска ефикасност, со кој се отстрануваат регулаторните и нерегулаторните бариери за реализација на проекти за енергетска ефикасност, се зајакнува соработката меѓу сите чинители, се поттикнува користењето обновливи извори на енергија кај крајните корисници и се овозможува поефикасно користење на финансиски механизми и стимулации.
Во делот на стратешкото планирање, Божиновска информираше дека Ревидираниот Национален енергетски и климатски план (НЕКП) за периодот 2025–2030 се наоѓа во финална фаза пред усвојување. Јавната консултација со сите релевантни засегнати страни, вклучително и со Енергетската заедница, е завршена, а усвојувањето се очекува во најкраток можен рок.
Посебно беше истакнат и пристапот на МЕПСО кон Заедничката канцеларија за алокација (JAO) – заедничката европска платформа за аукција на прекугранични преносни капацитети, што, како што кажа Божиновска, претставува стратешки исчекор за националниот електроенергетски систем и практична интеграција во најголемата и најтранспарентна европска платформа од овој тип.
Во таа насока, министерката најави дека МЕПСО има намера да номинира еден преносен инфраструктурен проект во рамки на процесот за избор на Проекти од интерес на Енергетската заедница / Проекти од заемен интерес (PECI/PMI) во циклусот за 2026 година, како дел од заложбите за јакнење на регионалната поврзаност и усогласување со европските плански рамки.
На крајот, Божиновска подвлече дека државата паралелно работи на критични инвестиции во регионалните електроенергетски и гасни интерконекции, со цел зголемување на енергетската безбедност, вклучително и проектот за гасен интерконектор со Грција и продолжување на разговорите со Србија.
Економија
Николоски: Се работи на нов просторен план на Македонија, стратешки документ за развој на државата
Изработката на новиот просторен план на Македонија треба да ги даде насоките за просторниот развој на државата со што ќе се овозможат бенефити за целокупното општество. Планот кој го изработува Агенцијата за просторно планирање, а во соработка со надлежни институции треба да понуди нов инфраструктурен концепт за развојот на Македонија, истакна вицепремиерот и министер за транспорт Александар Николоски на настанот по повод 20 години постоење на Агенцијата за просторно планирање.
Како што потенцира тој, Агенцијата има централна улога во обликување на идниот развој на државата.
„Би сакал да ја потенцирам важноста на новиот просторен план од следните причини: Македонија како природна крстосница меѓу Југоисточна и Централна Европа, има геостратешка важност која произлегува од положбата на коридорите Исток–Запад и Север–Југ, односноа Коридорите 8, 10 и 10 – д. Понатаму близината на јужните пристаништа и улогата како транзитна земја за транспорт, енергија и трговијата. Гледаме во овие глобални предизвици колку е важно Македонија енергетски да се поврзува и во таа насока изградбата на интерконекторот кој не поврзува со Грција како и планираниот интерконектор со Србија, ќе значи дека Македонија ќе стане и енергетска раскрсница. А во меѓувреме интензивно се работи и на далноводно поврзување и со Албанија преку далноводот Охрид-Елбасан. Тука се автопатите, железничките поврзувања, логистичките центри, мултимодуларните јазли особено јазолот со вкрстувањето на коридор 10 со коридор 8, подобрување на меѓуграничната поврзанот и др. И затоа сметам дека треба да постои добра соработка со сите институции на изработка на тој документ кој ќе се почитува и со кој ќе се следи развојот на државата”, кажа Николоски.
Тој го потенцира институционалното партнерство со Министерството за транспорт во спроведување на стратешките политики на Владата, а најави дека министерството работи на изработка на софтвер за развој и управување со геопросторни податоци. Вицепремиерот упати честитки за јубилејот на Агенцијата.

