Економија
Светска премиера на електричниот суперавтомобил Audi PB18 e-tron concept
Првпат Audi ќе презентира дизајн и технички концепт на автомобил на познатиот автомобилски собир Pebble Beach Automotive Week во Монтереј, Калифорнија. Целосно електричниот суперавтомобил Audi PB18 e-tron претставува радикална визија на спортски автомобил со високи перформанси, кој изгледа како да доаѓа од иднината. Станува збор за концепт на електричен двосед, дизајниран од новото студио на Audi во Малибу, Калифорнија, каде што дизајнот постојано беше надградуван. Техничкиот концепт на e-tron PB18 има придобивки од долгите години на Audi во освојување на познатата трка Le Mans. Скратеното име PB18 e-tron се однесува и на Pebble Beach местото за премиера, како и на технолошката ДНК, која овој суперавтомобил ја дели со успешниот тркачки автомобил LPR1 Audi R18 e-tron.

Dynamic photo
Colour: Curcuit grey
Од сликата се видливи спортските линии на возилото, предните препознатливи LED-светла, како и крилата на покривот, каде што се сместени камерите што ја преземаат улогата на ретровизори.
– Ние сакаме да му понудиме на возачот искуство што инаку е достапно само во тркачките автомобили, како што е Audi R18. Затоа, го развивме ентериерот за идеалната позиција на возачот во центарот. Сепак, нашата цел беше да му дадеме на PB18 e-tron висок степен на секојдневна употребливост не само за возачот туку и за потенцијалниот патник – изјави Gael Buzyn, шеф на Audi Design Loft во Малибу.
Audi PB18 e-tron ја следи традиционалната архитектура на спортски автомобил. Тежиштето на автомобилот се наоѓа зад седиштата и пред задната оска – што е од корист за динамиката на возење. Ова не вклучува конвенционален менувач како во автомобилите со внатрешно согорување. Миксот на алуминиумски, јаглеродни и мултиматеријални композити овозможува телото на Audi PB18 e-tron да има ниска основна тежина. Благодарение и на релативно лесната батерија може да се очекува вкупна тежина помала од 1.550 кг.

Dynamic photo
Colour: Curcuit grey
Audi PB18 e-tron е долг 4,53 метри, широк 2 метра и висок 1,15 метар. Самите димензии зборуваат за класичен спортски автомобил. Меѓуоскиното растојание изнесува 2,70 метра и преклопите се компактни. Она што е за истакнување се 470-те литри багажен простор, нешто што обично е дефицит кај спортските автомобили, но не и кај ПБ18 е-tron.
Концептот користи три моќни електрични мотори – еден напред и два во задниот дел. Вторите се централно лоцирани меѓу управувачките зглобови, секој директно управува со едно тркало преку полуоски. Тие даваат моќност до 150 kW до предната оска и 350 kW во задниот дел, со што го прават Audi PB18 e-tron вистински quattro. Максималниот излез е 500 kW, но со буст од страна на возачот може привремено да се мобилизираат до 570 kW. Комбинираниот вртежен момент до 830 њутнметри овозможува забрзување од 0 до 100 км/ч за малку повеќе од 2 секунди.
Во нормалниот патен сообраќај возачот може да ја ограничи максималната брзина во корист на опсегот. Ова ограничување е лесно да се деактивира на тркачката патека и може да се приспособи на локалните услови.
Фокусот е Audi не е само во моќни перформанси, туку и максимална ефикасност. Додека се вози, Audi PB18 e-tron обновува големи количества енергија: до умерено сопирање електричните мотори се единствено одговорни за забавување на возилото. Хидрауличните сопирачки доаѓаат во игра само за силно сопирање.

Static photo
Colour: Curcuit grey
Батеријата со течно ладење има енергетски капацитет од 95 kWh. Целосното полнење овозможува опсег од над 500 километри. Audi PB18 e-tron е веќе дизајниран за полнење со напон од 800 волти. Ова значи дека батеријата може целосно да се полни за 15-ина минути.
Audi PB18 e-tron исто така може да се полни безжично преку индукција со Audi Wireless Charging (AWC). Ова се прави со поставување рампа за полнење со вграден калем на подот каде што автомобилот треба да биде паркиран и поврзување со напојување. Алтернативното магнетно поле предизвикува наизменичен напон во секундарната серпентина поставена на подот на автомобилот низ воздушниот јаз.

Interior
Audi во меѓувреме гради ново семејство визионерски автомобили од 2017 година како преглед за следната деценија – електрично напојување и прецизен фокус на нивните соодветни сценарија за употреба. Audi Aicon започна со работа на IAA 2017, a PB18 e-tron сега обележува уште една пресвртница. Дополнителни концепти на возила, како што се оние, на пример, за градски сообраќај, веќе се развиваат и ќе го направат своето јавно деби во наредните месеци.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Божиновска: Зависноста од еден извор е ризик од минатото
Министерката за енергетика, рударство и минерални суровини, Сања Божиновска, учествува на Berlin Global Dialogue 2025.
Оваа година, форумот се одржува под мотото „Shifting Power, Shaping Prosperity“, со фокус на тоа како новата мултиполарна реалност може да создаде стабилен и одржлив глобален развој.
Божиновска беше говорник на панелот „Shifts of Power: Strengthening Energy Resilience“, на кој истакна дека концептот на енергетска безбедност во новиот геополитички контекст се менува суштински — од класичен пристап кон енергенсите, кон отпорни и зелени системи со долгорочна стабилност.
„Енергетската безбедност повеќе не значи само количина и извор на енергија. Денес тоа е прашање на отпорност, диверзификација и транзиција кон почисти, поодржливи извори,“ рече Божиновска. „Геополитичките промени нѐ научија дека зависноста од еден снабдувач претставува сериозен ризик. Затоа нашата стратегија е јасна – поврзување со повеќе пазари, изградба на интерконектори и зајакнување на стабилноста, дури и во услови на глобална неизвесност.“
Во своето излагање, министерката се осврна на конкретните чекори што Македонија ги презема во насока на енергетска независност и одржливост:
„Го диверзифицираме снабдувањето со гас преку интерконекторот со Грција и подготвуваме инфраструктура за идниот транспорт на водород. Истовремено, ја зголемуваме домашната генерација од сонце и ветер, ја модернизираме преносната мрежа и инвестираме во складирање и дигитализација. Нашата визија е едноставна, но амбициозна – енергетски систем што е доволно флексибилен за да ги апсорбира глобалните шокови, доволно зелен за да обезбеди одржливост и доволно стабилен за да гарантира достапна енергија за сите.“
Осврнувајќи се на прашањето за рамнотежата меѓу безбедност, достапност и одржливост, Божиновска потенцираше дека трите цели не се исклучуваат меѓусебно, туку се меѓузависни.
„Не станува збор за избор меѓу безбедност, достапност или одржливост – туку за тоа како ги поврзуваме овие цели. Тоа бара стратегија, долгорочни инвестиции и пред сè соработка. Ниту една земја не може сама да ги реши глобалните енергетски предизвици, но заедно можеме да изградиме посилни и поотпорни системи.“
Министерката укажа и на значењето на новите технологии и вештачката интелигенција во енергетиката, кои, според неа, се потенцијал за подобра ефикасност, а не закана:
„Вештачката интелигенција може да ја зајакне отпорноста на системот, преку попрецизно предвидување на побарувачката, оптимизација на производството и подобра интеграција на обновливите извори. Ако се користи мудро, таа ќе ни овозможи да сме поефикасни и поподготвени за иднината.“
Економија
Детското штедење „Халки“ ја поттикнува вредната навика да се мисли на иднината
Во октомври, месецот на штедење, Халкбанк уште еднаш потсетува дека навиката за штедење не се сучи само преку бројки, туку и преку љубов, грижа и трпение. Со детското штедење Халки, банката повеќе од една деценија ги учи најмладите дека секој мал чекор денес може да донесе голема промена утре. Со слоганот „Мали чекори – големи соништа“, Халки праќа порака дека вистинската вредност не е во тоа колку имаме, туку како се грижиме за она што го имаме. Секоја уплата во детското штедење е повеќе од бројка – тоа е порака на љубов, посветеност и сигурност кон иднината на детето.
„Со детското штедење Халки сакаме да создадеме генерација која ќе ја разбере важноста на штедењето и одговорноста што произлегува од него. Сметаме дека е важно и најмладите, но и повозрасните да знаат дека штедењето не е само финансиски чин, туку начин на размислување, основа за стабилност и доверба“, вели Маја Наумовска Савеска, директор за корпоративни комуникации во Халкбанк АД Скопје.
Низ годините, слончето Халки прерасна во симбол на детското штедење и пријател на најмладите. Со својата препознатлива насмевка, Халки потсетува дека штедењето може да биде и игра и лекција. Преку сликовници, видеа, подкасти и едукативни работилници, Халки ги воведува децата во светот на финансиската писменост на едноставен, креативен и забавен начин.
Со цел да ја поттикне навиката за штедење, за сите новоотворени детски депозити во текот на октомври, Халкбанк подарува уникатна Халки касичка, симбол на првата штедна авантура. Минималниот износ за отворање детско штедење изнесува 1.000 денари или 20 евра, а потребни се само лична карта или пасош од родителот/старателот и извод од матична книга на родените за детето.
Во рамки на месецот на штедењето, Халки во соработка со неколку училишта организира едукативни работилници, каде што децата преку игра и цртежи ќе учат за историјата на парите. Целта е да се изгради генерација што ќе знае дека секоја мала паричка има своја вредност, особено кога зад неа стои љубов и цел. Кога ги учиме децата да штедат, ние не ги учиме само како да бројат, туку како да создаваат, да се грижат и да веруваат во себе. Со секоја нова штедна книшка, расте една нова приказна – приказна за љубов, стабилност и иднина.
ПР
Економија
Македонија доби речиси 2,5 милиона евра од планот за раст за постигнати резултати во намалување на неформалната економија, извести Министерството за економија
Европската комисија, во најновиот извештај за имплементацијата на Планот за раст, потврди дека Северна Македонија преку министерството за економија и труд целосно и успешно ја спроведе реформската мерка 4.1.1 – „Справување со неформалната економија во поддршка на Стратегијата за формализација на неформалната економија“, извести Министерството за економија и труд.
„Целта на мерката е унапредување на формалната економија преку интензивирање на инспекцискиот надзор и примена на пристап заснован на проценка на ризик, со фокус на секторите најподложни на неформални активности, градежништво, туризам и земјоделство.
Според оценката на Европската комисија, земјата далеку ги надминала поставените цели за зголемување на бројот на инспекции и резултатите од надзорот во рамките на оваа реформа со вкупна вредност од приближно 2,5 милиони евра, насочени кон јакнење на институциите, дигитализација на инспекциските служби и зајакнување на формалната економија.
Државниот инспекторат за труд (ДИТ) спроведе 16.464 инспекции во периодот јули 2024 – јуни 2025, што претставува 242% зголемување во однос на целта за 20% зголемување во однос на просекот од 2020–2023 година.
Притоа се откриени 543 нерегистрирани работници, што е зголемување од над 200% во однос на претходните години.
Државниот пазарен инспекторат (ДПИ) реализира 669 инспекции, што е 40% повеќе од целната вредност, при што издадени се 222 управни решенија, а 18 нерегистрирани економски оператори се затворени поради непочитување на законите.
Овие постигнувања се резултат на спроведување на пристап заснован на проценка на ризик при планирањето на инспекциските активности, со приоритетно насочување кон секторите најпогодени од неформална економија – градежништво, туризам и земјоделство. Двете институции применуваат методологии за управување со ризик и активно користат дигитални алатки за подобрување на ефективноста и транспарентноста во своето работење
Европската комисија во својата оценка нагласува дека Северна Македонија ја реализирала реформата „целосно и успешно“, без утврдено двојно финансирање и со целосна усогласеност со европските стандарди.
Ова признание од Европската комисија е потврда за сериозната работа на институциите и за конкретните резултати кои носат корист и за граѓаните и за бизнисот. Справувањето со сивата економија е еден од клучните приоритети на Владата и Министерството за економија и труд– заедно со европските партнери ќе продолжиме да градиме одржлива, конкурентна и формална економија“, соопшти Министерството за економија и труд.

