Економија
Топлификација му поднесе кривична на ТЕ-ТО зашто со стечај бара да отпише долг од 120 милиони евра

Без одлука на Собранието на акционерите, претседателот на Управниот одбор на Друштвото за производство на електрична и топлинска енергија ТЕ-ТО АД од Скопје, Вадим Михаилов, одлучил да отпише долг на компанијата од 120 милиони евра на штета на акционерите. Ова го пишува во кривичната пријава што „АД Топлификација“ – Скопје со назнака „итно“ минатата недела ја поднела до Основото јавно обвинителство, дознава „Макфакс“.
Во пријавата опфатени се 4 физички лица, ТЕ-ТО АД и кипарската офшор фирма „Битар холдинг лтд“, која е нејзин мнозински сопственик, дека сториле 2 кривични дела злоупотреба на службената положба и овластувањето и оштетување или повластување доверители.
Осомничени се претседателот на Управниот одбор на ТЕ-ТО АД од Скопје, Вадим Михаилов, нотарката Снежана Сарџовска, адвокатот Никола Арсовски и Васко Блажевски, полномошникот на кипарската офшор компанија.
Пријавените, според пријавата, ја искористиле службената положба и овластувањето и постапиле спротивно на неколку закони, со што ѝ овоможиле имотна корист на „Битар холдинг лтд“ од 120 милиони евра на директна штета на акиционерите и на „Топлификација АД“ – Скопје.
Без проверка дали страните се овластени за склучување приватни исправи бидејќи сметката на ТЕ-ТО АД била блокирана, Вадим Михаилов на 24 февруари до граѓанскиот суд во Скопје поднел барање за отворање стечајна постапка. На 26 април судот донел решение, со што се овозможуваат мерки за обезбедување на ТЕ-ТО АД, односно се оневозможува „Топлификација“ да наплати правосилни и извршни пресуди во износ од 11,5 милиони евра.
Михаилов како претседател на Управниот одбор, без овластување од Собранието на акционерите, поднел барање за стечај со кое се врши отпис на долгови во износ од 120 милиони евра на штета на акционерите. Осомничените склучиле договори за долг, а потоа и извршни исправи, без одлука на Собранието на акционерите, со што ѝ овозможиле на кипарската фирма противправна имотна корист.
Во пријавата е наведено и дека „Битар холдинг лимитед“ од Кипар, преку фирмите што ги формирала во Македонија поседува целосен монопол во производството, дистрибуцијата и снабдувањето со топлинска енергија, има значајно учество во производството и продажбата на струја (30 отсто) и контролира над 80 отсто од пазарот на природен гас. Основач, односно сопственик на АД БЕГ, е токму кипарската фирма „Битар холдинг лтд“.
„Топлификација“ испрати известување во кое пишува дека ТЕ-ТО АД почнало серија незаконски активности со кои директно ѝ се прави штета, а постои можност штета да претрпи и Република Македонија поради сериозни пропусти на судот во стечајната постапка, која Друштвото ја повело само на себе.
Дополнително, „Топлификација“ директно и со кредити ја финансирала градбата на ТЕ-ТО АД за износ од 28 милиони евра, од кои 21 милион се заеми што „Топлификација“ му ги дала на ТЕ-ТО АД. Заемите достасале, а компнијата не ги враќала долговите за што се водат неколку судски спорови.
Со одлука на Врховниот суд од 2017 година „Топлификација“ АД го доби клучниот процес во односите со ТЕ-ТО АД, со што може сите заеми дадени на Друштвото во процесот на градба во висина од над 22 милиона евра да ги наплати од него. Постапките на лицата се за да се оневозоможи „Топлификација“ да го наплати долгот, а осомничените да помогнат да биде присвоен целокупниот имот на ТЕ-ТО АД.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.