Економија
Џенерал Моторс се бори за опстанок

Иконата на Детроит, американскиот автомобилски гигант Џенерал Моторс, е една од компаниите што претрпеа најголеми штети од глобалната економска криза. Експертите оценуваат дека славните денови на компанијата остануваат во минатото
Џенерал Моторс, иконата на Детроит се бори за опстанок како една од најпогодените компании од глобалната економска криза, со пад на продажбата од 40 до 50 проценти, оценуваат економските аналитичари на радиото Гласот на Америка.
Џи-Ем важеше за најголема индустриска компанија во светот, со производство на пет континента, во кои милиони луѓе заработуваа за живеачка.
Моделите Шевролет, Понтијак, Бјуик и Кадилак некогаш беа синоним за луксуз и иновација. Алфред Слоан беше на чело на компанијата од 1937 до 1956 г. Неговата максима гласеше: „на муштеријата треба да му се даде најдобар квалитет и корист, за најмала можна цена“, а еден подоцнежен директор од добрите стари времиња стана познат по изреката: „она што е добро за Џенерал Моторс е добро е и за земјата“.
Економистот Фери Хафбаер од Институтот Патерсон во Вашингтон смета дека компанијата го загубила патот во седумдесеттите, кога прифатила да работи исплатувајќи високи плати, здравствено осигурување и пензии, а притоа ја потценила конкуренцијата од Јапонија.
„Станаа многу повеќе како Владата, значително бирократски“, коментира Хафбаер.
Пазарниот удел на компанијата продолжи да се намалува и во деведесеттите години, кога со неа раководеше доскорашниот директор Рик Вагонер. Загубата се зголеми на 70 милијарди долари, а новите модели не привлекоа потрошувачи. Во минатите три години компанијата затвори 60 илјади работни места, а минатиот ноември побара помош од Владата, сакајќи да го спречи пропаѓањето. Претседателот Барак Обама го отпушти Вагонер, а на компанијата и` даде рок од 60 дена да подготви нов деловен план.
„Овие компании и индустрија на крајот мора да застанат на свои нозе, а не да останат под старателство на државата“, вели американскиот претседател.
Новиот директор, Фриц Хендерсон, најави дека ќе ги намали издатоците и ќе ја продава активата за да избегне колапс.
„Треба да внимаваме не само на позицијата на пазарот, туку и на тоа да бидеме профитабилни“ смета Хендерсон.
Вака или онака, Џи-Ем најверјатно ќе преживее. Но, не се знае колку ќе биде успешна новата серија возила, вклучително и хибридните. Едно е сигурно. Славните денови на компанијата остануваат во минатото. Експертите предвидуваат дека Џи-Ем во иднина ќе опстојува како помала компанија.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Објавен јавен повик за надомест на трошоци за одржување на висински пасишта и ливади и поддршка на традиционално сточарство

Денеска е објавен Јавниот повик 08/2025 за доставување на барање за исплата на средства од Програмата за финансиска поддршка на рурален развој за 2025 година.
Поддршката е наменета за надомест на трошоци за одржување на висински пасишта и ливади и поддршка на традиционално сточарство, со цел зачувување на руралните подрачја и промовирање на одржливо земјоделство.
Право на поддршка имаат земјоделски стопанства регистрирани согласно Законот за земјоделство и рурален развој во Единствениот регистар на земјоделски стопанства при Министерството за земјоделство, шумарство и водостопанство.
Висина на поддршката:
• 100% од исплатената просечна нето-плата во период од 1 јануари 2024 година до 31 декември 2024 година, како трошок за чување и напасување на добитокот (овци, кози и/или говеда) на пасишта и ливади, односно регистрирани одгледувалишта кои се наоѓаат во населени места со надморска висина еднаква или повисока од 700 метри;
• 60% од исплатената просечна нето-плата во период од 1 јануари 2024 година до 31 декември 2024 година, како трошок за чување и напасување на добитокот (овци, кози и/или говеда) на пасишта и ливади, односно регистрирани одгледувалишта кои се наоѓаат во населени места со надморска висина пониска од 700 метри.
Услови за доделување:
• 1 вработено лице на 150 овци;
• 1 вработено лице на 100 кози;
• 1 вработено лице на 50 говеда, но не повеќе од 620.000 денари по вработено лице.
Задржување на истиот број вработени најмалку една година по исплатата.
Барањата со потребната документација потребно е да се поднесат најдоцна до 30.07.2025 година.
Економија
Божиновска: Македонија ја гради новата енергетска мапа на Балканот

Македонија влегува во клучна фаза на трансформација на енергетскиот систем, земјата не само што вложува во стабилноста и модернизацијата на сопствената мрежа, туку стана активен играч во регионалното поврзување и енергетската интеграција, изјави министерката за енергетика, Сања Божиновска.
Според неа, со новите интерконектори, стратешките трансформаторски станици и инвестициите во паметна енергетска инфраструктура, државата го поставува курсот кон енергетска независност и улога на регионален енергетски коридор.
Божиновска најави дека во следните денови официјално започнува изградбата на гасниот интерконектор со Грција.
„Интерконекторот е долг 68 километри, ќе пренесува не само природен гас, туку и водород, остварена e заштеда од 12 милиони евра и ќе биде изграден од македонска компанија – директна корист за домашната економија“, рече таа.
Во меѓувреме, додаде Божиновска, Македонија и Србија направија значаен исчекор кон ново енергетско поврзување – минатата недела се потпиша Меморандум за соработка меѓу НОМАГАС и Србијагас за изградба на интерконектор меѓу Клечовце и Врање, со вкупна должина од 70 километри, од кои 23 километри ќе бидат на македонска територија. Во рамки на проектот ќе се изградат и мерни станици од двете страни на границата. Студиите за изводливост и за влијание врз животната средина се веќе во тек, со поддршка од Инвестициската рамка за Западен Балкан (WBIF).
„Преку овие две стратешки поврзувања, Македонија се позиционира како нова транзитна точка за природен гас на релација Југ – Север, односно од ТАП гасоводот и ЛНГ терминалот во Александруполис кон Србија и Средна Европа, со капацитет до 3 милијарди нормални метри кубни годишно. Ова е директна поддршка на енергетската диверзификација на целиот регион, со зголемена употреба на гас од различни извори“, рече таа.
Изградбата на 400/110 kV врската Охрид – Елбасан, пак, ќе го заокружи електроенергетското поврзување на Македонија со сите соседни држави – стратегиски проект за цел регион.
„Ова е новата сила на македонската енергетика. Со регионалните интерконектори, Македонија веќе не е само краен потрошувач – станува активен учесник во преносот и стабилноста на енергетиката во Југоисточна Европа. Ова е патот кон сигурна енергија, економска отпорност и стратешка позиција на енергетската карта на Балканот. Македонија ја гради новата енергетска мапа на Балканот.“, вели министерката за енергетика, рударство и минерални суровини Сања Божиновска.
Економија
Министерката Димитриеска-Кочоска ќе учествува на 4. меѓународна конференција за финансирање на развојот во Севилја

Министерката за финансии Гордана Димитриеска- Кочоска заедно со претседателката Гордана Сиљановска-Давкова од денеска ќе престојува во работна посета на Кралството Шпанија.
Министерката Димитриеска-Кочоска ќе се обрати на Тркалезна маса „Leveraging private business and finance“ во рамки на 4. Меѓународна конференција за финансирање на развојот (FfD4), којашто под покровителство на Организацијата на Обединетите нации ќе се одржи во Севиља.
На Конференцијата, на којашто е најавено учество на педесетина шефови на држави и влади, министри, претставници на меѓународните организации, на бизнис заедниците и граѓанското општество, треба да биде усвоен „Договорот од Севиља“.
Целта на лидерскиот собир е изнаоѓање на решенија за справувањето со финансиските предизвици во исполнувањето на Целите за одржливиот развој и Агендата 2030, реформирање на меѓународната финансиска архитектура и поттикнување на инвестиции од страна на приватниот сектор.
Во рамки на посетата, предвидено е претседателката Сиљановска-Давкова да одржи билатерална средба со премиерот на Шпанија, Педро Санчез, а на средбата ќе присуствува и министерката Димитриеска -Кочоска.