Економија
Нови вагони во `Македонски железници` со поддршка од ЕБОР
Европската банка за обнова и развој даде заем од 50 милиони евра гарантиран од државата за железнички возни средства и енергетска ефикасност.
Патувањето со воз во Македонија ќе стане полесно и поеколошко благодарение на финансирањето на програмата за модернизација од страна на ЕБОР, од која ќе имаат корист и патниците и превозниците во товарниот сообраќај.
ЕБОР одобри заем од 50 милиони евра на Националното претпријатие за железнички транспорт, `Македонски Железници -Транспорт` (МЖТ), за да инвестира во нови возни средства и да ја зголеми енергетската ефикасност на своите активности.
Во услугите на МЖТ, кои се реализираат на мрежа од вкупно 700 километри, инвестирано е многу малку од почетокот на деведесеттите години досега, а просечната старост на постојниот возен парк е меѓу 30 и 45 години.
Како резултат на тоа, патничките и товарните услуги во Македонија се често несигурни и неефикасни од аспект на користење на горивото.
Истиот ќе биде наменет и за подобрување на енергетската ефикасност на работилниците за одржување на МЖТ и за воведување систем за управување со енергетска ефикасност на ниво на целото претпријатие.
Неповратните средствата за техничка помош од Специјалниот акционерски фонд на ЕБОР ќе помогнат во модернизацијата на начинот на кој работи МЖТ, со тоа што ќе се одделат патничкиот и товарниот превоз.
„Подобрувањето на квалитетот на железничките услуги во Македонија и намалувањето на потрошувачката на енергија се важни цели на овој прв проект на ЕБОР со МЖТ, од кој ќе има полза целата економија“, изјави Елена Урумовска, претставник на ЕБОР за Македонија.
Проектот ќе овозможи подобрување на квалитетот на услугите што ги нуди железницата на клиентите, како и за намалување на емисија штетни материи во воздухот и подобрување на енергетската ефикасност на возниот парк.
„Со обновување на возните средства, МЖТ значително ќе ја подобри ефективноста и ефикасноста на нејзините активности поврзани со патничкиот и товарниот сообраќај“, рече генералниот директор на МЖТ, Оливер Деркоски.
„Железницата е најекономичниот вид транспорт и едно од барањата на бизнис секторот за подобрување на бизнис климата во земјава. Но, во железницата има потреба од инвестиции, бидејќи она со што располагаме во моментот е далеку под нашите потреби. Затоа Владата почнува со еден инвестициски пакет во железничикиот сектор“, рече вицепремиерот и министер за финансии Зоран Ставрески.
Заемот на ЕБОР, кој е обезбеден со гаранција од државата и има период на отплатување од 15 години, ќе се искористи за набавка на шест нови патнички воза и 150 вагони, како и за поправка на три електрични локомотиви. /крај/бб/мф
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

