Економија
Словачка ја укинува единствената даночна стапка
Словачка се подготвува да ја укине единствената даночна стапка од 19 отсто во тешкиот економски период, па така од 2013 година нејзините богати граѓани, политичари и претпријатијата ќе плаќаат поголеми даноци.
Парламентот на Словачка во којашто мнозинството го има коалицијата на левиот центар предводена од премиерот Роберт Фицо во вторникот ја зголеми стапката на добивка на 23 отсто, а данокот на доход на граѓаните коишто заработуваат повеќе од 3.300 евра месечно на 25 отсто. Граѓаните со пониски примања и натаму ќе плаќаат данок по стапката од 19 отсто.
Политичарите на високи функции, вклучувајќи ги и претседателот на државата, премиерот, министрите и пратениците во парламентот, исто така, ќе плаќаат данок од пет отсто на платите во рамките на пакетот мерки на Фицо кој треба да ги зголеми буџетските приходи и да го намали буџетскиот кусок.
Освен зголемувањето на данокот на добивка и на приходот на богатите граѓани, мерките вклучуваат и поголеми даноци за банките, како и измени во пензискиот систем на земјата.
Министерот за финансии, Петер Казимир, вети подлабоко намалување на потрошувачката во 2013 година, за да се надомести неочекуваниот кусок од 250 милиони евра од падот на даночните приходи и забавувањето на словачката економија.
Премиерот Роберт Фицо, чијшто мандат започна во април 2012 година, има намера до следната година да го сведе годинешниот проценет буџетски кусок од 4,6 отсто од бруто домашниот производ (БДП) на дозволеното ниво во еврозоната од најмногу 3 процента од БДП-то.
Словачка влезе во Европската унија во 2004 година, а еврото го воведе во 2009 година. Се смета дека единствената даночна стапка од 19 отсто која беше воведена при влезот во ЕУ, придонесе за економскиот успех на ова поранешна комунистичка држава, привлекувајќи странски инвестиции, во прв ред во автомобилската и во електроничката индустрија.
Така неколку индустриски произведувачи на електорничка опрема и на автомобили во тој период донесоа одлуки да го прошират своето производство во Словачка. Модерни фабрики таму имаат германски „ Volkswagen“, јужнокорејската компанија „KIА“, и француски „PSA Peugeot Citroen“.
Иако според процените на Европската комисија, Словачка годинава би требала да забележи највисока стапка на растот меѓу 17-те членки на еврозоната, од 2.6 отсто, со тоа сепак растот се предвидува дека ќе биде забавен во однос н а3,3 отсто колку што изнесуваше минатата 2011 година, и 4,2 проценти во 2010 година.
Словачката економија многу зависи од извозот во остатокот од Европа, особено во Германија./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

