Економија
Кипар бара продолжување на роковите за отплаќање на рускиот кредит
Кипарскиот министер за финансии, Михалис Сарис отпатува во вторникот во Москва, каде ќе побара продолжување на отплатата на рускиот кредит, во обидот да ја спаси најмалата членка на Европската унија од банкрот.
Функционерот на кипарското министерство за финансии, Андреас Караламбус, за медиумите во Никозија изјави дека продолжувањето на роковите за отплата на рускиот кредит е многу важно, бидејќи тоа на Кипар би му овозможило „економска инфузија”, пренесува AFP.
„Имаме огромен заем кој за наплата пристигнува во 2016 година и доколку успееме да постигнеме договор, тоа ќе го олесни отплатувањето и оджрливоста на долгот. Ако успееме да ја одложиме отплатата, потребите за рефинансирање на економијата ќе бидат одржливи, затоа тоа ние е многу важно”, изјавил Караламбус.
„Постојат и други опции за коишто министерот ќе разговара со руската влада и инвеститорите, имајќи предвид дека нашите амбиции не се однесуваат само на продолжување на заемот. Нé интересира дали постои заинтересираност за нови инвестиции”, додал Караламбус.
Русија во 2011 година на Кипар му одобри кредит во износ од 2,5 милијарди евра, со каматна стапка од 4,5 отсто. Министерот Сарис ака да договори намалување на каматата и продолжување на рокот на отплатата до 2020 година, наместо до 2016 година, според кипарските медиуми. Притоа се шпекулира дека Москва ќе бара детали за руските милијардери кои имаат банкарски сметки на Кипар, како и дека наводно е заинтересирана за купување на мнозинскиот пакет акции во кипарската банка „Patriot”/
Меѓутоа, овие преговори се обременети со условите што треба да ги исполни Кипар за да ја добие меѓународната финансиска помош во износ од 10 милијарди евра, договорена меѓу министрите за финансии на 17-члената еврозона и претставниците на Меѓународниот монетарен фонд, кои треба да помогнат оваа островска медитеранска земја да не банкротира.
Средствата ќе бидат доделени во замена со ветувањата за оданочување на сите штедачи кои имаат депозити во кипарските банки, од кои речиси половината се руски правни и физички лица, кои еднократно ќе бидат оданочени со данок од 6,75 отсто на влогови до 100 илјади евра, и 9,9 отсто на депозитите над тој износ.
Според рејтинг агенција Moody’s, руските банки коишто вршат трансакции со руски фирми регистрирани на Кипар и со кипарските банки се изложени на ризик од вкупно меѓу 43 и 53 милијарди долари во случај на банкрот на Кипар. Притоа, обемот на средствата на руските банки кои се депонирани во кипарските банки, агенцијата го проценува на 12 милијарди долари, а износот на депозитите на руските компании на Кипар на 19 милијарди долари.
Кипар во повеќе наврати ги отфрлаше тврдењата дека неговиот банкарски сектор преставува „рај за алкани” пари и нудеше меѓународните агенции да извршат инспекции на сметките на руските и другите странски комитенти во кипарските банки.
Руските власти во понеделникот реагираа мошне остро. Претседателот Владимир Путин изјави дека одлуката на земјите од еврозоната и Кипар е „нефер, непрофесионална и опасна”, премиерот Дмитриј Медведев го спореди овој данок со конфискација, а министерот за финансии Антон Силуанов изјави дека мислењето на Русија не било доволно земено предвид./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

