Економија
МФ: Извештајот на Standard & Poor's е нелогичен, неконзистентен и со многу погрешни факти

Извештајот што во петокот го објави кредитната агенција Standard & Poor’s, со кој за едно ниво беше намален кредитниот рејтинг на Македонија, министерството за финансии излезе со сериозни забелешки за квалитетот на анализата, точноста на податоците и наведените причини за намалување на кредитниот рејтинг .
Како што забележуваат од Министерството за финанси, прво, намалувањето на кредитниот рејтинг се поврзува со намалената проекција за економски раст и заостанати обврски на Буџетот и можност за нивно акумулирање до крајот на годината.
„Ова е многу чудно и неконзистентно објаснување, доколку се има предвид дека во 2012 година Standard & Poor’s го задржа рејтингот на Македонија на исто ниво во услови на негативна стапка на бруто домашниот производ (БДП) и нерешени обврски кон стопанството. А сега во 2013 година кога растот на економијата е позитивен и има први знаци на заздравување, а заостанатите обврски се целосно намирени и долгот е сведен на нула, агенцијата го намалува рејтингот на земјата. Очигледна е неконзистентноста на рејтинг агенцијата“, се вели во писмената реакција на македонското министерство за финансии.
Воедно, потсетуваа дека Македонија е единствена од земјите од југоисточна Европа која го реши проблемот со исплата на обврските кон стопанството, односно дека заклучно со февруари се исплатени сите заостанати обврски, а најавуваат дека ваквите обврски редовно се сервисираат и ќе се сервисираат во иднина.
Се истакнува, исто така, и дека со решавањето на долговите Македонија останува земја со четврто најниско ниво на задолженост во Европа. Што се аргументира со извештаите кои го истакнуваа овај податок од Светска банка и Меѓународниот монетарен фонд (ММФ), чиишто претставници во април престојуваа во Македонија.
„Во однос на транспарентноста – премиерот, минатата година во септември јавно, пред бизнис заедницата ја презентираше состојбата со долговите како и планот за нејзино надминување. Во десетици јавни настапи после тоа од страна на Министерот за финансии и од Премиерот јавно беа соопштувани податоците колку точно обврски се исплатени и колкав е долгот, за на крајот од февруари тој да се сведе на нула. Тоа не го прави ниедна друга земја и Република Македонија е истакнувана од страна на Светска банка како пример како треба да се реши ова прашање“, се истакнува уште во .дописот на Министерството за финансии.
„Второ, чудно е, да не речеме индикативно, е намалувањето на рејтингот на Македонија годинава кога се случува економско заздравување, за разлика од минатата година кога се соочувавме со тешкотии, а агенцијата Standard & Poor’s го задржа на исто ниво рејтингот. Имено, првиот квартал од 2013 година Македонија имаше раст на индустриското производство од 2,7 отсто (последните два месеца по 4,5 и 4,2 проценти), извршените градежни работи првите два месеца годинава се удвоени на годишна основа, трговијата на големо забележува раст од 6,8 отсто во првиот квартал годинава, додека трговијата на мало раст од 4,4 отсто. Се очекува и натаму да се задржат овие позитивни економски тенденции, особено благодарение на влезот на странски директни инвестиции во земјава, како и најавата на голем број на нови странски компании кои ќе почнат да работат во Македонија“, се потсетува во соопштението.
„Агенцијата со својот извештај неоправдано ја става Македонија во ист кош со земји кои имаат повеќе од 60 отсто државен долг (потсетуваме државниот долг на Македонија е 33 отсто и е значително под пропишаната граница со Маастришкиот критериум)“, истакнуваат од Министерството за финансии.
Забележуваат и дека агенцијата со својот извештај си дозволила и да се меша во внатрешната политика на земјата, зборувајќи за случувањата во Собранието околу носењето на Буџетот за 2013 година и сосема несоодветно зазема страна споменувајќи дека „членови на опозицијата биле отстранети од Собранието за да се избегне дискусија за зголемените расходи на Владата“.
„На тој начин се прејудицираат случувањата од 24-ти декември кои се предмет на испитување на Анкетната комисија, а агенцијата грубо се меша во внатрешната политика на земјата“, реагираат од МФ до каде велат дека сите наброени факти потврдуваат дека станува збор за неконзистентност и нелогичност на извештајот на агенцијата на Standard & Poor’s, иако, како што се нагласува, сите податоци и факти им биле достапни и презентирани.
Претходно во петокот бонитетната агенција Standard & Poor’s објави дека го намалила кредитниот рејтинг на Македонија за долгорочно задолжување во домашна и странска валута од ниво ББ на ББ-, додека потврден е краткорочниот рејтинг со стабилна прогноза, при што се констатира дека транспарентноста на македонските јавни финансии се намалени од почетокот на глобалната финансиска криза а изгледите за економски раст ослабеле. /крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.
Економија
Објавена е табелата со цени на плинот во Европа, еве каде е Македонија

Домаќинствата во Европската Унија плаќале највисока цена на гас во втората половина од 2024 година откако Европскиот завод за статистика објавува податоци.
Просечната цена на гасот за домаќинствата во ЕУ беше за речиси 11,7 проценти повисока во втората половина од 2024 година отколку во претходните шест месеци, достигнувајќи го највисокото ниво од 2008 година, од 12,33 евра за 100 киловат-часови.
Во првата половина од минатата година, тоа беше за речиси два проценти пониско отколку во претходните шест месеци.
Домаќинствата на ниво на Унијата повторно потрошија повеќе за гас, за прв пат од крајот на 2022 година, главно поради зголемените даноци во многу земји по ублажувањето на енергетската криза, според статистичарите.
На годишна основа, цените за домаќинствата во ЕУ се зголемија за 9,6 проценти во втората половина од 2024 година, покажуваат табелите на Евростат.
Во еврозоната, гасот за домаќинствата во периодот од јули до декември бил во просек за 12,7 проценти поскап отколку во претходните шест месеци и чинел 13,18 евра за 100 киловат часови.
Најниска цена на гасот, изразена во евра, плаќале домаќинствата во Унгарија – 3,20 евра за 100 киловат часови.
Следи Хрватска – 4,56 евра за 100 киловат-часови, па Романија, каде што чинеше околу 5,4 евра за 100 киловат часови.
Највисоки цени на гасот, изразени во евра, плаќале домаќинствата во Шведска и Холандија, приближно 18,9 евра и 16,7 евра за 100 киловат часови.
Економија
Дурмиши ги предупреди трговците: Ако има енормно зголемување на цените, ќе има поригорозни мерки

Нови поригорозни мерки ќе бидат воведени доколку Државниот пазарен инспекторат утврди енормно зголемување на цените на производите по укинувањето на мерките што важеа до крајот на април, рече денес министерот за економија и труд, Бесар Дурмиши. Тој денес рече дека официјалните податоци за изминатиот период додека беа замрзнати маржите покажуваат намалување на инфлацијата.
„Официјалните податоци покажуваат дека инфлацијата за април е практично нула. Во споредба со март има покачување од 0,6 %. Во споредба со април минатата година инфлацијата е 2,6 %, што значи дека не надминува 3 % и е во стабилна фаза. Цените на храната се речиси непроменети, само 0,3 % годишно зголемување и мора да потенцирам дека ако го споредиме април со декември 2024 година имаме дефлација од 1,35 %. Значи, имаме намалување на инфлацијата“, рече министерот Дурмиши.
Овој месец Државниот пазарен инспекторат ќе прави и редовни и вонредни контроли на цените и кај трговците, и кај дистрибутерите, и кај производителите и ќе подготви извештај врз основа на кој ќе се димензионираат нови, поригорозни мерки доколку се утврди дека покачените цени немаат економска оправданост.
„Може да ја прошириме листата со која ќе бидат опфатени производи за ограничување на маржата, односно ова што го имавме сега како мерка – може да ставиме повеќе производи, може да го покачиме процентот на маржата, да видиме кои се тие можности за поригорозна мерка. Ова го кажувам за да ги известам трговците, производителите и дистрибутерите да не се однесуваат девијантно, да не ги покачуваат цените без економска оправданост. Ако има покачување, ќе има поригорозни мерки. Се вршат контроли“, рече министерот Дурмиши.
На забелешките дека има хигиенски производи, кои се и за 60 денари поскапи по завршувањето на мерката, министерот Дурмиши рече дека првин треба Државниот пазарен инспекторат да го утврди тоа, да го извести секторот во Министерството за економија да направи анализа за тоа кои построги мерки да бидат донесени.