Економија
S&P ги намали прогнозите за кредитниот рејтинг на Хрватска на негативни
Агенцијата Standard & Poors’s (S&P) ги намали во петокот прогнозите за кредитниот рејтинг на Хрватска од стабилни на негативни, задржувајќи го притоа актуелниот рејтинг за задолжување во странска и во домашна валута на ББ+.
Ревизијата на прогнозите го изразува ставот на агенцијата дека продолжувањето на слабеењето на економијата, заедно со ограничените поттикнувачки реформи, ќе доведат до послаба фискална ситуација отколку што претходно се проценуваше.
„Негативните прогнози го одразуваат нашиот став дека би можеле да го намалиме рејтингот на Хрватска во период од една година, доколку ситуација во економијата биде послаба отколку што се очекува, доколку дефицитот се зголемат или доколку надворешниот финансирање стане попредизвикувачко“, се вели во извештајот на S&P што го цитира агенцијата Hina.
Агенцијата смета и дека влегувањето на Хрватска во Европската унија не е голема можноста за решавање на клучните предизвици за растот, конкурентноста и продуктивноста.
„Меѓутоа, имајќи ги предвид барањата за софинансирање, а во недостиг на реформи на страната на државните расходи, ЕУ фондовите достапни за Хрватска во периодот од 2014 до 2020 година, можеби нема да бидат искористени во целост“, додаваат од S&P.
Рецесијата во Хрватска трае пет години, а од 2008 година реалниот бруто домашен производ (БДП) падна кумулативно за 12 отсто, главно поради 12-процентниот реален пад на потрошувачката и 35-процентниот реален пад на инвестициите, при што се истакнува дека во 2013 година се очекува натамошен пад на економијата за 1 отсто.
„Во периодот од 2014 до 2015 година очекуваме дека домашната потрошувачка ќе остане потисната поради раздолжувањата кон приватниот сектор и високата стапка на невработеност. Од 2014 година очекуваме благо заздравување, со помош на повлекување на ЕУ средствата, но ризиците за овие проекции се зголемени. Некои од нив се однесуваат на конкурентноста и предизвикот во инаку историски успешниот туристички сектор“, наведува S&P.
Агенцијата порачува дека во Хрватска има и позитивни знаци во поглед на реформите.„Владата неодамна најави приватизација на државните компании, предложи реформи за подобрување на деловната клима, законот за трудот и планира реформа на пензискиот систем. Меѓутоа спроведувањето на оваа програма досега беше делумна“.
Агенцијата проценува дека кога во октомври Eurostat ќе ги објави податоците за фискалната ситуација во Европската унија, Хрватска би можела да биде соочена со покренување на Постапката за прекумерен долг позната како EDP.
„За 2013 година хрватскиот фискален дефицит веројатно ќе биде поголем од 3 отсто од БДП-то, додека долгот на државата вкупно се приближува на нивото од 60 отсто од БДП-то. Доколку долгот на претпријатието “Хрватски патишта’, кој изнесува 7,5 отсто до БДП-то, го преземе владата, како дел од аранжманот за концесијата, тоа би можело дополнително да го зголеми долгот на државата вкупно, имајќи ја предвид разликата меѓу приходите и долгот преземен од стран на владата“, наведуваат од S&P.
Агенцијата смета дека Европската комисија би можела да ја повик владата на Хрватска фискалната консолидација повеќе д а ја насочи на расходната страна, додека сега владата во Загреб речиси исклучиво е наклонета на приходната страна од буџетот, вклучувајќи ги и планираните приватизации, а нејзините напори во тоа се во застој, поради нискиот раст на економијата и растот на каматите како одраз на зголемувањето на задолжувањето на владата.
Извозот на стоки и услуги, погоден од реструктиурањето на хрватското бродоградежништво, реално останува под нивото од пред 2008 година. Како и во повеќето други земји од источна Европа, нето директната страна на странските вложувања паднала од 6 до 8 посто од БДП од пред кризата на 2 до 3 отсто во последниот период, додека финансирањето на банките од странство остро паднало.
„Хрватската централна банка е одадена на одржувањето на стабилниот курс на куната во однос на еврото, што ја ограничува флексибилноста на монетарната политика во евроизираната економија. Хрватскиот банкарски систем, претежно во странска сопственост, ќе продолжи да известува за ниската профитабилност поради слабите економски прогнози, потисната домашна побарувачка и умерениот раст на кредитите“, наведуваат во S&P.
Според мислењето на аналитичарите на оваа меѓународната агенција за кредитниот бонитет, растат кредитните ризици во хрватската економија.
„Очекуваме натамошен раст на лошите кредити, поради слабостите во градежниот и секторот на недвижнини, па до крајот на 2013 година би можеле да достигнат 18 отсто од вкупниот кредити. Веруваме дека капитализацијата на домашниот банкарски сектор е димензионирана за да ги апсорбира натамошните влошувања на квалитетот на сопственоста. Меѓутоа, тој капацитет е пред предизвик поради ризикот во врска со неодамнешната пресуда за хипотекарните кредити во швајцарски франци и можноста за надоместоци за заемопримачите“, заклучуваат во Standard & Poor’s објаснувајќи ја одлуката да и намалат на негативни прогнозите за Хрватска./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.