Македонија
Ставрески: Обезбедени се средства за проектите и потребите на Буџетот

Со новоиздадената обврзница од 270 милиони евра, обезбедени се средствата за финансирање на сите капитални проекти и потреби во Буџетот, како и за продолжување со стабилните текови и стабилната реализација на Буџетот, рече во вторникот вицепремиерот и министер за финансии Зоран Ставрески по повод денешното издавањето на македонеската еврообврзница во споменатиот износ.
Еврообврзницата е издадена на износ од 270 милиони евра со рок на враќање од пет години и каматна стапка од 4,875 отсто, односно стапка на принос од 5,125 отсто. Трансакцијата е реализирана во соработка со „Сити банк“, „Дојче банк“ и „Ерсте банк“
Значајно за граѓаните е, истакна Ставрески на прес-конференцијата во владата попладнево, што годинава на политичка криза и неизвесности, што економијата останува да биде „единствената светла точка во државата“, и додаде дека Владата нема да дозволи во овој сегмент да има никакви нарушувања.
„Сите граѓани, сите стопанственици, сите оние коишто добиваат средства од Буџетот, сите фирми коишто работат на реализација на проекти, треба да знаат дека се обезбедени средства за непречено извршување на обврските на Буџетот и оти во 2016 година ќе има стабилна економска година и ќе има добра ликвидност на Буџетот, што значи дела ќе бидат реализирани сите предвидени проекти, вклучително и проектите како што се изградбата на патиштата, болници, реализација на субвенции, спортски сали, градинки и се што се финансира од Буџетот“, рече вицепремиерот и министер за финанси Ставрески.
Истакна притоа дека ВМРО-ДПМНЕ и владата што ја предводи владејачката партија сериозно пристапуваат кон изработка на Буџетот и обезбедувањето средства за негово финансирање.
Ставрески порача дека граѓаните треба да бидат спокојни дека “додека одлучува ВМРО-ДПМНЕ за буџетската политика и за потребите што треба да се финансираат од Буџетот“, ќе има доволно средства за сите проекти што се предвидени во 2016 година. Посочи притоа дека за следната година се очекуваат рекордно високо ниво на инвестиции, како и високи износи за субвенции, за средства за рурален развој, за изградба на училишта, болници…
Министерот за финансии забележа дека актуелната Влада мора да ги враќа и обврските што ги направила претходната влада, односно владата што во 2005 година издала 10-годишна еврообврзница која доспева на 8-ми декември во износ од 150 милиони евра.
„Ние мора да ја вратиме таа обврзница и Македонија мора сериозно да се однесува кон обврските независно дали ги направила влада на СДСМ или влада на ВМРО-ДПМНЕ. Таа обврзница беше планирана и претходно, и најголем дел од средствата се обезбедени со претходната обврзница што во 2014 година беше издадена, а еден помал дел ќе биде дополнет со средствата од оваа нова еврообврзница. На тој начин ќе ги исплатиме обврските што ни ги оставила владата на СДСМ и не сакаме да го политизираме ова прашање. Сметаме дека тоа е нормален начин на функционирање на една држава, истакна министерот за финансии“, појасни Ставрески.
Според него, побарувачката од инвеститорите за македонската обврзница била два ипол пати повисока и достигнала 632 милиони евра. Запишана е од над 100 инвеститори, од коишто најголем дел се од Европа и САД, како и од други земји. Меѓу инвеститорите се најпознати инвестициски банки во светот, пензиски фондови, осигурителни компании и еквити фондови.
Одговарајќи на новинарски прашања Ставрески рече дека издавањето на еврообврзницата било планирано на износ до 500 милиони евра и до 10 години рок на отплата.
„ Во одлуката на Владата наведено е дека задолжувањето смее да изнесува до 500 миолиони и до 10 години. Во изминатиот период имавме средби со повеќе од 50 банки кои сметаат дека на економски план индикаторите на земјата се одлични и многу подобри од тоа што инвеститорите го слушнале при посетата на земјите во регионот, кои имаат полоши економски перформанси. Но, од друга страна, изразуваат загриженост за политичката ситуација во земјата, и тоа е причина зошто привремено трошоците на македонската еврообврзницата и на постоечката којашто се тргува, беа повисоки отколку што заслужуваме како држава“, одговори Ставрески.
Процена во Владата е дека со помал износ треба да се надмине овој период додека се поизразени поилитичките процеси и политичките ризици и натаму да може да се добијат подобри услови, појасни министерот за финансии./крај/мф/ап
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Од полноќ поскап дизел

Од полноќ максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
– Моторен бензин – ЕУРОСУПЕР БС – 95 – 76,00 (денари/литар)
– Моторен бензин – ЕУРОСУПЕР БС – 98 – 78,00 (денари/литар)
– Дизел гориво – ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) – 72,00 (денари/литар)
– Масло за горење – Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) – 70,00 (денари/литар)
– Мазут М-1 НС – 40,928 (денари/килограм)
Малопродажнaта цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 2,00 ден/лит.
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98, на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) и на Мазутот М-1 НС не се менуваат.
Ова се максималните цени на нафтените деривати од 00:01 часот на 21.6.2025 година. Трговците на големо и трговците на мало со нафтени деривати и горива за транспорт можат да ги формираат цените на одделни нафтени деривати и горива за транспорт и пониско од највисоките утврдени цени.
Економија
Инженерите повикаа да престане фактурирањето врз основа на измислена потрошувачка за струја: „Регулаторната ја штити ЕВН“

Здружението Инженери на Македонија повторно се огласи по претставката што ја поднесе на 29 мај кога во сила стапи новиот Закон за енергетиката.
Од тука велат дека добиле одговор од Регулаторната комисија за енергетика, кој е типичен пример на институционална покорност пред енергетскиот оператор ЕВН и очигледен доказ за нефункционирање на регулаторниот систем во заштита на јавниот интерес.
„Во нашата претставка баравме итно укинување на член 31 од Правилата за снабдување со електрична енергија, затоа што е во директна спротивност со член 185 од новиот Закон за енергетика. Дополнително побаравме итен вонреден надзор над ЕВН. Баравме РКЕ да упати јавен повик до граѓаните да пријавуваат незаконски издадени фактури. Баравме да се повика ЕВН на одговорност за континуираното прекршување на законските и договорните обврски“, велат инженерите.
Суштината на нивната претставка беше да истакнат дека мерењето на потрошената енергија е технички процес што го изведува мерниот уред, а отчитувањето е акција на операторот за прибирање на тие податоци. Се потенцира дека без отчитување, не постои правна основа за реална фактура. Сѐ што се фактурира без реален податок од мерниот уред, освен ако уредот е технички расипан, е спротивно на Законот за енергетика, Законот за заштита на потрошувачите, Законот за облигациони односи и самиот Устав.
„Во одговорот што го добивме наместо Регулаторната комисија да ја суспендира примената на членот 31, кој дозволува паушално фактурирање дури и кога има валиден измерен податок, таа тврди дека тој член останува во сила сè додека не се донесат нови подзаконски акти, иако истиот е очигледно спротивен на член 185 од Законот. Со тоа, РКЕ свесно го крши уставното начело според кое секој пропис мора да биде во согласност со закон. Подзаконски акт кој е спротивен на закон автоматски ја губи правната сила. Уште пострашно е што Комисијата во својот обид да го оправда системот, се повикува на обврски на МЕПСО (операторот на преносниот систем) иако темата на претставката се однесува на мерење и фактурирање кај домаќинства, што е исклучива надлежност на ЕВН Електродистрибуција и ЕВН Хоум, универзалниот снабдувач. Ова или укажува на неспособност за разбирање на правната и техничката структура на енергетскиот систем, или на намерно заматување на одговорноста, а патем еден член на Регулаторната комисија за енергетика е стручно лице за правни прашања од областа на енергетиката“, велат од Здружението додавајќи дка регулаторот дури отворено признава дека се обратил до Министерството за енергетика за „мислење“, како да е некаков пасивен извршител без самостојна надлежност.
Потсетуваат дека Регулаторната комисија, според член 46 од Законот е независно тело кое има целосна обврска да постапува по закон. Толкување на закони може да даде исклучиво Собранието. До тогаш, законот се применува таков каков што е. Барање мислење, според нив, не е основ за продолжена примена на незаконска пракса.
Оценката е дека со ваквото однесување, РКЕ ја погазува својата основна функција. Наместо да врши надзор над пазарот, како што ѝ е наложено со член 55 од Законот, таа активно го толерира кршењето на правата на потрошувачите, ја штити компанијата што има доминантна позиција на пазарот и дозволува нејзината волја да биде над законот.
Бараат веднаш да се суспендира примената на членот 31, да се поведе вонреден надзор над ЕВН и да престане практиката на фактурирање врз основа на измислена непроверлива потрошувачка. Најавија и други граѓански мерки за да се спроведе законот.
Економија
Дурмиши за владините мерки за вработување: Досега аплицираа 4.500 невработени лица, интересот е голем

Министерот за економија и труд, Бесар Дурмиши, оствари работна посета во Општина Чаир, каде заедно со директорот на Агенцијата за вработување, Селајдин Белули, одржа средба со граѓани, локални бизнисмени и претставници на јавните институции.
Централна тема на средбата, како што информираа од Министерството, беше презентацијата на Оперативниот план за активни програми и мерки за вработување за 2025 година, со кој Владата вложува рекордни 40 милиони евра во поддршка на вработувањето и самовработувањето.
„Ова не е само план на хартија – ова е реална можност за над 10.000 лица да добијат пристојно работно место, поддршка за сопствен бизнис или обука на терен. Според последните информации со кои располагам поднесени над 4.500 апликации, што покажува голема доверба во мерките и подготвеност на граѓаните да преземат иницијатива“, изјави министерот Дурмиши.
Посебен акцент беше ставен на Мерка 3.1 – Обука кај познат работодавач, една од најдиректните форми на подготовка за вработување. Преку оваа мерка: работодавачите добиваат можност да обучат идни вработени според свои потреби, невработените лица стекнуваат конкретни практични вештини во реална работна средина, се создава можност за долгорочно вработување по завршување на обуката.
„Мерка 3.1 е мост меѓу невработените и работодавачите. Таа нуди обострана корист – компаниите добиваат обучен кадар, а граѓаните добиваат шанса за стабилна работа, рече Дурмиши.
Со Оперативниот план министерот потсети дека се активни и мерките за самовработување каде е особено голем интересот кај младите до 29 години за што се пристигнати повеќе од 3.000 апликации – мерка 1.1: До 7.000 евра за бизнис за лица над 29 години, мерка 1.2: До 10.000 евра за млади до 29 години со иновативни идеи, мерка 1А: До 20.000 евра за заеднички бизниси на најмалку две лица.
„Преку теренските презентации, Министерството за економија и труд, заедно со Агенцијата за вработување имаат за цел директно да ги информираат граѓаните и да ги поттикнат да аплицираат. По Чаир, каде што интересот беше особено голем, следуваат посети во Гостивар, Кичево, Сарај, Липково и други општини со повисока стапка на невработеност“, велат од Министерството.