Економија
SEAT el-Born: Приклучен кон електричната мобилност
– Светска премиера на новиот концепт на SEAT-el-Born
– el-Born е првото електрично возило на SEAT базирано на платформата MEB
– Овој концепт го нагласува фокусот на SEAT за продолжување на обезбедувањето на одржлива мобилност во постојано менување на светот
– Целиот електричен автомобил ги вклучува најсовремените автономни функционалности и технологии за поврзување за подобрување на возачкото искуство
– Батеријата на возилото може да се полни за само 47 минути, дополнувајќи го својот опсег до 420 км

SEAT el-Born ќе се појави првпат пред светските медиуми на Меѓународниот саем на автомобили во Женева 2019 година. SEAT el-Born е концепт автомобил кој одговара на различните прашања што ги поставува електричната револуција, и станува менувач на играта во процесот.
Светот се менува, а со тоа и мобилноста. Исто како што моторот со внатрешно согорување го смени начинот на кој патувавме во почетокот на 20 век, електрификацијата нè движи кон следната генерација на развој на автомобилите.
Градовите стануваат сè погусто населени, но корисниците сакаат да продолжат да ја користат личната мобилност, така што концептот на SEAT el-Born ги спојува главните аспекти на возачките промени во автомобилската индустрија: електрификација, автономно возење, споделена мобилност и поврзување.

SEAT el-Born е првото 100% електрично возило базирано на платформата Volkswagen Group MEB. Овој концепт е именуван по една од најпознатите иконски соседства во Барселона. Инспирација за дизајнерите и инженерите на SEAT кои создадоа спортски автомобил со најсовремена електрична технологија.
Возилото е дизајнирано и развиено во Барселона, а ќе биде произведено во фабриката Цвикау во Германија; SEAT ќе биде втор бренд кој воведува целосно електрично возило базирано на платформата MEB во групацијата Volkswagen. Автомобилот се очекува да се појави на пазарите до 2020 година.
„Мобилноста се развива, а со тоа и автомобилите што ги возиме. SEAT помеѓу лидерите на оваа промена, а концептот el-Born ги отелотворува технологиите и дизајнерската филозофија што ќе ни помогнат да ги решиме предизвиците со кои се соочуваме“, рече Лука де Мео, претседател на SEAT.
Со голема моќност на батериите, SEAT el-Born поминува до 420 км со едно полнење и забрзува до 100 км/ч за само 7,5 секунди, возилото е толку динамично и практично како што го очекувате од SEAT. Дополнето со способноста да ја надополнувате батеријата за само 47 минути и почнува да ги менува перцепциите за електрификација.
SEAT el-Born не е само ветување за употреблива електрификација, туку и интеграција на други технологии. Возилото вклучува автономна функционалност за поддршка на возачот, како и голем број системи за помош.

Дизајниран за возење
SEAT el-Born е дизајниран за возење. Неговите динамички пропорции се овозможени со својот електричен мотор, притискајќи ги тркалата на четирите агли на возилото и дозволувајќи им поголем животен и енергичен став во споредба со традиционално придвижуваните автомобили.
Тој ја отелотворува иднината на дизајнот на возилото на модерен и интегриран начин, најмногу нагласен на предниот дел на возилото. Аеродинамиката е клучна за максимизирање на опсегот на возилото, за таа цел логото на SEAT на предната страна е рамно, каде што нема потреба да се зема воздух за ладење на моторот, така што нема потреба од решетка. Отвори за ладење се поставени пониски по предниот дел на возилото, обезбедувајќи воздух на батеријата и така насочување на протокот на воздух над предниот дел на возилото.
Како што окото се движи над SEAT el-Born, позицијата на A-столбот забележително се поместува напред, создавајќи повеќе простор во кабината. Ова е олеснето од електричниот мотор кој бара помалку простор.

„El-Born е врвен превод на нашиот емотивен дизајн на SEAT во новиот свет на електрични возила. Нашиот тим за дизајн сериозно го сфати предизвикот да го направиме нашето прво целосно електрично возило привлечно. Верувам дека возењето електрични автомобили мора да биде возбудливо, мора да биде забавно. Мораме да ги натераме клиентите да се заљуби во идејата за електричен автомобил“, рече Алехандро Месонеро-Романос, директор за дизајн на SEAT.
На задниот дел на возилото, двојниот дифузер придонесува за аеродинамичните перформанси на SEAT el-Born исто така, осигурувајќи дека протокот на воздух останува мазен и турбуленцијата е минимизирана. Исто така, ги нагласува динамичните перформанси на возилото.
Внатре, просторот е максимизиран благодарение на електричниот мотор, давајќи можност да понуди сосема ново искуство.
Извајаната кабина дава чувство на леснотија и флексибилност, но исто така и технолошки напредок, со интеграција на дигиталниот кокпит, 10-инчен инфозабавен систем и поврзување на екранот во центарот на контролната табла.
Откако ќе се погледне внатрешноста, моменталниот фокус е на возачот, со сите линии на контролната табла кои упатуваат кон оној кој седи зад управувачот.
Просторот повеќе не е премија во внатрешноста на кабината, при што сите патници уживаат повеќе простор за релаксација во нивните удобни седишта, благодарение на зголемените внатрешни пропорции, но просторот се користи и за максимизирање на практичноста и функционалноста. Исто така има и поголем простор за складирање; способноста да се складира торба меѓу двете предни седишта е едноставен и ефективен пример за овој максимизиран капацитет.

Комплетно напојување
SEAT el-Born е вистински т.н. game changer на пазарот со перформанси што се совпаѓаат со желбата на потрошувачите и со потребата од возење во реалниот свет, за разлика од кое било возило досега.
Со моќност до 150kW (204PS), возилото може да достигне 100 км/ч за само 7,5 секунди – доволно за да ги задоволи барањата на секое сценарио за возење. Но, тоа е само половина од приказната.
Електричните возила не се оценуваат само за нивните перформанси, туку и за нивната способност да патуваат што понатаму со едно полнење на нивните батерии и да го минимизираат времето потребно за полнење откако ќе се потроши складираната енергија. Метрик кој el-Born го задржува.
Со реален опсег до 420 километри, базиран на WLTP циклусот од 62kWh енергија, возилото е подготвено да патува каде и да му треба на клиентот. И со компатибилност на DC полнење до 100kW, батеријата може да се полни од 0% до 80% за само 47 минути.
Возилото, исто така, интегрира напреден систем за управување со топлината за да го максимизира опсегот на возилото во најекстремните услови на животната средина. Топлинската пумпа на возилото може да ја намали потрошувачката на електрична енергија, заштедувајќи до 60 км автономија – корисна во земји каде што температурите може да се намалат и патниците треба да користат клима-контролни системи.
Технологија која испорачува
Со оглед на тоа што нашите патишта стануваат сé повеќе пренатрупани, автомобилите треба да преземат дел од притисокот од патниците. SEAT el-Born го прави токму ова, интегрирање на најновите случувања во автономната функционалност и поврзување за да се ослободи дел од притисокот на модерниот живот.
SEAT el-Born користи автономни системи на второ ниво, давајќи делумна автоматизација на возилото за да може да ги контролира настаните во управувањето, забрзувањето и забавувањето. Додајте го ова меѓу останатите системи за помош при паркирање и SEAT el-Born е концепт автомобил кој ја инкапсулира иднината на возење.
(ПР текст)
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Димитровски: ЦЕФТА не е само регионален трговски механизам, туку наша практична подготовка за членство во Европската Унија
Заменик-министерот за надворешни работи и надворешна трговија, Зоран Димитровски, учествуваше на ЦЕФТА неделата 2025, што се одржа во Приштина, Косово. Настанот, организиран од актуелното косовско претседателство со ЦЕФТА, беше фокусиран на унапредување на конкурентноста, дигиталната трансформација и на постепената интеграција на регионот во Европската Унија.
Во своето обраќање, Димитровски, нагласи дека од декември минатата година, Министерството за надворешни работи и надворешна трговија ја презеде и надлежноста за надворешната трговија. Во таа смисла, посочи дека оваа трансформација е дел од пошироката определба на Владата да ја зајакне економската дипломатија, да го подобри економскиот настап на државата во странство и да создаде поцврсти врски со меѓународните пазари.
„Активностите поврзани со ЦЕФТА се само дел од пошироката економска агенда на Министерството, чија цел е да создаде подобра деловна клима и да ја зајакне позицијата на државата на регионалните и европските пазари“, рече тој.
Димитровски во своето излагање, особено го акцентираше претседавањето на Република Северна Македонија со два клучни органи во рамките на ЦЕФТА – Комитетот за олеснување на трговијата и Поткомитетот за нетарифни мерки. Тој посочи дека под наше водство биле постигнати значајни и практични резултати во однос на подобрени процедури за стопанството, дигитални алатки кои го олеснуваат пристапот до пазарите, поефикасни системи за следење на трговските бариери, како и унапреден процес на меѓусебно признавање на одредени професионални стандарди.
Во овој контекст, тој објасни дека модернизацијата и дигитализацијата кои ги спроведуваат земјите од ЦЕФТА придонесуваат регионот постепено да се усогласува со европските правила и практики, што е важно за економиите и за деловната заедница.
„ЦЕФТА не е само наш регионален трговски механизам, туку наша практична подготовка за членство во Европската Унија,“ нагласи Димитровски.
Во дискусиите беше потврдено дека напредокот на Заедничкиот регионален пазар 2025–2028 останува клучно достигнување на регионот, а дека ЦЕФТА продолжува да се развива во попредвидлив и поконкурентен систем ориентиран кон потребите на стопанството.
Заменик-министерот истакна дека посакува ЦЕФТА до 2030 година природно да го заврши своето постоење, бидејќи Република Северна Македонија, земјите од Западен Балкан и Молдавија ќе станат членки на ЕУ, исто како што тоа се случи со земјите од Централна Европа, со што ЦЕФТА целосно ќе ја исполни својата мисија.
На маргините на настанот, заменик-министерот оствари и повеќе средби со претставници од земјите партиципиенти на ЦЕФТА при што бес разменети мислења за продлабочување на економската соработка и зајакнување на интегративните процеси во регионот на Западен Балкан.
Економија
Доделени наградите од конкурсот за ликовна и литературна творба по повод Светскиот ден на штедењето
Во Народната банка се одржа традиционалната свеченост по повод доделувањето на наградите од Конкурсот за ликовна и литературна творба за основните и средните училишта, којшто Народната банка го организира во соработка со Министерството за финансии по повод Светскиот ден на штедењето. На настанот се обрати гувернерот на Народната банка, Трајко Славески и заменик-министерот за финансии, Николче Јанкуловски.
Гувернерот Славески, во своето обраќање, ги истакна посветеноста, знаењето и креативноста на младите генерации, нагласувајќи дека пристигнатите трудови ја потврдуваат значајната улога на финансиската едукација во градењето свесни, одговорни и финансиски писмени млади луѓе.
„Штедењето не е само собирање средства. Тоа е филозофија на животот којашто ни овозможува да ги исполнуваме нашите желби, да обезбедиме сигурност за нашата иднина, но и да ги градиме стабилноста и благосостојбата на целото општество. Денес, овој пристап добива уште поголема важност, бидејќи живееме во време на брзи промени, дигитализација и нови финансиски предизвици и можности“, истакна гувернерот.
Заменик-министерот Јанкуловски поздравувајќи ги учесниците рече дека младите покажуват дека секое мало штедење може да биде почеток на голема цел.
„Вие сте пример дека знаењето, вложениот труд и желбата да се мисли за иднината се вредности кои го движат општеството напред. Овој ден нека биде поттик да продолжиме сите заедно – ученици, наставници, родители и институции – да ја негуваме финансиската писменост, да развиваме здрави навики и да создаваме генерации кои ќе знаат да донесуваат мудри одлуки“, посочи Јанкуловски.
Оваа година на Конкурсот пристигнаа неколку стотици трудови од ученици од основното и средното образование на теми посветени на важноста на штедењето, финансиската писменост и улогата на финансиските услуги во современата дигитална ера. Основците твореа на темата „Да штедиме за нашите желби, да штедиме за нашата иднина“, а средношколците на темата „Штедењето, парите и финансиските услуги во современата дигитална ера“.
Конкурсот, којшто се објавува од 2012 година, прерасна во значајна платформа за поттикнување на младите да размислуваат за финансиските концепти, штедењето и одговорното управување со средствата. Низ литературните творби, ликовните цртежи и есеите, учениците ги претставија своите погледи, знаења и лични цели.
Економија
Дурмиши во Берлин: Северна Македонија нуди нови можности за странски инвестиции
Министерот за економија и труд, Бесар Дурмиши, денес учествуваше на панел-дискусија на тема „Можности за странски инвестиции во Северна Македонија“, што се одржа во Амбасадата на Република Северна Македонија во Берлин. Настанот беше организиран од Германско–македонскиот бизнис клуб (DNMBC) во соработка со Министерството за надворешни работи и надворешна трговија.
Министерот Дурмиши во своето обраќање истакна дека Северна Македонија се наоѓа во клучен развоен момент, во кој реформските процеси се насочени кон создавање предвидлива, стабилна и европски ориентирана економска средина. Тој ги нагласи приоритетите на Владата – дигитална и зелена трансформација, модернизација на индустријата, поттикнување на иновации и унапредување на човечкиот капитал.
„Нашата цел е да изградиме економија што создава додадена вредност и нуди јасни, долгорочни услови за инвеститорите. Со новиот модел на финансиска поддршка што ќе стартува во 2026 година, државата ги наградува квалитетните инвестиции, отворањето работни места, технолошките центри и проектите што придонесуваат за регионален развој,“ истакна министерот Дурмиши.
Тој подвлече и дека Германија останува еден од најзначајните економски партнери на Северна Македонија, додавајќи дека заедничката визија е да се зајакнат деловните врски, да се поттикнат модерни инвестиции и да се создадат нови можности за економски раст.
Министерот им се заблагодари на организаторите и деловната заедница во Германија за континуираната поддршка, оценувајќи дека ваквите настани се важна платформа за градење доверба и нови партнерства.
Настанот продолжи со динамична панел-дискусија во која учесниците разменуваа искуства и предлози за унапредување на инвестициската клима и можностите за продлабочување на соработката меѓу двете земји.
На отворањето се обратија Гафар Вејсели, претседател на DNMBC, министерот за европски прашања Орхан Муртезани, како и амбасадорот на Северна Македонија во Германија, проф. д-р Илбер Села. Панелот обедини значајни имиња од економскиот и институционалниот сектор, меѓу кои и директорот на ДТИРЗ Гоце Димовски, поранешната гувернерка на НБРСМ Анита Ангеловска-Бежоска, претставници од Министерството за надворешни работи и надворешна трговија и германската делегација за индустрија за регионот.

