Култура
Манчевски, Митевска и четворица дебитанти добија поддршка за нови долгометражни филмови
Од Агенцијата за филм денеска порачаа дека во текот на изминатиот турбулентен период иамле една и единствена мисија: да го спроведат конкурсот за долг, краток, игран, документарен и анимиран филм и да дадат поддршка да се реализираат најдобрите пријавени дела.
„Резултатот од конкурсот е објективен, непристрасен, современ и квалитетен избор. Понудата беше шаренолика, а целта е да се селектира најдоброто, со идеја да се продолжи со досегашниот подем на новиот бран македонски филм“, порачуваат од Агенцијата.
Покрај режисерите Милчо Манчевски и Теона Митевска, кои добиваат по 500.000 евра за своите нови филмови „Кајмак“ и „Најсреќниот човек на светот“, на овој конкурс се поддржани четворица дебитанти.
„Станува збор за автори што уште со своите краткометражни филмови покажаа оригиналност, силен потенцијал за авторство. Столевски, кој на фестивалот ‘Санденс’ победи со ‘Види ја ти неа’, во своето долгометражно деби ‘Домаќинство за почетници’ ветува интересна приказна за различностите, за хуманоста, солидарноста, зборува на универзален јазик, ги руши матриците и табуата за сексуланата ориентација, Димитар Оровчанец во ‘Убиј ги прво децата’ нуди урбана приказна, една перецепција на младите и нивната леснотија да се справат и со најсложени ситуации, а Агим Абдула во ‘Кома’ креира приказна за човечката истрајност, искушенијата, а Андреј Илиевски Волкашин, кој покажа голема оригиналност и во краткометражниот филм, тоа го нуди и со ова сценарио за неговиот прв игран филм“, велат од Агенцијата за филм додавајќи дека тоа што е важно е дека овие млади автори со темите кореспондираат универзално иако ја носат автентичноста на новиот македонски филмски бран.
Во однос на документарните филмови на конкурсот се поддржани четири филмски проекти и една малцинска копродукција, а темите што се обработуваат се брутализам како правец во архитектурата, емиграција и пририодни феномени.
„Особен предизвик се филмовите каде што македонските копродукции се со малциниски удели бидејќи станува збор за скапи филмови, особено првпат во историјата имаме соработка со грчка продукција, а тука се и соработките со Хрватска и Црна Гора“, се наведува во соопштението.
Поддржани се и четири кратки филмови, од кои два на дебитанти, два на веќе реализирани режисери, а од категоијата анимирани филмови има само еден – „Жиголо” на Жарко Иванов.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
„Емпатија во светлина“ – фотографска изложба на Милорад Милиќевиќ во Галерија „Рудиќ“
На 22 ноември (сабота) во 19 часот, во Галерија Рудиќ ќе биде отворена изложбата „Емпатија во светлина“ на фотографот Милиќевиќ. Портретите на Милиќевиќ не се студиски аранжирани кадри, туку сведоштва за луѓе вкоренети во својот простор, време и културна традиција на која ѝ припаѓаат.
Милиќевиќ не документира само лица – тој бележи приказни, традиција, верување, моменти на искреност кои не можат да се инсценираат. Неговите субјекти се спонтани, опуштени, прикажани во животни услови што ги дефинираат.
Портрет може да направи секој. Но добар портрет — оној што останува, што нè погодува таму каде што не сме очекувале — може да направи само оној што има вистинска емпатија кон другиот човек. Тоа не е прашање на занает, туку на карактер. Тоа или го носите во себе, или не. Милиќевиќ го носи. И го споделува со нас.
Изложбата „Емпатија во светлина“ ја опишува суштината на фотографскиот пристап на Милиќевиќ — тивка, но длабока присутност, каде светлината не е само визуелен елемент, туку медиум преку кој се открива човечноста, традицијата и искреноста на неговите субјекти.
Култура
Концертот „Од барок до современи македонски композитори“ во Даутпашиниот амам
Во петок, 21 ноември 2025 година, со почеток во 19:30 часот, во Даут-пашин амам ќе се одржи концертот „Од барок до современи македонски композитори“, кој низ внимателно конципирана програма го следи развојот на музичката форма и израз – од барокната прецизност до современиот македонски звук.
Концертот ќе ги обедини делата на Купрен, Хендл, Марчело/Бах и Силоти, a во центарот на програмата се дуетите на Бах од мисите и кантатите (BWV 232, 236, 124, 91) – пример за суптилен контрапункт и дијалог меѓу два вокални гласа.
Вечерта продолжува со избор од современата македонска продукција: композиции на Димитрије Бужаровски, Горан Начевски и Томислав Зографски, чија „Суита за пијано“, оп. 27 го заокружува програмскиот лак од барокната структура до модерниот национален израз.
Изведувачи се Мимоза Ќека (пијано), Марија Ташевска (сопран) и Мариана Бошковска (алт).
Проектот е поддржан од Министерството за култура и туризам на Република Северна Македонија. Влезот е слободен.
Култура
„Куќата на границата“, во режија на Андреј Цветановски, вечерва на МОТ
„Куќата на границата“ на Регионалниот театар од Нови Пазар е на репертоарот на вториот ден (20.11.2025) на МОТ, дело на Славомир Мрожек, во режија на нашиот Андреј Цветановски.
„Куќа на граница е приказна која зборува за една фамилија која сака само да живее мирно, и одеднаш во нејзиниот дом се појавуваат дипломати кои сакаат да нацртаат граница која поминува насред куќата. Звучи познато нели? Оваа фамилијарна драма зборува за одземање сé што имаат, сонуваат, зборуваат и замислуваат, се додека не останат без ништо. Низ оваа горка комедија ќе видите многу паралели со начинот на кој денешниот свет функционира“ – вели Цветановски.
Претставата е одлична илустрација за тоа до кој степен сме способни да се понижиме себеси, слепо почитувајќи ги бесмислените бирократски норми на „новиот“ свет, кој од нас треба да направи покондурени господа.
Како креативен македонски тим на претставата покрај режисерот се и Димитар Андоновски автор на музиката и Сергеј Светозарев на сценографијата.
Претставата ќе биде изведена на сцената 25 Мај, МКЦ во 20 часот.
А пред неа во 19 часот во холот на МКЦ ќе биде поставена уметничката инсталација „Сценариум и имагинариум“ на архитектот и сценографот Костантин Трпеноски, која на границата помеѓу реалното и имигинарното нуди визуелно и сензорно доживување на просторот во холот на МКЦ. Настанот е воедно и ретроспективен поглед на неговите театарски сценографии „Чудна случка со кучето во ноќта“ (2023) и „Макбет“ (2019), двете наградени за најдобра сценографија на фестивалот „Војдан Чернодрински“ во Прилеп и приказ на други негови актуелни сценски дизајни.

