Култура
Манчевски, Митевска и четворица дебитанти добија поддршка за нови долгометражни филмови
Од Агенцијата за филм денеска порачаа дека во текот на изминатиот турбулентен период иамле една и единствена мисија: да го спроведат конкурсот за долг, краток, игран, документарен и анимиран филм и да дадат поддршка да се реализираат најдобрите пријавени дела.
„Резултатот од конкурсот е објективен, непристрасен, современ и квалитетен избор. Понудата беше шаренолика, а целта е да се селектира најдоброто, со идеја да се продолжи со досегашниот подем на новиот бран македонски филм“, порачуваат од Агенцијата.
Покрај режисерите Милчо Манчевски и Теона Митевска, кои добиваат по 500.000 евра за своите нови филмови „Кајмак“ и „Најсреќниот човек на светот“, на овој конкурс се поддржани четворица дебитанти.
„Станува збор за автори што уште со своите краткометражни филмови покажаа оригиналност, силен потенцијал за авторство. Столевски, кој на фестивалот ‘Санденс’ победи со ‘Види ја ти неа’, во своето долгометражно деби ‘Домаќинство за почетници’ ветува интересна приказна за различностите, за хуманоста, солидарноста, зборува на универзален јазик, ги руши матриците и табуата за сексуланата ориентација, Димитар Оровчанец во ‘Убиј ги прво децата’ нуди урбана приказна, една перецепција на младите и нивната леснотија да се справат и со најсложени ситуации, а Агим Абдула во ‘Кома’ креира приказна за човечката истрајност, искушенијата, а Андреј Илиевски Волкашин, кој покажа голема оригиналност и во краткометражниот филм, тоа го нуди и со ова сценарио за неговиот прв игран филм“, велат од Агенцијата за филм додавајќи дека тоа што е важно е дека овие млади автори со темите кореспондираат универзално иако ја носат автентичноста на новиот македонски филмски бран.
Во однос на документарните филмови на конкурсот се поддржани четири филмски проекти и една малцинска копродукција, а темите што се обработуваат се брутализам како правец во архитектурата, емиграција и пририодни феномени.
„Особен предизвик се филмовите каде што македонските копродукции се со малциниски удели бидејќи станува збор за скапи филмови, особено првпат во историјата имаме соработка со грчка продукција, а тука се и соработките со Хрватска и Црна Гора“, се наведува во соопштението.
Поддржани се и четири кратки филмови, од кои два на дебитанти, два на веќе реализирани режисери, а од категоијата анимирани филмови има само еден – „Жиголо” на Жарко Иванов.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

