Култура
Промоција на книгите „Цариградски емигрант“ и „Граница“ од Луан Старова во КИЦ на РСМ во Софија
На 7 септември 2023, ден пред Денот на независноста – 8 Септември, во Културно-информативниот центар на Северна Македонија во Софија ќе се одржи промоцијата на книгите „Цариградски емигрант“ и „Граница“ од Луан Старова. За промоцијата на книгите од големиот македонски писател со албанско потекло ќе присуствуваат: издавачот Пламен Тотев, преведувачот Маријан Петров, како и семејството на писателот. Двете книги, во превод на бугарски јазик, излегоа од печат оваа година како изданија на издавачките куќи „Персеј“ и „Изида“.
Преку личниот расказ за едно семејств, големиот македонски писател со албанско потекло, Луан Старова (1941-2022), во својот роман „Цариградски емигрант“ ја раскажува приказната за Балканот, регион каде што интересите на големите империи и цивилизации се судираат едни со други на грбот на народи со разни судбини. Така, книгата на уникатен начин ја прикажува универзалната тема за емиграцијата со расказ за едно од многуте семејства што го доживеале тоа.
„Цариградски емигрант“ е еден од последните романи во издание на П„ерсеј“, во превод на Маријан Петров. Припаѓа кон неговата повеќетомна „Балканска сага“, дел од книгите во кои се познати и бугарските читатели: („Балканвавилонци“, „Балкански клуч“, „Ервехе“, „ Амбасади“). Книгите од оваа сага се преведени на повеќе од дваесет јазици. За творештвото на Старова пишувале светски автори, како Морис Друон, Ален Боске итн.
Преку приказната за егзилот на едно албанско семејство серијата ја раскажува приказната за Балканот во еден од најтрагичните и највпечатливи периоди – ХХ век.
Во „Цариградски емигрант “ главен лик е Таткото (Ариф Старова), кој со години го чувал во тајност периодот кога студирал во Цариград помеѓу 1919 и 1924 година, времето на конечниот распад на Отоманската Империја и периодот на создавање нова Турција под водство на Ататурк. Потрагата по детали за тајниот период во животот на главниот лик е катализатор за истражувањето на синот наратор за да создаде возбудлив роман, заснован на вистински факти.
Од политички причини таткото бил принуден да емигрира во Цариград со помош на својот вујко Али Фети Окјар, близок пријател на Ататурк во текот на сите одлучувачки битки за создавање на нова Турција, како негов прв премиер, претседател на парламентот и амбасадор на новата Турција во Франција и Велика Британија.
Таткото не одговара на поканата на Али Фети ниту, пак, на Ататурк да им се придружи на новите ешалони на турската моќ. Наместо тоа, тој ненадејно се враќа во Албанија, каде што првин работи како судија, а потоа како адвокат во Поградец, а потоа пребегнува во Струга, Македонија, со своето семејство во 1943 година спасувајќи се од фашизмот.
Пред својата смрт во 1943 година, Али Фети Окјар му наредил на својот син, професорот Осман Окјар, да отпатува на Балканот за да го најде својот внук Ариф Старова во близина на Охридското Езеро. Ова, конечно, ќе се случи во 1970 година кога Осман Окјар, исполнувајќи го налогот на својот татко, ќе го најде Ариф Старова не во Поградец, туку во Скопје.
Ова ќе биде вистинскиот момент за синот раскажувач, кој со помош на професорот Окјар навлегува во тајните на времето поминато од татко му во Цариград.
„Граница“ (во издание на „Изида“, во превод на Маријан Петров) е интимен поглед кон балканската трагедија да преминуваш граници, да бегаш од својот дом и да се обидуваш да пуштиш корени во туѓа земја…
Границата е релативно нова идеја на Балканот, кој претходно бил обединет под власта на Отоманската Империја за долг период од пет века.
Оваа книга е за балканските граници, за нивното заплеткување во судбините на луѓето.
Истакнатиот македонски писател Луан Старова раскажува за судбината на неговото семејство и трауматичното искуство од егзилот и преминувањето на границата. Со уметничките средства на романот авторот го дијагностицира бегалскиот синдром како доживотен и хроничен: „Еднаш бегалец, секогаш бегалец“, „Од егзил нема враќање“…
Балканот е означен како регион трауматизиран од постојани закани за раселување, принудно преселување, надворешно наметната мобилност, поради што единствена симболично зачувана врска со напуштените огништа се само малите и лесно преносливи предмети, како клучеви или фотографии.
„Границата“ е роман што предизвикува човечко разбирање и топло сочувство кон другиот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Во Мадрид отворен музеј со повеќе од 170 дела на уметник што со години ја интригира јавноста
Мадрид дополнително ја прошири својата културна понуда со отворање на музејот Бенкси, уникатен простор посветен на работата на овој енигматичен британски уметник. Музејот, кој беше отворен во јануари, се наоѓа во поранешна гаража во населбата Арганзуела и ја содржи најголемата колекција на делата на Бенкси во Европа.
Во музејот се сместени повеќе од 170 репродукции во природна големина на најпознатите дела на уметникот, вклучително и „Девојчето со балон“. Многу од овие оригинални дела повеќе не постојат на нивните оригинални локации, или затоа што се уништени или отстранети од улиците на градовите како Лондон, Париз, Њујорк или конфликтните зони како Палестина.
Изложбата вклучува мурали, слики во масло, принтови и инсталации кои ги носат посетителите во критичкиот универзум на Бенкси и ги повикуваат да размислуваат за темите што се повторуваат во неговите дела, како што се нееднаквоста, војната, животната средина и социјалната сатира.
Музејот се наоѓа во поранешна гаража претворена во простор од 2.000 квадратни метри кој ја задржува својата индустриска суштина. Дискретниот влез е означен само со сообраќаен знак изменет во стилот на уметникот, што ја одразува филозофијата на анонимност и изненадување што ја карактеризира работата на Бенкси.
Мадрид им се придружува на Барселона, Париз, Брисел и Њујорк со својот музеј Бенкси.
Култура
Португалската дива на фадото, Мариза, доаѓа во Скопје
На својата долгоочекувана турнеја, Мариза ќе настапи на 5 април 2025 година во престижната сала на Македонската филхармонија, носејќи ѝ на публиката магијата на португалската традиција и современиот звук.
Мариза го започна својот музички пат во Лисабон пред дваесет години, а нејзиниот пробив на светската сцена дојде со албумот Fado em Mim во 2001 година. Оттогаш, нејзиниот уникатен глас одекнуваше на најпрестижните концертни сцени, вклучувајќи ја париската „Олимпија“, лондонскиот Royal Festival Hall и њујоршкиот „Карнеги хол“.
Овој единствен концерт нуди можност да уживате во виртуозниот спој на музиката, културата и сензибилитетот што ги освојуваат срцата ширум светот.
Култура
Жилиет Бинош ќе претседава со жирито на Канскиот филмски фестивал
Жилиет Бинош ќе ја наследи Грета Гервиг како претседател на жирито на Канскиот филмски фестивал.
Бинош е втората жена во историјата на Кан која го води жирито две последователни години.
Бинош за нејзината улога како претседател на жирито во Кан рече дека „со нетрпение очекува да ги сподели овие животни искуства со членовите на жирито и со јавноста“.
„Во 1985 година за прв пат се искачив по скалите со ентузијазам и несигурност на една млада актерка; Никогаш не замислував дека 40 години подоцна ќе се вратам со почесната улога на претседател на жирито“, продолжи таа, додавајќи дека ја цени привилегијата, одговорноста и апсолутната потреба за понизност.
Жилиет Бинош е една од најпознатите актерки во Франција и има меѓународна кариера, работејќи со еминентни автори ширум светот. Нејзината работа е наградена со десетици признанија, вклучително и статуетка за најдобра споредна женска улога на Оскарите за нејзината улога во „Англискиот пациент“ во 1997 година и најдобра актерка на Канскиот филмски фестивал за нејзината улога во „Заверена копија“ (Certified Copy) на Кјаростами во 2010 година. .
Нејзината кариера, која се протега преку 40 години и вклучува 70 филмови, започна кога ја доби својата прва главна улога во „Rendez-vous“ на Андре Тесин. Филмот беше премиерно прикажан во Кан во 1985 година, поради што Бинош често велеше дека е „родена на Канскиот филмски фестивал“.
78. Кански филмски фестивал ќе се одржи од 13 до 24 мај.