Култура
Буџетот за филм за 2024 во фокусот на средбата на филмаџиите и Министерката за култура
На барање на филмските професионалци (режисери и продуценти), денеска во Кинотека на Македонија се одржа конструктивна средба со Министерката за култура, Бисера Костадиновска-Стојчевска. На средбата се разговараше за дефинирање на буџетот за филм за претстојната 2024 година и конечна стандардизација на годишниот буџет за филм, како стабилна ставка во државниот буџет. Филмаџиите и министерката разговараа и за донесување на посебен буџет за телевизиски серии, надвор од буџетот за филм, а посебен акцент беше ставен и на неопходноста од донесување на нов закон за филм според европски стандарди.
Министерката Костадиновска-Стојчевска истакна дека максимално ќе се заложи и во соработка со Директорот на агенција за филм, Бојан Лазаревски ќе ги вложи сите напори за реализација на првично проектираната ставка во буџетот од 5 милиони евра и максимално ќе се потруди да нема кратења на буџетот за филм за следната година. Покрај тоа, министерката за култура вети дека ќе се заложи и за донесување на посебен буџет за телевизиски серии, кој нема да го загрози буџетот за филм, како и дека наскоро ќе биде донесен нов закон за филм според потребите на филмските професионалци и во согласност со современите текови.
Филмските професионалци предложија ставката за финансирање од буџетот на државата да биде по глава на жител или процентулно од буџетот, односно како расте буџетот на државата, така да се зголеми и филмскиот буџет. Според нив, постојаните кратења на буџетот за филм не се повеќе прифатливи, посебно во време на инфлација, кога државниот буџет расте, а филмскиот буџет се намалува и крајно време е веќе ваквата нелогичност да биде надмината.
Покрај тоа, филмските режисери и продуценти сметаат дека актуелниот Закон за филм донесен во 2014. година не е во согласност со начелата на филмската дејност и не им одговара на филмаџиите по многу основи и дека веќе подолго време се залагаат за донесување на нов Закон со кој би се стандардизирал националниот буџет за филм и конечно би се решил статусот на филмските работници.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Заврши снимањето на филмот „Мизантроп“
Продуцентската куќа Контраст Филм го заврши снимањето на краткометражниот игран филм „Мизантроп” по сценарио и во режија на Бранко Kостески.
Проектот е финансиски поддржан од Агенцијата за филм.
Филмот е современа комедија која претставува обид да се портретира мизантропот од денешна перспектива, приказна за осаменоста и отуѓеноста на еден човек кој се противи на лагата и лицемерието во современото општество, но истовремено и на сопствената среќа.
Улогите во филмот ги толкуваат: Сашко Коцев, Ана Стојановска, Габриела Петрушевска, Анастас Тановски и Тинка Ристеска.
Директор на фотографија: Дејан Димески; Сценограф: Дејан Ѓошевски; Костимограф: Жаклина Крстевска; Шминкер: Игор Петрески; Продуцент на филмот e Дејан Димески – Контраст филм, а копродуцент е Роберт Јазаџиски – Кавал филм.
Култура
Трагедија: на 35-годишна возраст почина една од најдобрите оперски пејачки во светот
Почина Џоди Девос, сопранистка од Белгија и една од најдобрите оперски пејачки во светот, со меѓународно реноме.
Причина за смртта, како што се наведува, е рак на дојката. Џоди имаше 35 години.
Пред десет години таа го освои второто место на натпреварот на кралицата Елизабета.
Ова доведе до улоги во Opera Comique во Париз и други компании во Франција и Белгија. Таа ја испеа „Кралицата на ноќта“ во Бастилја и многу други опери.
Еден критичар на „Тајмс“ еднаш напиша за Џоди: „Нема висока нота што не може да ја достигне“.
„Со голема тага и емоции ја објавуваме смртта на Џоди Девос. Џоди храбро се бореше со ракот неколку месеци. Таа се врати на сцената во театарот на 30 април со голема решителност, но нејзиното здравје наеднаш се влоши пред неколку дена. Оваа вест, толку нереална и неправедна, е длабоко шокантна за сите нас. Џоди имаше 35 години и беше на врвот на својата уметност. Знаеме колку ја сакаа колегите, целата музичка заедница и, се разбира, јавноста“, се вели во соопштението за смртта на уметницата, пренесува slippedisc.com.
Култура
Кинотеката потсетува: Пет години од смртта на Кирил Ценевски (1943-2019)
Денес, на 17 јуни, навршуваат точно пет години од смртта на Кирил Ценевски, еден од најголемите синеасти на македонската кинематографија.
Неговиот првенец и дебитантски игран филм ЦРНО СЕМЕ од 1971 година постави нови параметри во филмското творештво и своевремено беше најнаградуван македонски филм („Златна арена“ за режија и „Златен венец“ за дебитанско остварување на Пулскиот фестивал; „Жар-птица“ за најдобар режисер на Московскиот фестивал, итн.), а во 1972 година беше и југословенски кандидат за американската филмска награда „Оскар“.
Роден во Крива Паланка во 1943 година, Ценевски уште како студент на Архитектонско-градежниот факултет во Скопје покажал интерес за филмот преку киноаматерски активности. Првпат професионално на филм е ангажиран како помошник на режисерот Љубиша Георгиевски во филмот ЦЕНАТА НА ГРАДОТ (1970). По извонредниот успех на ЦРНО СЕМЕ, Ценевски во 1975 година го снима историскиот спектакл ЈАД, повторно со Дарко Дамески во главната улога и Љубе Петковски зад камерата, досега единствен македонски филм со средновековна тематика.
Сè до 1980-та кога ја реализира социјално-психолошката драма ОЛОВНА БРИГАДА за рударите во внатрешноста на Македонија, Ценевски за „Вардар филм“ изработува серија документарни филмски портрети на добитниците на „Златниот венц“ на Струшките вечери на поезијата. Тоа се филмовите за Леополд Седар Сенгор, Фазил Хисни Дагларџа, Еугенио Монтале, Рафел Алберти и Ежен Гилвик, сите по сценарио на поетот и тогашен директор на „Варадр филм“, Анте Поповски, снимени се на повеќе локации во светот – Дакар, Струга, Милано, Париз, Охрид, Џенова, Буенос Аирес, Рим, итн.
ЈАЗОЛ, послениот игран филм кој Ценевски го сними во 1985 година е повторно историска драма, овој пат од времето на Втората светска војна, со мартовската депортација на македонските Евреи во 1943 година како кулминација на драмскиот заплет.
„Она што на Ценевски секогаш му поаѓаше од рака – најмногу поради неговиот неприкосновен и особен сензибилитет – беа умешноста и силата на внатрешното, иманентното кадрирање на филмската слика, како и умешноста на рафинираниот однос со другите филмски елементи – без разлика дали тие отсликуваат и прикажуваат сурово насилство или идеолошки судири. Впрочем – грубоста, очајот, немирот, бесот итн. – во филмовите на Ценевски секогаш успеваат да се стекнат со длабока внатрешна рамнотежа, така што при гледање на филмот, тие не секогаш нужно асоцираат на ужас – туку повеќе асоцираат на самиот живот – во сета своја целосност и полнотија. Нему му успевше, и тоа не пластично, туку ументички слоевито и длабоко, да отвори простор за триумф на човековата слобода и на вистинските хумани вредности“ – ќе истакне Маријана Терзин-Стојчиќ од Југословенска кинотека, Белград, во својот освртот за ликот и делото на Ценевски по повод смртта на режисерот во 2019 година во списанието „Кинопис“.
Кирил Ценевски беше добитник и на награди со кои домашната културна јавност го валоризира неговото творештво – Државната награда „11 Октомври“ во 1972, „Златниот објектив“ на Кинотеката на СР Македонија во 2013 година за посебен придонес во развојот на македонската кинематографија, како и „Златната ѕвезда на македонскиот филм“, истата година, доделена од Друштвото на филмски работници во рамки на ИФФК „Браќа Манаки“ во Битола.
Во 2019 година Кинотеката објави ДВД издание со четирите дигитално реставрирани играни филмови на Ценевски.