Култура
(Видео) МНТ ја почнува сезоната со претставата „Еден месец во село“, Паоло Маџели по 30 години во Скопје
Со претставата „Еден месец во село“, Македонскиот народен театар ќе ја почне новата сезона. Делото е напишано од рускиот писател Иван Сергеевич Тургенев, а го режирал Паоло Маџели. Во МНТ ќе се изведува на 29 септември. Претставата, која е трагикомедија, се работела девет месеци, а во делото се раскажува селска приказна каде што Наталија, сопруга на богат човек, и младата Верочка се вљубуваат во истото момче, студент, учител на синот на Наталија. Така скроената ситуација Тургенев ја полни со разни љубови, односно љубовни обиди. За некои ликови таа љубов е извор на надеж за подобра иднина, за некого е занес во кој привремено се губи себеси, некој љуби од навика, друг се согласува со целата илузија, а трет благодарение на љубовта повторно се чувствува жив.
Режисерот Паоло Маџели, кој по 30 години се враќа да работи со МНТ, вели дека не е лесно да се работи текстот од Тургенев бидејќи тој лесно може да се банализира.
„Возбуден сум бидејќи во Скопје доаѓам по 30 години. Деновиве водев интензивен дијалог со овој град, а тоа ќе остане моја тајна, која е мрачна. Се надевам дека овдешниот театарски свет ќе има можност да се покаже и докаже. Среќен сум што се враќам во МНТ“, вели Маџели.
Авторот на музиката, Љупчо Костадинов, рече дека музиката ќе се изведува од самите актери, а процесот на работа не бил воопшто лесен. Актерот Ѓорѓи Јолевски, кој ја игра улогата на богат земјопоседник, вели дека првпат се сретнува со автор како Тургенев и го споредил со Чехов. Јолевски бил внимателен додека го градел ликот, а рече и дека со актерската екипа, која ќе ја изведува претставата, може да се рушат кинески ѕидови.
„Ликот што го играм е комплициран, ситуациите почнуваат комично, а завршуваат трагично. Секоја сцена е поинаква. Ова е трагикомедија која има силни последици врз самите актери. Таа е политичка бидејќи сцената е еден клавир ставен во сено, а претставува како целиот процес на европеизација е заглавен во трски“, рече Јолевски.
Меѓу актерите се и имињата на Сашко Коцев, Никола Ристановски, Тина Трпкоска, Дарја Ризова, Лука Софрониевски, Димитар Илијевски, Александар Цветковски, Дамјан Цветановски. Нино Леви, кој во претставата игра ролја на сосед, вели дека додека работел на претставата, го усовршил свирењето на гитара.
„Она што не ми успеа изминативе години, ми успеа сега. Ослабев 5 килограми“, рече Леви.
Младите актерски имиња беа воодушевени од работата со искусните колеги и режисерот на претставата, Паоло Маџели. Стефан Спасов вели дека работел на четири претстави во МНТ, а со подготвувањето на „Еден месец во село“ тој запознал многу нови колеги и стекнал нови искуства. Дека претставата била исполнета со многу љубов, говореше актерката Ана Стојановска, која ќе глуми слугинка.
„Со Паоло Маџели работев пред 30 години. Многу сакав да го повторам искуството. Драмски го испушти од раце, МНТ беше паметен, па го врати назад. Сите ќе се воодушевите од претставата и целата глума“, вели актерката Катерина Коцевска.
На сцената за време на преставата ќе проаѓаат луѓе што ќе се обидуваат да размислуваат, да мечтаат и да живеат. Ќе се обидуваат да се борат и да се надеваат. Тие истовремено ќе се тажни и смешни бидејќи условите во кои се среќаваат и во кои пропаѓаат нивните различно доживеани љубовни (не)прилики се тесни и досадни.
Премиерата на „Еден месец во село“ ќе се одржи на 29 септември, а првата реприза на 2 октомври во Македонскиот народен театар.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
„Слугинките“ на Агнес Нокшиќи и ВР перформанс вечерва на МОТ
Текст и танц низ 15 сцени, вешто споени во кореографско – драмско дело кое ја има улогата на театарско огледало, во кое не само што ќе се огледаат „Слугинките“ на Жан Жане, туку режисерката Агнес Нокшиќи овозможува да се огледа и секој еден од публиката.
Приказната го истражува сложениот однос љубов-омраза помеѓу две слугинки, госпоѓа и господин. Заробени во циклуси на ропство и фантазија, слугинките копнеат по слобода, но остануваат врзани од своите желби и угнетувачката динамика на моќта.
„Текстот „Слугинките“ е избран поради сложените односи на моќ, желби и постојано менување на улогите, што отвора богат простор за истражување. Материјалот дозволува игра, претерување, промена на енергиите и слободно движење меѓу фикцијата и реалноста. Делото ја открива тенката линија меѓу сериозност и апсурд, создавајќи можност за продлабочена креативна работа и силна перформативна изразност“ – открива режисерката Нокшиќи.
Како и во животот, некои го користат своето страдање не како рана, туку како оружје, извртувајќи ја својата жртва во контрола, манипулирајќи, заплашувајќи – барајќи сочувство, а не покажувајќи никаква.
Во ова театарско огледало секој се одразува, па можеби некои ќе се препознаат себеси, а другите ќе погледнат настрана, а пак некои ќе откријат дека нивниот стисок никогаш не бил толку силен како што замислувале.
Претставата ќе се случи во МКЦ – клуб ресторан, а во неа играат Арбнора Адеми, Блендон Ахмети, Доника Ахмети и Агнес Нокшиќи.
Меѓудругото, вечерва на 50.МОТ ќе се одржи и ВР перформанс, проект на Нина Николиќ и Борјан Стојков, а во продукција на Ехо Анимато (Белград), LOOP (Атина) и Oyoun (Берлин), премиерно изведена во Берлин, мај 2025, спојувајќи ја технологијата и активизмот за преосмислување на театарот како простор за еколошка и емоционална поврзаност во рамките на проектот PROSPER кофинансиран од Европската Унија.
„Ехо од длабочината“ е имерзивен ВР перформанс што поетски ја истражува еколошката ранливост на Охридското Езеро – едно од најстарите езера во Европа, но и најбогато со биодиверзитет. Спојувајќи виртуелна реалност и жива перформативност, делото ја поканува публиката да нурне под површината во кревкиот подводен свет и да се замисли над односот меѓу човекот и природата. Создадена во рамки на меѓународна резиденција со осум уметници, изведбата обединува дигитална слика, звук и телесно раскажување приказни, поттикнувајќи емпатија и еколошка свесност. Перформансот завршува така што публиката ќе има можност да испрати лични пораки до граѓаните на Охрид, создавајќи симболичен мост на прекугранична солидарност.
Во него играат Саша Ханџиќ, Маја Зеќо и Благој Веселинов.
Култура
Гала концерт во Националната опера и балет со светски познатата оперска дива Инва Мула на 28 ноември
На сцената на Националната опера и балет на 28 ноември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, ќе се одржи Гала оперски концерт на кој ќе настапи светски познатата оперска дива Инва Мула, заедно со Дешира Амети-Крлиу (сопран), Исмет Вејсели (тенор) и оркестарот на МОБ, под диригентската палка на Иван Еминовиќ, а во режија на Дејан Прошев.
Инва Мула, сопран е едно од најистакнатите имиња на современата оперска сцена. Родена во уметничко семејство во Албанија, таа многу рано го започнува своето музичко образование, истакнувајќи се како исклучителен вокален талент со лирска прецизност и емоционална длабочина. Во текот на својата блескава кариера настапувала на најпрестижните оперски сцени во светот, вклучувајќи ги Париската опера, Миланската Скала и Метрополитен опера, во соработка со врвни диригенти и режисери.
Нејзиниот уникатен и препознатлив глас ѝ донесе светска популарност и надвор од оперската уметност: таа го позајми својот глас за ликот на Дивата во култниот научно-фантастичен филм „Петтиот елемент“ (1997).
На програмата на концертот се вклучени избрани дела од оперската класика на Џузепе Верди, Лео Делиб, Џакомо Пучини, Жорж Бизе, Жак Офенбах и други автори.
Култура
Нов роман на Венко Андоновски, различен од сè што напишал досега – „Александар јава на запад“
Во издание на Издавачки центар ТРИ денес пристигна најновото дело на Венко Андоновски, „Александар јава на запад“.
Андоновски е автор, меѓу другото, на 2 книги поезија, 3 книги раскази, 5 романи, 1 прирачник за креативно пишување, 18 изведени театарски пиеси и 1 сценарио за игран филм. И покрај целиот овој опус, „Александар јава на запад“ не припаѓа во ниту една од овие категории. Станува збор за фасцинантна фарса и ведра гротеска напишана со брутална смелост и пародиски означена со жанрот „чекајќи роман“.
Со овој „нов жанр“ Андоновски се разликува од самиот себеси и од сè што досега напишал како романсиер, а истовремено потсетува на сјајните моменти од неговите комедии и фарси, кои беа хитови цели две децении на нашите театарски сцени.
Содржината на романот го следи текот на еден необичен настан – оживуваат два споменика на скопскиот плоштад, оној на Александар и оној на Гоце Делчев, па тргнуваат да видат како денес изгледа светот.
Од Издавачки центар ТРИ најавуваат промоција на почетокот на декември, со очекување дека и оваа книга ќе стане популарна како неговите останати остварувања, што го прави еден од најчитаните домашни автори во Македонија. „Папокот на светот“ досега е печатена во 15 000, а „Вештица“ во 11 000 примероци.
„Кандид во земјата на чудата“ беше на репертоарот на Драмски театар цели седум години, со над сто изведби. Со оглед на тоа што е напишан со динамика што потсетува на сцена и се чита како да се гледа, се очекува дека и овој роман ќе добие слично, ако не и поголемо внимание и ќе изврши големо влијание, со потенцијал да биде препознаено и надвор од нашата книжевна сцена.
Венко Андоновски е веќе преведен на десетина јазици, меѓу кои на англиски, француски, руски, унгарски, грчки, словенечки, хрватски, српски, бугарски.

