Култура
Жалбите малку ја омекнаа, ама не ја сменија Програмата за култура
Иако членовите на комисиите ги разгледале жалбите на апликантите на проектите поддржани од Министерството за култура, табелите што денеска беа објавени не ја менуваат значајно сликата на Програмата за култура.
Корекции се направени таму каде што имало формални недостатоци во документацијата на дел од пријавите, а повторното бодирање изгледа е соодветно само на логиката на членовите на комисиите. Според нивното бодирање, високо на листата на поддршка на проекти од драмската дејност програмата на Македонскиот народен театар се вреднува речиси исто како програмта на Албанскиот театар, во музичко-сценската дејност доминираат речиси анонимни имиња на поединци или, пак, творци на забавна или народна музика, потоа во издаваштвото се бодираат новоформирани издавачки куќи, а состојбата не е многу поинаква ниту во другите програмски дејности.
Најгласните критикувачи, кои првично беа одбиени за буџетска поддршка, како Скопскиот џез-фестивал, за повеќедеценските фестивали добија поддршка од 4 милиони денари за двата фестивала и се порамни во листата на поддржани со некои релативно нови манифестации.
Овие постојани забелешки на резулатите на конкурсот на ресорното Министерство беа тема на расправа и на повеќе граѓански здруженија, докажани поединци во културната дејност програмата ја нарекуваа и срамна, а одлучувачите неупатени и некомпетентни за работата. Овие насобрани проблеми утре ќе бидат дел од расправата во законодавниот дом, односно Комисијата за култура ќе одржи и надзорна расправа на тема „Културните политики и начинот на донесување на Годишната програма на Министерството за култура за проекти од национален интерес, со посебен осврт на реализацијата на Програмата за 2018 година“.
„По првично објавените резултати, кога беа увидени формални недостатоци во документацијата на дел од пријавите и во согласност со Законот за општата управна постапка (член 39, став 3), на апликантите им се даде можност во соодветен рок да достават дополнителни појаснувања и документација за нив. Исто така, беше извршен и детален преглед на бодовите за секоја ставка од конкурсите, а беа одржани и средби со некои од културните оператори. Со цел во иднина да се избегнат недоразбирањата или недостатоците при јавните конкурси, како и начинот на бодирањето и моделите на финансирање на проектите во културата, културните оператори може да дадат свој придонес во изготвувањето нов современ закон за култура, со кој овој ресор ќе ги добие сите потребни системски решенија за кои се залага и се во интерес на културната јавност во државата“, појаснуваат од Министерството.
Со 75 проценти од вкупната сума на проектот државата ќе го помогне објавувањето на цедето на Адис Исмаили, со 19 отсто на Горан Тодоровски, со 43 отсто на Филип Исмаили. Неформалната група „Одисе“ (носител на проектот е Зекирја Исмаили) за музички опус на Јусуф Гервала е поддржана со 16 отсто, односно со 80 илјади денари, а со исто толку во сто проценти од побараната сума цедето на Агус Шабани.
Со исто толку средства, по 80.000 денари, се поддржани и музичките објави на Марија Георгиева-Димитриевиќ, џез-албумот Jazz SYPPHONY, на Горазд Чаповски – „Издавање“, Леана Таќи – „Антиарт“.
Скопскиот џез-фестивал за организација на 38. издание, по жалбата дека е одбиен за буџетска поддршка, сега доби 3 милиони денари и се изедначи со поддршката за здружение „Алегрето“ од Тетово – Сцена на албанската сериозна музика. „Интерарт културен центар Танц фест 2019“ за јубилејното 15. издание, од побараните 6 милиони денари, доби еден милион денари, исто колку и Скопскиот џез-фестивал за 18. издание на фестивалот „Офф фест“.
Во очекување на новиот закон за култура и креирање некоја нова методолгоја за критериумите на Министерството за култура, програмата и натаму изгледа на турли-тава од нејасни културни политики.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Македонски уметници учествуваа на ликовната колонија во Корча
Во периодот од 28 октомври до 1 ноември 2025 година, во градот Корча, Албанија, се одржа Ликовната колонија „Visual Artists Colony – Korce2025“, поддржана од Western Balkans Fund. Настанот беше организиран во соработка меѓу неколку партнери од регионот, меѓу кои и македонската невладина организација Интеркултура, која беше еден од коорганизаторите на оваа иницијатива.
Во рамки на колонијата учество земаа шест уметници од Македонија, познати по своето богато уметничко искуство и препознатлив авторски израз. Заедно со колеги од цела Европа, тие работеа на создавање нови дела инспирирани од потребата за мир, заедништво и меѓусебно разбирање во Западен Балкан, како и од културното наследство и природата на Корча.
Програмата на колонијата опфати посети на музејот „Gjon Mili“ и Музејот на средновековна уметност, демонстрации на сликање на голем канвас во живо во West Park, како и отворени креативни сесии во Стариот базар и културно-историските локалитети на градот.
Кулминацијата на колонијата беше изложбата на уметничките дела во Галеријата на Градската библиотека во Корча, заедно со делата од меѓународниот симпозиум „Days of Mio“. Настанот претставуваше прослава на уметноста, регионалната соработка и културната размена меѓу уметниците од Западен Балкан.
Култура
(Видео) До понеделник е гласањето за „Силјан“ за престижната „Cinema eye honors audience award“
Ексклузивно, еден од водечките светски филмски медиуми, IndieWire, го објави новиот трејлер за филмот, опишувајќи го како „најубавиот документарец на годината“ и ги повика гледачите од целиот свет да гласаат за него во рамки на престижната награда Cinema Eye Honors Audience Choice Award.
Линк за гласање: https://cinemaeyehonors.com/audience-choice-voting/
Меѓународен успех и признанија
Филмот ја имаше својата светска премиера на Филмскиот фестивал во Венеција 2025 година, каде што доби извонредни критики и беше наречен „триумф“ и „чудо над чудата“. „Приказната за Силијан“ се издвојува како едно од најзначајните документарни остварувања во пресрет на оскаровската сезона, а наскоро ќе биде прикажан во киносалите низ светот под дистрибуција на National Geographic.
Критичарите за филмот
Познатиот филмски критичар Кристијан Блауелт во својата рецензија за IndieWire напиша: „Приказната за Силијан е без сомнение најубавиот документарен филм на годината. Внимателно изработен, човечен и поетски приказ на односот меѓу еден постар човек и штркот кој му станува пријател и спасител.“ Филмот ја следи приказната за Никола, човек кој се обидува да ја одржи семејната фарма откако неговото семејство заминува во потрага по посигурна егзистенција. Во момент на осаменост, штркот кој случајно се појавува му станува придружник, пријател и симбол на надеж. Приказната е вистинита и неодоливо потсетува на старата македонска народна легенда за залутаниот син кој се враќа кај својот татко откако се претвора во штрк.
Процесот на создавање
Режисерката Тамара Котевска ја следи семејната приказна на Никола повеќе од година и пол пред да се појави штркот. Првично планира да сними документарен филм за последиците на конзумеризмот и глобализацијата врз миграциите, кај луѓето и кај нејзините омилени штркови. Но, животот на ова семејство неочекувано почнал да ја пресликува уметноста, претворајќи ја нивната реалност во современ мит за поврзаноста меѓу човекот и природата. Резултатот е поетско и длабоко човечко сведоштво за вечноста и за тоа како древните митови содржат вистини што остануваат значајни низ вековите.
Кампања за Оскар и американска турнеја
Тамара Котевска во моментов е на американска турнеја во рамките на кампањата за Оскар, а пред неколку дена настапи меѓу режисерите на десетте најдобри документарни филмови на годината во престижната селекција на The Hollywood Reporter на фестивалот во Савана, Вирџинија. Турата продолжува, а јавноста ќе има можност да ја следи преку медиумите и официјалните канали на филмот.
Култура
„Јон Вардар против Галаксијата“ со белгиска премиера во Бриж
Анимираната научно-фантастична комедија „Јон Вардар против Галаксијата“ на Гоце Цветановски денес има белгиска премиера на Razor Reel Flanders Film Festival во Бриж. Фестивалот е дел од Мелиес организацијата — европска мрежа на филмски фестивали посветени на фантастичниот филм, именувана по пионерот на кинематографијата Жорж Мелиес, француски режисер кој уште на почетокот на 20 век ги постави темелите на филмската фантазија и специјалните ефекти со класични дела како „Патување на Месечината“ (1902).
![]()
Основан во 2008 година, Razor Reel е препознатлив по својата посветеност на фантастиката, хоророт, анимацијата и независниот филм, промовирајќи авторски дела што ги поместуваат границите на жанрот.
Режисерот Гоце Цветановски вели: „Октомври беше многу активен за Јон Вардар: имавме десет фестивалски прикажувања, меѓу кои премиери во Тајван, Австралија, Турција, Канада, Германија, и мило ми е што ритамот не успорува ни во ноември. Наскоро ќе објавиме уште возбудливи новости.“
Филмот е во сценарио и режија на Гоце Цветановски, арт директор е Михајло Димитриевски – Тхе Мичо, продуцент е Алан Кастиљо, а главните улоги ги толкуваат Жарко Димоски, Емилија Мицевска и Дамјан Цветановски.

