Култура
Заврши првиот дел од снимањето на филмот „Од рајот“ на култниот режисер Срѓан Драгојевиќ

Првиот дел од снимањето на филмот „Од рајот“, кој се работи по сценарио и во режија на Срѓан Драгојевиќ, е успешно завршен, а екипата што девет дена работеше на локации во Скопје заминува задоволна да го продолжи снимањето во Србија.
Станува збор за филм што се снима во голема регионална копродукција во која Агенцијата за филм на Република Северна Македонија учествува со 12 проценти од вкупниот буџет на филмот. Продуцентската куќа „Сектор филм“ од Скопје, односно продуцентите Владимир Анастасов и Ангела Несторовска со режисерот Драгојевиќ, сценографката Јелена Сопиќ, главните актери Ксенија Маринковиќ и Горан Новојец, сценографката Јелена Сопиќ и српската продуцентка Биљана Првановиќ на денешната прес-конференција зборуваа за своето искуство од снимањето кај нас и открија детали за приказната на „Од рајот“.
Продуцентот Анастасов, кому ова му е втора соработка со Драгојевиќ по филмот „Парада“, кој ја освои наградата од публиката во програмата Панорама на Берлинскиот филмски фестивал, вели дека му е особено драго што овој прилично комплексен филм, и во продукциска и во креативна смисла, почна со снимање во нашата земја.
„Идејата и претпродукциската фаза од проектот ‘Од рајот’ ја развувавме речиси три години и посебно ни е драго што филмот доживеа почетокот на снимањето да се одвива во Македонија. Со Драгојевиќ и Првановиќ добивме поддршка од Агенцијата за филм, по што се вклучија и Хрватска, Словенија, Црна Гора, Германија, а филмот го помогна и европската фондација ‘Еуроимаж’. Се надеваме на успешен филм“, рече Анастасов.
Според српската продуцентка Првановиќ, регионалните копродукции се неопходни за да се реализираат успешни фимови.
„Се радувам што по филмот ‘Парада’, кој имаше извонреден успех, сега втор пат соработуваме со ‘Сектор филм’ и Драгојевиќ. Благодарни сме што македонската Агенција за филм го препозна проектот и ако снимањето продолжи со истиот квалитет како што почна, се надевам дека филмот ќе доживее голем успех. Во суштина, за земјите од регинот, копродукциите се многу важни доколку сакаме да реализираме успешни филмови. Се заблагодарувам на сите што се вклучија во проектот“, рече Првановиќ.
Драгојевиќ вели дека е многу среќен што повторно снимал во Македонија.
„Задоволство ми е да сум во Скопје, дури размислувам да се преселам во моето омилено Дебар Маало. За филмот ‘Од рајот’, мојата сестра, која е монахиња, вели дека филмот е христијанка комедија. Сепак, повеќе би го нарекол алегорија на христијанството. Иако се темели на мотиви од прозата на мојот омилен француски писател Марсел Еме, во која има многу фантастика, во филмот доминира реализмот и околностите на приказните се сосема поинакви. Ако земеме предвид дека по комунизмот и по полвековиот атеизам сите се вративме кон христијаството, сепак, имам впечаток дека уште учиме од грешките. Приказната не е лоцирана на точно место и таа би можела да се случува во која било транзициска земја во Југоисточна Европа. Три приказни се преплетуваат во период од 35 години, поточно во 1993, 2011 и во футуристичка 2026 година“, рече Драгојевиќ.
Главната женска улога, која ја игра Ксенија Маринковиќ, таа ја објаснува како жена на чиј сопруг (Стојан, кого го игра Горан Навојец) ќе му порасне ореол и таа тешко се справува со овој факт.
„Играм улога на жена на чиј сопруг ќе му порасне ореол. Таа тешко се навикнува на ова и смета дека е непријатно да се живее со него. Моментите на реалност и фантастика се измешани и голем предизвик е за мене да ја играм оваа улога“, рече Маринковиќ.
За Навојец, улогата на Стојан е најдобро напишана машка улога на просторите на поранешна Југославија и вели дека е неверојатен предизвик за него.
„Мислам дека ова е најдобро напишана машка улога на просторите на бивша Југославија. Играм еден добар човек кого околината не го прифаќа бидејќи никој повеќе не може да се справи со добрината, во време кога модерниот човек стана малициозен и комплетно материјален. Стојан е нешто меѓу светец и суперхерој. Поставува голем број прашања за губење на духовноста. Соработката со Драгојевиќ е фантастична и за мене е огромен предизвик до крајот максимално да ја износам улогата“, рече Навојец.
„Од рајот“ е филм кој има сложена сценографија и бара голем кретивен потенцијал.
„Се обидовме да најдеме визуелно интересни простори, и локациите во Скопје беа извонредни. Во филмот се мешаат три временски периоди и тоа бараше многу истражување за сценографска реализација. Ова е визуелно богат филм и неверојатен предизвик да се работи на него“, рече сценографката Јелена Сопиќ.
Снимањето почна на 16 септември и се одвиваше девет дена во нашата земја. „Од рајот“ продолжува уште пет недели да се снима во Србија, па во Германија. Филмот е духовита алегорија на христијанството, раскажува три приказни што се преплетуваат во период од 35 години.
Драгојевиќ, кој ги потпиша познатите филмови „Ние не сме ангели“, „Парада“, „Рани“, „Убавите села убаво горат“, од 16 до 25 септември на локации во Скопје го почна снимањето на неговиот нов филм „Од рајот“. Филмот е српско-германско-македонско-хрватско-словенечко-црногорска копродукција зад која застанаа продуцентите DELIRIUM од Србија, во копродукција со „Сектор филм“ од Македонија, МА.JA.DE. FICTION Gmbh од Германија, „Форум Љубљана“ од Словенија, „Студио дим“ од Хрватска, „Макс филм“ од Црна Гора.
Проектот е поддржан и финансиран од Агенција за филм на Република Северна Македонија и фондовите за филм на земјите на копродуцентите. Снимањето на филмот го потпомогна и „Еуримаж“.
Актерска екипа на „Од рајот“: Горан Навојец, Ксенија Маринковиќ, Бојан Навојец, Милош Самолов, Срѓан Тодоровиќ, Ана Мандиќ, Анџелка Прпиќ, Милош Тимотијевиќ, Рале Миленковиќ, Нела Михаиловиќ, Небојша Дракула, Никола Пејаковиќ, Мира Џурџевиќ, Маја Лукиќ, Оливера Викторовиќ, Владимир Тица, Марко Гверо, како и македонските актери Ратка Радмановиќ и Дениз Абдула.
Продуценти – Билјана Првановиќ, Србија, Хајно Декерт, Германија, Владимир Анастасов, Ангела Несторовска, Македонија, Ева Рорман, Словенија и Дариа Куленовиќ Гудан, Хрватска.
Директор на фотографија е Душан Јоксимовиќ, сценограф Јелена Сопиќ, костимограф Татјана Стругар и шминкер Сандра Иватовиќ.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Распишан конкурсот за најдобра необјавена поетска творба „Антево слово“

Меѓународната поетска манифестација „Анџело Ла Векија“ („Il Parnaso – Concorso di Poesia – Premio Angelo La Vecchia“), во соработка со Здружението за развој на култура и заштита на културно наследство „Контекст – Струмица“ годинава по осми пат го распишува конкурсот за најдобра необјавена поетска творба „Антево слово“, специјална награда на фестивалот, востановена во чест на великанот на македонската поезија Анте Поповски.
На конкурсот можат да учествуваат поети од Македонија кои ќе испратат една своја необјавена песна на e-mail адресата: [email protected] на македонски и италијански или англиски јазик.
Со учеството на овој конкурс истите автоматски учествуваат и за носечката награда на манифестацијата „Парнас – награда на Анџело Ла Векија“.
Поезијата може да се испраќа до 10 мај 2025 година.
Претставниците на манифестацијата велат дека конкурсот за поезија е создаден со цел да се прослави и овековечи, преку „возвишена поезија“, духот, душата, суштината и есенцијата на животот. Најмногу пријавени поети има од Италија, но меѓу учесниците има поети од цела Европа, Балканот и пошироко.
Специјалната награда „Антево слово “ ќе ја координира интернационална жири-комисија со која ќе претседава поетот од Македонија Митко Гогов, поет и претствник на Здружение за развој на културата и заштита на културното наследство „Контекст – Струмица“.
Специјалната награда „Антево слово“ официјално ќе се додели летово, 2025 година во Каникати, Сицилија, како дел од програмата на меѓународната поетска манифестација „Парнас – награда на Анџело Ла Векија“.
Сите пријавени учесници ќе имаат можност да влезат во конкуренција за двете награди, носечката награда „Анџело Ла Векија“, награда која е именувана по проф. Анџело Ла Векија, познат во Сицилија и на територијата на Италија со неговата работа како поет, драмски писател, историчар и професор и специјалната награда „Антево слово“ која ќе се доделува во чест на Анте Поповски, познатиот македонски поет, есеист, препејувач и публицист.
Култура
Драмскиот театар не ја додели наградата „Горан Стефановски“

Драмскиот театар Скопје не ја додели наградата „Горан Стефановски“ за најдобар драмски текст од млад автор до 30 години.
По воспоставувањето на наградата „Горан Стефановски“, годинава првпат беше распишан конкурсот за најдобар драмски текст од македонски млад автор до 30 години возраст.
На конкурсот пристигнаа четири апликации и комисијата во состав: Викторија Рангелова-Петровска, (драматург и претседател на комисијата) и членовите: Жанина Мирчевска (драматург), Венко Андоновски (книжевен теоретичар), Дејан Лилиќ (актер првенец) и Димче Николовски (режисер), по анализата на доставените дела, едногласно одлучи наградата „Горан Стефановски“ за најдобар драмски текст од млад автор до 30 години да не се додели.
Во образложението што го прочита претседателката на комисијата, Викторија Рангелова-Петровска, се вели: „На конкурсот за наградата ‘Горан Стефановски’ за најдобар драмски текст од млад автор распишан на 5 февруари 2025 година доставени се четири драмски текста од четири автори. Комисијата аналитично и детаљно ги разгледа драмските дела, кои се доставени во рок и ги исполнуваат условите во согласност со објавениот конкурс. Авторите на доставените драмски текстови обработуваат разни теми, инспирирани од разни општествени состојби. По формата и структурата драмските текстови во најголем дел се обидуваат да ги следат класичната драмска структура и затворената форма, но не успеваат до крај да изградат цврста драмска целовитост. Драмските ликови/карактери не се јасно дефинирани и развиени во однос на ситуациите во кои се поставени. Дијалогот во драмските дела (во некои помалку, во некои повеќе) не е во целосна функција на отсликување на карактерите и не придонесува за развојот на драмското дејство. Комисијата заклучи дека доставените драмски материјали се развиени до ниво на драмски скици/зачетоци на кои им е потребна доработка за да прераснат во квалитетни драмски текстови. Одлуката да не се додели наградата не треба да се толкува како дестимулативен потег, напротив. Комисијата верува во потенцијалот и во квалитетот на младите автори, како и во нивната способност да испишат квалитетни драмски текстови и со нетрпение ги очекува во периодот што следува и во таа насока предлага да се објави нов конкурс со датум од 28.4.2025 година, на кој авторите ќе треба да ги достават драмските текстови најдоцна до 1. 2.2026 година. Резултатите од конкурсот ќе бидат објавени на 27.4.2026 година, денот на раѓањето на Горан Стефановски“.
Директорот на Театарот, Роберт Вељановски, истакна дека и покрај недоделувањето на наградата во оваа прва година од востановувањето, целосно стои зад одлуката на комисијата и изрази верба дека преку распишувањето на конкурсот и во годините пред нас ќе се популаризира наградата „Горан Стефановски“ и ќе се привлечат многу млади автори да се пријавуваат со цел да се афирмира современата македонска драма, да се поттикне македонското драмско творештво и да се одржи континуитетот на македонското драмско писмо.
Култура
Свечено отворена концертната сала Ванчо Чавдарски во Владимирово

Вчера во Владимирово се славеше културата и почитта кон корените, но и оставината за идните генерации.
Старата сала на Задружниот дом во срцето на Владимирово, во само 70 дена, беше возобновена со здружени сили на селаните и сите што потекнуваат од Владимирово. Во чест диригентот со светска слава којшто Македонија ја славеше низ светот, а потекнува од Владимирово – маестро Чавдарски (1930 Владимирово – 2011 Бризбејн, Австралија) салата го доби името Ванчо Чавдарски.
За нејзиното свечено отворање беше организиран концерт на камерниот оркестар Скопски солисти, под водство на виртуозот на обоа проф. Васил Атанасов, со специјален гостин баритонот Борис Трајанов, што за првпат се случува во Малешевијата. Пред бројната публиката беа изведени дела од европски и македонски композитори, под диригентската палка на Ангел Спировски.
За делото на Чавдарски говореше проф. Васил Атанасов кој си спомена за долгогодишното пријателствување со Чавдарски, меѓу што и последната средба во Сеул, Кореа, ког маестро Чавдарски пропатувал 1000 километри од Австралија до Сеул само за да присуствува на неговиот концерт. Атанасов говореше и за богатиот животопис на Чавдарски и неговите заслуги за воздигнување на македонската култура и музичката уметност, а за неговото значење за историјата и иднината на Владомирово и неговото возобновување зборуваа и Горан Алачки во име на истоимениот центар за култура кој се јави како организатор на концертот, и Камелија Левенска во име на Фондација д-р Михаил Левенска.
На настанот присуствуваа и видни личности, коишто понесоа длабок впечаток за приказната – за генезата на настанот, за почитта, гордоста и љубовта, коишто заедно со емоциите од доживеано и виденото доведоа до овации и долги аплаузи… Се вели дека аплаузите по концертите на Чавдарски во концертните сали ширум светот траеле и до 10 минути.