Култура
Ин мемориам Горан Стефановски: „Иднината никако да дојде, минатото никако да си отиде, а ние овде глумиме сегашност“

Современата македонска драматургија и сè што прoизлегува од неа, јазикот, идентитетот, сензибилитетот точно и хируршки прецизно како непроценливо културно наследство ни ги остави творештвото на Горан Стефановски. Можеби најцитираниот професор и драмски писател на совремието пред чии изведби на драмските текстови замолчуваше публиката на светските театарски сцени. Се чини и за најсложената филозофска размисла и наједноставната човекова тегобност, во текстовите на Стефановски има одговор. Го нарекуваа македонскиот Шекспир, што е несомнено соодветно, уште повеќе што самиот Стефановски својата даровност ја надградувал како студент на Филолошки факултет во Скопје, англиски јазик и книжевност.
Подоцна драматургија изучува на театарската академија на Универзитетот во Белград каде што и магистрирал на тема „Сценските напаствија како основа на драматургијата на Семјуел Бекет“.
Стефановски работел во драмската редакција на Телевизија Скопје, а потоа како асистент на скопскиот Филолошки факултет. Од 1986 година е професор по драматургија на Факултетот на драмска уметност во Скопје.
Живееше и работеше и во Скопје и во Лондон. За своите бројни драмски текстови, Стефановски е повеќекратен добитник на наградата „Војдан Чернодрински“, потоа „Стале Попов“, „11 Октомври“, „Стериина награда“.
Драмите на Горан Стефановски имаат нешто заедничко: преку трагедијата на едно семејство, Стефановски ни ја предава историјата на македонскиот народ, со сите свои болки и рани, со социјалните неправди, политичките разидувања, стремежот за подобро утре. Пишуваше за луѓе-нелуѓе, предавници, кои се дел од историјата на овој народ. Тоа се оние ликови кои во потрага по поудобен живот ги поддржуваат, ги помагаат и им отвораат пат на сите непријателски дејности. Таквите се заслепени од сјајот на „розовите приеми на буржоазијата“ каде што всушност и не припаѓаат. Тие се подготвени да ги предадат и своите најблиски, пријатели и роднини, а во знак на послушност би го убиле и својот роден брат. На овие ликови Стефановски им припишува реченици како: „Не ме боли газот за народните права, ниту народот ги заслужува, ниту може да ги има, ниту ако ги добие ќе знае што да прави со нив“ (Киро, „Лет во место“).
Можеби најчесто цитирана реченица ќе остане онаа од Цибра („Тетовирани души“), кој сонува за кариера на народен трибун, а пораснат е на улица според законот на посилниот. Тој вели: „Иднината никако да дојде, минатото никако да си отиде, а ние овде глумиме сегашност.“
Стефановски почина вчеравечер во близина на Лондон на 66 годишна возраст.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Јовановиќ: Прикажавме силно авангардни и ангажирани филмови на унгарската филмска вечер во Центарот за култура „Григор Прличев“ во Охрид

Во рамките на дополнителната програма на фестивалот „Охридско лето“ викендов во копродукција со МФФ Киненова беа прикажани унгарските филмови „Три илјади изброени парчиња“ и „Без здив“.
Кинo-проекциите се одржаа во Центарот за култура „Григор Прличев“, а беа дел од Унгарската вечер на фестивалот, која беше поддржана од Унгарската амбасада и Општина Охрид.
– Силно авангардниот и ангажиран филмт „Три илјади изброени парчиња“ во режија на Адам Чаши ја отвори филмската вечер, а продолжи со филмот „Без здив“ во режија на Каталин Молдовај.Настанот привлече бројна публика, а филмот „Три илјади изброени парчиња“ кој е силно ангажиран и авангарден филм сметам дека предизвика силни импресии кај присутите со темата за дискринимација на одредени малцинства во европските општества, вели Небојша Јовановиќ, директор на МФФ Киненова.
Култура
Почина актерот Теренс Стамп, познат по улогата на негативец во филмот за Супермен

Теренс Стамп, британсски актер кој имаше кариера долга шест децении во филмот, почина на 88-годишна возраст, јавува Би-Би-Си.
Стамп, кој беше номиниран за Оскар, глумеше во бројни филмови, а исто така ја играше и улогата на главниот негативец, генерал Зод, во филмовите за Супермен.
Стамп починал утрово, соопшти неговото семејство.
„Зад себе остави извонреден опус, како актер, така и како писател, кој ќе продолжи да ги допира луѓето во годините што доаѓаат,“ изјавија тие.
Култура
Од Венеција до Торонто: ‘Силјан’ на Тамара Котевска ја освојува светската сцена

Долгометражниот документарен филм на Тамара Котевска почнува да се движи по ѕвездена траекторија: по светската премиера на Венеција, својата Американска премиера ќе ја има во официјална селекција на интернационалниот фестивал во Торонто, соопшти Агенцијата за филм.
По историскиот успех на „Медена земја“ – со три награди на „Санденс“ и две номинации за Оскар – и интернационалниот успех на документарецот „Пaтување пеш“ (The Walk), македонската режисерка се враќа на голема врата.
Нејзиниот нов филм „Силјан“ (The Tale of Silyan) ја доби честа да ја има својата светска премиера на престижниот Филмски фестивал во Венеција 2025, а веднаш од таму патува на американската премиера во Торонто, на А категорија фестивал, во официјална натпреварувачка селекција.
Котевска е и режисерка и продуцентка на филмот, кој е реализиран во копродукција со американската компанија Concordia и британската The Cornershop, како и со продуцентите Жан Дакар и Јорданчо Петковски, со кого Котевска го сними својот прв долгометражен филм „Човек против јато“.
Со ова, како што додава Агенцијата, македонската кинематографија уште еднаш гордо чекори на светската филмска мапа.