Култура
Костадиновска-Стојчевска: Ја враќаме поставката во блокот 17 на Државниот музеј Аушвиц, заедно со државите од регионот
Во седиштето на УНЕСКО во Париз денеска беше потпишан Договорот за финансирање на повторно воспоставување заедничка постојана поставка во блокот 17 на Државниот музеј Аушвиц-Биркенау во Република Полска.
Присутнитните гости и членовите на делегациите од земјите потписнички: Босна и Херцеговина, Хрватска, Црна Гора, Србија, Северна Македонија и Словенија ги поздрави генералната директорка на УНЕСКО Одри Азуле.
Министерката за култура Бисера Костадиновска-Стојчевска не беше во можност да присуствува на церемонијата на потпишување на овој историски Договор, кој претходно го потпиша во Скопје. Нејзиното поздравно обраќање го пренесе Рефет Хајдари, вршител на должноста во Постојаната делегација на Северна Македонија при УНЕСКО во Париз.
Костадиновска-Стојчевска упати голема благодарност до Организацијата на Обединетите Нации за образование, наука и култура – УНЕСКО и до генералната директорка Одре Азуле, до Австрија и Полска, како и до сите министри на земјите учеснички за посветеноста во овој значаен процес.
„ Овој договор е манифест на силна регионална соработка базирана на доверба и разбирање, и уште една потврда дека дијалогот е најхомогениот медиум кој носи решенија преку кои се продолжуваат пораките за почитување на универзализмот и хуманизмот“, порача во своето обраќање министерката Костадиновска-Стојчевска.
Министерката за култура истакна дека македонската Влада останува посветена во зачувувањето на историјата чувајќи го сеќавањето за холокаустот како мост меѓу минатото и иднината, потврдувајќи го значењето на мирот и толеранцијата.
„Блокот 17, како дел од музејскиот комплекс, повторното воспоставување на заедничка поставка е наш долг и обврска кон минатото, почит и сеќавање на холокаустот за никогаш да не се заборави, за никогаш да не се повтори“, се вели во обраќањето на министерката за култура.
Костадиновска-Стојчевска по повод одбележувањето на овој значаен настан вели дека сите народи во светот имаат одговорност да дадат свој посебен придонес кон мирот и хармонијата, да се залечат раните од минатото, да се сеќаваме, но не и да заборавиме, да се бориме против сите облици на насилство и антисемитизам за доброто на идните генерации.
Покрај церемонијата на потпишување на договорот за постојана поставка во блокот 17 на Државниот музеј Аушвиц-Биркенау која треба да биде дизајнирана од познатиот архитектот Даниел Либескинд, во седиштето на УНЕСКО во Париз се одржа и пригодна програма со повеќе културни содржини со кои се одбележа Меѓународниот ден на сеќавање на жртвите на Холокаустот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

