Култура
„Лајбах“ ќе го отворат „Скопје колинг“: нивниот единствен услов беше да биде темно, бидејќи подготвуваат импресивно лајт и видео

Руската техно изведувачка Нина Кравиц и словенечкиот бенд „Лајбах“ се најавени како главни изведувачи на годинешното издание на фестивалот „Скопје колинг“.
Менаџерот Бобан Милошоски се изненади од бројот на камери па се пошегува „Пет камери како да збориме за ново парламентарно мнозинство или за прифаќање на уставните промени, е посетен пресот, што е доказ дека луѓево се желни за убави работи“.
„Лајбах“ ќе го отворат „Скопје колинг“. Нивното барање било да настапат во темно, затоа што подготвуваат спектакл.
„„Лајбах“ ќе бидат први ќе настапат во 9 и 15, нивниот единствен услов беше да биде стемнето, бидејќи подготвуваат импресивно лајт и видео. За да може и вие што сакате од дома со столчиња да дојдете и да ги гледате. Адаптиран е редоследот, но нема да биде вака како што објавено. Адаптирано е според музичкиот концепт на фестивалот како да се загрева атмосферата до Нина Кравиц, пред неа ќе настапи некој како вовед“, изјави Бобан Милошевски од „Авалон продукција“.
Предвидено е на „Скопје колинг“ да настапат уште три регионални ѕвезди од поновиот бран: минатогодишната претставничка на Србија на Евровизија, Констракта, српската електро-поп група „Буч Кесиди“ и хрватите „Ниплпипл“.
Лајнапот на фестивалот ќе почнат да го објавуваат од вечерва. Авалон се изненадени од интересот на публиката.
„Ако земеме предвид фестивалот сепак е авангарден и не е ултра комерцијален како што е охридскиот, сме неверојатно позитивно изненадени од бројот на посетители кои ќе се појават во петок.
Секогаш се трудиме „Скопје колинг“ да биде пософистициран и да биде настроен кон мејнстрим генерацијата“, рече Бобан.
Авалон лани најавија голем стадионски спектакл. Бобан вели идејата сè уште стои, но сега повеќе сакаат да стават акцент на „Скопје колинг“ и „Охрид колинг“ кој оваа година првпат ќе трае пет дена.
„Лично одлучив оваа година да биде некоја транзициска година со што е можно помал број на концерти, да се фокусираме на ова во Скопје и посебно на „Охрид Колинг“ кој оваа година ќе трае пет дена. „Охрид колинг“ е на ниво на Европа и не е ништо помалку од Егзит. Наредната година ќе биде изборна година во Македонија, а ние сме таква држава во која за да се случи стадионски концерт мора државата и градот претежно да пружат одредена логистика во целата таа приказна. Јас не знам дали ние можеме 30 камиони да паркираме пред Градски стадион за таа опрема да се растури. Но нема да се откажам од идејата, ќе се случи“, вели Бобан.
Македонски артисти оваа година нема на „Скопје колинг“, но како што рече Милошоски тоа е затоа што од планирани две вечери за „Скопје колинг“ поради резервацијата на артистите морало да се одржи во една вечер.
„Беше замислено фестивалот да биде поделен во два дена, сите овие изведувачи букирани и требаше да има уште еден регионален изведувач и два – три македонски изведувачи. Се случи да не може тројца од изведувачите да се поделат во два дена, и кога одлучивме фестивалот да биде во еден ден, навистина немаше каде да сместат.
„Скопје колинг“ ќе се одржи на 7. Јули на стадионот АРМ во Градски парк. Влезниците се во продажба онлајн на ticketx.mk и ширум продажната мрежа на Авалон низ Македонија.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”