Култура
Охридско лето: Интегритетот и прифаќањето на разликите се најважни, им порача куклата Тоби на најмладите
Со голема фантазија, но и длабока етичка порака, ансамблот на Театарот за деца и младинци вчеравечер ги возбуди најмладите посетители на фестивалот Охридско лето. Поради нагласениот интерес, претствата „Тоби“ од Флоријан Зденек во режија на Драгослав Тодоровиќ се одигра на големата сцена во Домот на културата и беше досега еден од најуспешните настани на фестивалот. Одличен чекор да се регрутира публика кај новите генерации, но истовремено да се наметне еден естетски норматив кај децата.
Најдобро е да бидеш тоа што си, без да се китиш со туѓи перја, им порача претставата „Тоби“ а актерите професионално и со посебна енергија им дадоа живот на духовито дизајнираните кукли.
Со многу воздишки, восхит и силен аплауз, децата, но и возрасните, го следеа развојот на драмското дејство речиси претопени со сцената.

Инаку, со едноставен драмски приказ оваа претстава го следи патот што на сцената го помина кучето јазовичар Тоби, кое се срамеше од својот изглед. Воедно, тој персонифицира спознавање една голема вистина, која се однесува на себеприфаќањето, на вистинскиот приказ и на интегритетот.
Во куклената претстава се откриваа сѐ уште актуелните проблеми кај луѓето, како што се необјаснивата желба за промена на сопствениот изглед, дискриминацијата по разни основи, физички, социјални, расни, но јасна беше и пораката дека во секој случај најважно е ние самите да бидеме среќни и да бидеме прифатени со она што го носиме и со она што имаме.
Режисерот Драгослав Тодоровиќ вели дека постои нешто, особено кај младите, што изгледа како ненадминлива пречка.
„Во тие години никако не сте задоволни од сопствениот изглед. Меѓутоа, ако имате пријателка како госпоѓата Флора, вие како јазовичарот Тоби ќе се согледате од сосема друг среќен агол со помош на пријателите. И уште нешто: „Никогаш немојте да се китите со туѓите перја. Ќе испаднете смешни“, вели тој.

Директорката на НУ Охридско лето, Сузана Вренцовска, појаснува дека на фестивалските сцени и годинава пленат многуте музички и драмски претстави и изложби, но се води сметка и за најмладата публика.
„Отворајќи ја сцената на Охридско лето токму за нив, ја всадуваме уметноста во длабочината на детската душа, како и почитта кон високите уметнички дострели“, вели директорката на оваа национална установа, Вренцовска.
Програмата на фестивалот Охридско лето е некаде на половина и до крајот на идниот месец ќе понуди уште многу атрактивни содржини. Како дел од стратегијата за општествена одговорност, фестивалот традиционално е подржан и од „Македонски телеком“ АД.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

