Култура
Се снима филм за катастрофата во Чернобил
Почна снимањето на новиот филм за нуклеарната катастрофа во Чернобил, под водство на француско-израелскиот режисер Мишел Боганим, пренесуваат странските новински агенции.
Почна снимањето на новиот филм за нуклеарната катастрофа во Чернобил, под водство на француско-израелскиот режисер Мишел Боганим, пренесуваат странските новински агенции.
„Во филмот повеќе се работи за животот на луѓето, отколку за катастрофата“, изјавил Боганим на прес-конференција за новинарите во Киев.
Главниот лик во филмот Ана, чие здравје, убавина и имот се уништени во катастрофата, го глуми украинската манекенка Олга Куриленко.
„Освен Франција и Украина, во продукцијата на филмот учествуваат и Германија и Полска“, рекол режисерот.
Филмот ќе почне да се прикажува на 26 април 2011, на 25 годишнината на најтешката цивилна нуклеарна катастрофа.
Рано утрото на 26 април 1986 година хаварија во нуклеарниот реактор број 4 во таа централа предизвика огромно ослободување радиоактивни супстанци во околината и според некои проценки поголемо од атомската бомба врз Хирошима во 1945 година. Владата на Украина утредента евакуира речиси 100.000 луѓе од неколку околни градови и села.
Хаваријата предизвика радиоактивна загаденост на повеќе од 145.000 квадратни километри територија на Украина, Белорусија и Русија. Украинските власти сметаат дека со таа еколошка катастрофа се погодени пет милиони луѓе.
Според последните податоци, во Украина има околу 2,6 милиони луѓе кои имаат статус на лица настрадани во таа катастрофа, меѓу кои се повеќе од половина милион деца. Од бројот на настрадани кои биле под медицински надзор од 1987-2004 година починале повеќе од половина милион лица.
Во изминатите 11 години вкупниот број луѓе кои спаѓаат во категоријата инвалиди, се зголемил за 80 отсто. Тоа се пред се лица кои работеле во електраната или на санирање на последиците. Директната штета на територијата на Украина е процената на 1,39 милијарди долари.
Околу 200 видови радиоактивни супстанци биле регистрирани и на оддалеченост од илјада километри од Чернобил.
Според официјалните информации од 1986 година несреќата се случила поради грешка на операторот, а според онаа од 1991 година поради грешка во конструкцијата на реакторот.
Меѓу факторите биле и неадекватно подготвен персонал во електраната.
Оштетениот реактор број 4 е прекриен со бетонски саркофаг, а со тек на времето се исклучувани и останатите реактори.
Последниот реактор е затворен во 2000 година. Оттогаш Чернобил не произведува струја./крај/бд
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

