Култура
Заврши фестивалот на Античка драма – Стоби
По деветти пат во Стоби се случи театар. Во изминатите 15 дена безвременскиот простор, на едно место, во археолошкиот локалитет ги собра актерите, режисерите и публиката, јавува Лисица.
По деветти пат во Стоби се случи театар. Во изминатите 15 дена безвременскиот простор, на едно место, во археолошкиот локалитет ги собра актерите, режисерите и публиката, јавува Лисица.
Во шест фестивалски вечери музичкиот инструмент деф ги најавуваше претставите. Четири од нив, поточно три домашни и една странска, влегоа во трката за престижните фестивалски награди.
Годинава Гран при наградата Стоби 2010-та , ја освоија актерите на велешки театар за претставата „Баханалии“ во режија на Наташа Поплавска. Таа синоќа не го криеше задоволството.
„Јас секогаш велам претставата не е само моја, таа е наша, актерите за мене не се само алатки со кои успевам да ја завршам работата, туку се исто така автори, творци кои творат на сцената секоја вечер повторно, различно и секогаш ново,“ рече режисерката Наташа Поплавска.
Во Стоби повторно помеѓу камените блокови, одекнуваше гласот на предците. Се испреплетоа вредностите на уметноста од минатото и сегашноста. Улогата на Хамлет, во истоимената претстава на Драмски театар од Скопје на актерот Дејан Лилиќ му ја донесе наградата за најдобра машка улога.
„Тоа е награда на сите тринаесет луѓе кои излеговме на сцена во претставата бидејќи без тринаесетмината актери Хамлет немаше да биде тоа што е,“ рече актерот Дејан Лилиќ.
Во Стоби и годинава на сцената се нижеа претстави. Публиката аплаудираше додека актерите ставаа и вадеа маски, играа улоги на антички или комични ликови, настапија со монодрами или прикажаа куклени театри. Актерката на велешки театар Маја Љутков за улогата на Пентеј во претставата Баханалии ја доби наградата за најдобра женска улога.
„Знам дека носам голем товар и оваа награда за мене значи само мотив за понатаму да си ја работам работата и да давам се од себе и во наредниот период тоа ќе го види публиката и ќе го препознае,“ рече актерката Маја Љутков.
Наградата за колективна игра им припадна на актерите на Државниот куклен театар од Бугарија за претставата Цар Едип – Празникот на ослепувањето кои одиграа неверојатна куклена претстава за возрасни. Годинава учеството на фестивалот, во последен момент, го откажа Кралски театар од Цетиње, Црна Гора.
Организаторите оптимистички најавија , в година на јубилејното издание, ќе има повеќе претстави од странство.
„Ние веќе направивме пред договори со три куќи од странство кои би сакале да учествуваат. Тие се расположени, в година, да дојдат и сега останува да допрецизираме што ќе се случи најдоцна до ноември, годинава. И ако се биде во ред тогаш на јубилејното десетто издание на фестивалот наместо една странска ќе имаме само една домашна претстава„, рече директорот на ФАД Стоби, Зоран Љутков.
И годинава фестивалот на античка драма беше предизвик за публиката. Околу 6 илјади луѓе, во шесте вечери, се восхитуваа, аплаудираа и ја почуствуваа енергијата во древниот простор. /крај/лисица
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

