Култура
Почина Лешек Колаковски, философот на социјализмот со човечки лик
Во петокот навечер на Оксфорд, на 81 година од животот, починал полскиот философ Лешек Колаковски, кој од 1956 г. ја предводеше линијата на критика на историскиот материјализам од сталинистички тип, објави во понеделникот универзитетот
За Лешек Колаковски се вели дека во историјата на философијата, малкумина се оние како него што со своите скршнувања прецизно го отсликувале духот на времето. Во неговата биографија останува забележано дека почнал како марксистички догматик, но дека по бурната 1956 г. причински го критикува историскиот материјализам од сталинистички тип, определувајќи се за т.н. „социјализам со човечки лик“, според терминологијата на француските егзистенцијалисти за систем кој стои меѓу социјалдемократијата и комунизмот.Тоа, пак, своевремено беше една од масовните заблуди кои ги проектираше југословенскиот комунистички режим со т.н. „работничко самоуправување“.На територијата на поранешна СФРЈ, со манипулативноста на режимот, идеите на Колаковски беа извртувани, но сепак неговата философија најде плодна почва меѓу прогресивните академски и философски кругови. Колаковски беше философ на практиката кој го критикуваше монополот на партијата (секако, мислиме на комунистичката) и ги предводеше оние мислители кои сметаа дека е можна директна демократија низ самоуправувањето. Во СФРЈ тој им даваше поддршка на своите истомисленици низ легендарното списание Praxis, а честопати беше учесник на Корчуланската летна школа.Откако во 1968 г. им даде поддршка на полските студенти, тој беше протеран од тамошниот универзитет, по што емигрира во Англија и почнува да работи на Оксфорд, каде предава од 1970 до 1995 г. Инаку, во книгата „Главните текови на марксизмот“ престанува да го смета сталинизмот за девијација на марксизмот, застанувајќи зад тезата дека примената на стојалиштата на Маркс нужно водат во тоталитаризам, со што во периодот од 70-тите години од минатиот век, на Запад стана најцитираниот поранешен марксист.Но, задржувајќи го интересот за Марксовата „критика на се’ постоечко“ и неограничувајќи го разумот само на научно утврдената вистина, Колаковски создаде простор за метафизиката.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

