Култура
Идентитетот на поколенијата

Каква може да биде критичката дебата по однос на хемонистичките (националистички) модели на креирање на историските наративи и идентитети преку нивно критичко и полемичко промислување?
Каква може да биде критичката дебата по однос на хемонистичките (националистички) модели на креирање на историските наративи и идентитети преку нивно критичко и полемичко промислување и преку презентација на алтернативните историски и уметнички наративи кои им обезбедуваат демократски простор на сите маргинализирани и исклучени идентитети, однесувања, пракси и субјективитети…? Токму таа и таква дебата е централна точка на вчерашната петочна и денешната саботна (15 август) конференција „Архиви на идентитетот“, во делот на теоретизирање на темата „Поколенија“ на годинешниот Фестивал за современите уметности АКТО во Битола. Секако, како што посочената тема последниов период е присутна речиси во секоја пора од домашното општествено-политичко живеење, така дури ниту теоретските промислувања на десеттина културолози, теоретичари и историчари на уметноста, историчари и интелектуалци не беа можни (??!) без внесувањето на страста на дневно-политичкиот миг. Оттаму, барем првиот дел од конференцијата, намерно или не, влезе во какофонијата на толкуприсутното полемизирање за длабочината на корените на (македонските) поколенија. Директни поколенија на Александар Велики или не? Одговорот на ова прашање можеби ќе биде баран и на денешната попладневна сесија на конференцијата за архивите на идентитетот во битолскиот Завод и Музеј, веднаш до спомен-собата на Мустафа Кемал Паша Ататурк. Инаку, АКТО_4 и натаму се држи до неговите три основи параметри: просторот, темата и транасформацијата. Затоа синоќешната претставата „Леон“ (според истоимениот популарен филм на Лик Бесон од деведесеттите години; на фотографијата) во необичната изведба на панк-папет театарот „Дас Хелми“ од Берлин, Германија, во просторот на напуштениот клуб „Алхамбра“, е онаа „промислена“ забавна димензија која му ја дава душата на фестивал како АКТО. Наизглед приземен и „општонароден“, токму куклениот театар кој ја разбива инфантилната илузија за романтичното место и парче од вашето време – какви што се класичните куклени претстави за деца – го носи протестот. Без разлика што е прашање дали може да се нарече панкерски во изворната смисла на значењето… Во таа насока, или со таква енергија, беа и концертите на скопскиот бенд „Bei the fish“ и белградскиот „Репетитор“: млада, полнокрвна жанровска верзија на рокенрол. Новото поколение на стариот добар рок.Саботната програма на АКТО_4, освен споменатата конференција за архивирање на идентитетот, повторно ќе го претстави перформансот за Големиот брат и воајерот во скеој од нас, потоа современата танцова изведба „In&Out“ на трупата „Локомотива“ од Македонија и групната изложба на уметници од Словенија, Хрватска, Бугарија, Србија, Косово и Македонија. Финалето на вечерта е со сетот на диџеј Марупос од македонската формација „Фреш јунион“. Утре, в недела, на последниот ден од годинешниот АКТО_4, ќе биде презентирана берзата на уметнички проекти „Идеален проект“ и проекција на документарниот филм „Индустриски рај“ на Мартин Црталиќ (Хрватска). Затворањето на фестивалот ќе биде проследено со доделувањето на наградата за интердисциплинарност на АКТО, насловена според битолската андерграунд легенда Драгиша Наневски, мултимедијалниот перформанс „Fucked up dreamer“ од Јаша Мревље, во изведба на Лука Уршич (Словенија), и концертите на „The John“ и „Robotek (PMG Collective)“ во битолската Зоолошка градина.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Лик од Македонија ќе се појави во новата епизода на „Симпсонови“

Лик од Македонија ќе се појави во новата епизода на анимираната серија „Симпсонови“.
Креаторите на серијата одлучиле да внесат спортист кој доаѓа во Спрингфилд како голема сензација од Македонија.
Во епизодата е вклучен тим од земјата. Се работи за сестрите Невена и Калина Нешкоска и нивниот брат Наум, кои заедно го водат едукативниот канал, Дарко Биберко.
„Учествувавме во преводот, јас лично имав консултантска улога, а сите тројца испеавме песна што ја преведовме од англиски на македонски. Благодарност до композиторка Кара Талве, која ја овозможи оваа соработка“, напиша Невена Нешкоска на Фејсбук.
Епизодата премиерно ќе се емитува во САД во недела, на 27. април, во 20 часот (2:00 понеделник наутро по македонско време) на американската телевизија „Фокс“.
Книги
Промоција на книгите „Историја на човештвото“ од Џани Родари и „Визуализација на современата македонска книжевност“ од група автори

На 29 април во 18 часот во Студентскиот културен центар ќе се одржи промоција на книгите „Историја на човештвото“ од Џани Родари и „Визуализација на современата македонска книжевност“ од група автори.
Двете изданија се резултат на соработката меѓу студентите и наставниот и соработничкиот кадар од Факултетот за ликовни уметности, Филолошкиот факултет „Блаже Конески“ и Машинскиот факултет при Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје.
Издавањето на книгите е поддржано од Инситутот „Данте Алигиери“ во Скопје, Здружението Данте Алигиери во Рим и Министерството за култура и туризам.
Култура
Солидарноста како заеднички идеал: колекцијата на МСУ – Скопје ја одушеви публиката во Љубљана

Во Модерна галерија + Музеј на современа уметност Метелкова (МГ+МСУМ) во Љубљана, Словенија синоќа беше отворена големата изложба „Ткаење светови: Колекции во разговор“ со уметнички дела од 87 автори од колекцијата на Музејот на современата уметност во Скопје (МСУ-Скопје). Изложбата ја отворија директорите на двата музеја, Мартина Вовк и Тихомир Топузовски. На отворањето присуствуваа и кураторите на изложбата: Ивана Васева, Благоја Варошанец, Ива Димовски, Владимир Јанчевски и Бојана Пишкур.
„Соработката со МСУ-Скопје е уште една можност за ткаење на заеднички патеки во современата уметност, засновани на заеднички идеали. Меѓу нив, особено значаен е идеалот за солидарност, кој е единствената солидна валута на нашата иднина и е веќе реализиран преку колекциите од оваа изложба“, рече Вовк на отворањето.
Топузовски во своето обраќање го истакна потенцијалот на соработката меѓу двете институции.
„Оваа изложба е основа од која ќе произлезат многу други заеднички проекти. Иако двата музеја имаат различни истории, тематски и концептуално тие се поврзани“, рече Топузовски.
Следен во низата заеднички проекти е презентација на дела од колекцијата „Arteast 2000+“ и
национални збирки на љубљанската Модерната галерија во МСУ-Скопје. Предвидено е изложбата да биде отворена наесен. „Ткаење светови: Колекции во разговор“ е дел од програмата од национален интерес на Министерството за култура и туризам на РС Македонија.
Изложбата е конципирана како конструктивен дијалог помеѓу две специфични колекции – колекцијата на солидарноста на МСУ-Скопје и колекцијата „Артист 2000+“ и националната колекција на Модерна галерија – Љубљана. Во „Ткаење светови: Две колекции во разговор“ се вклучени дела од 87 автори, од кои најмногу дела од РС Македонија и од речиси сите поранешни југословенски републики, дополнети со дела од уметници од Бразил, Полска, Боливија, Судан, Уругвај, Албанија, Јапонија, Јужноафриканска Република, Иран, Куба, Шпанија и од Романија.
„Ткаење светови: Колекции во разговор“ се фокусира на еманципацијата на уметничките медиуми, истражувајќи го односот помеѓу културата и природата, додека критички се осврнува на горливите еколошки прашања од времето на Капиталоценот.
„Вака селектирана и поставена, изложбата отвора процеп за создавање поинаков свет помеѓу западноцентричниот светоглед и специфичниот поглед кон локалните тенденции наспроти дела кои реферираат на поднебјето кое ги изртило и каде има континуитет на изработка. Тука се делата на наивната уметност и природните материјали кои изобилуваат, земја, сено, ливадско цвеќе, но вклучени се и фотографии од документирани акции во природа и критички настроени инсталации кон екстракцијата и уништувањето на природата“, велат кураторите.
Во изложбата се вклучени дела од уметниците: Борка Аврамова, Владимир Аврамчев, Македонка Андонова, Томе Андреевски, Ибрахим Беди, Гордана Вренцоска, Јордан Грабул, Евгенија Демниевска, Драгослава Јанева, Војко Јаневски, Гоце Јосифов – Ромбо, Ристо Калчевски, Димитар Кондовски, Димче Коцо, Михаил Лазаров, Доне Милјановски, Душко Мишевски, Вангел Наумовски, Петре Николоски, Аџем Нихат, Душан Перчинков, Раде Перчуклиевски, Илија Прокопиев, Кристина Пулејкова, Исмет Рамиќевиќ, Крсте Славковски, Мира Спировска, Мена Спировска-Менче, Глигор Стефанов, Душко Стојановски, Игор Тошевски, Марија Туша Иљовска, Симон Узуновски, Петар Хаџи Бошков, Ѓорѓи Цапев, Симон Шемов, Томо Шијак и Ѓорѓе Шијаковиќ, словенечките Јернеј Вилфан, Дружината од Шемпас, Маја Смрекар, Вадим Фишкин, потоа Стјепан Басталец, Антун Бахунек, Фрањо Вујчец, Стјепан Кичин, Иван Кузмиак, Иван Лацковиќ-Кроата, Јулије Папиќ, Ханибал Салваро, Матија Скурјени, Петар Смајиќ, Иван Рабузин, Боривоје Максимовиќ, Стјепан Столник и Јосип Хорват од Хрватска, српските автори Јанко Брашиќ, Јано Вењарски, Ондреј Вењарски, Богосав Живковиќ, Милосав Јовановиќ, Јано Књазовиќ, Сеад Казанџиу од Албанија. Застапени се и Јоланта Овидска и Јузеф Сарновски од Полска, Јон Григореску од Романија, Маноло Милјарес од Шпанија, непознат автор од Иран, Вифредо Лам од Франција/Куба, Питер Кларк од Јужноафриканската Република, Мохамед Абдала Ахмед од Судан/Велика Британија, Ример Кардиљо од Уругвај, бразилските уметници Мариа Бономи, Валдемар де Андраде-Силва, Лухдес Гуанабара, Силвиа де Леон Чарлео, Ладир Харис Домше-Пулу, Луциа Кан, Мариа Осилијадора Силва, Жусара Пимента де Падуа, Еленос Силва, Педро Соарес Фогаса, Жералдо Триндаде Леал, Вилма Хамос, боливиските автори Макс Арукипа Чамби и Патриција Веласко Уалин и Јозо Хамагучи од Јапонија.