Култура
„LocoMotion“ – фестивал за современ танц по вторпат во Скопје
Под мотото „Движењето како значење“ од 29 октомври до 7 ноември по вторпат во Скопје ќе се одржи фестивалот на современ танц „LocoMotion“, во организација на „Локомотива“ – Центар за нови иницијативи во културата и уметноста
Годинава програмата на фестивалот опфаќа актуелни и иновативни дела од кореографи и танцови групи од Германија, во соработка со Франција, Швајцарија, Словенија, САД, Бугарија и Македонија.Преку овој фестивал за првпат кај нас ќе се презентира социјалниот аспект на современиот танц и улогата на современиот танц како медиум кој може да придонесе во развојот на културните институции, како професионализација на современиот танц во Западен Балкан. „Движењето како значење“ е одбрано како мото на „LocoMotion“ за да се истакне дека современиот танц е уметност која комуницира во различни концепти и на повеќе нивоа. Фестивалот ќе биде отворен со работилнивата „Fast forward – Skopje“ во прес сaлата на Македонската опера и балет, на која гостин-презентер ќе биде Хелен Ларсон, културен аташе на Амбасадата на Кралството Шведска во Белград и Корина Опреа, координатор на Black/North SEAS. Во петок, 30 октомври, на сцената на МНТ-Центар, ќе биде изведена „Still Lives – Skopje“ („Мртва природа“) на кореографката Изабел Шад од Германија. Овој проект е дел од „Германските недели 2009“, кои завршуваат оваа седмица и е поддржан од Гете-институтот и Францускиот културен центар. Овој проект ќе ја доживее својата премиера кај нас и претставува еден вид благодарност на кореографката Шад кон градот Скопје кој шест недели беше дел од германските денови на културата. Инаку, „Мртва природа“ е проект кој веќе неколку години се реализира во повеќе градови низ Европа (Букурешт, Хале, Берлин…) и е процес кој ги црпи специфичностите на секој град. Изабел Шад, заедно со своите соработници Бруно Пошерон и Бен Андерсон го започнале овој проект во 2003 година. На улиците во секој град од минувачите се бараат мислења и коментари за една фотографија од авторот Џеф Вал која претставува мизансцен на сцена, но и дел од реалноста. Она што го гледаат ги тера луѓето да се позицинираат, да се поврзат со нешта кои ги доживуваат и самите стануваат дел од фотографијата. Токму одговорите на случаните минувачи ја сочинуваат музиката за „Мртва природа“.Во наредните денови ќе можат да се погледнат: „Ателје“ во кореографија на Бара Коленц од Словенија (1 ноември, Младински културен центар, 21 часот), „Ulysses“ на Јуриј Коњар од Словенија (3 ноември, Младински културен центар, 20 часот), вечерта на млади автори „Кратки резови“, каде ќе настапуваат студентите кои беа дел од НОМАД танц академијата – „Чаша љубов“ на Жана Пенчева од Бугарија, „Близу“ на Кире Миладиноски и „Хајди“ на Александар Георгиев од Македонија и „Боже, само ѓаволот да не го украде ритамот!“ на Илаја Рубин Мрак Блумберг од САД, а последната вечер на 7 ноември ќе се случува „Три во едно“ со трупата Линга од Швајцарија , мултидисиплинарна вечер на изведувачки уметности: видео, современ танц и хип-хоп музика.Фестивалот се реализира во рамките на проектот Градина на Европа, како дел од активностите на НОМАД танц академија.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

