Култура
Две изложби на Националната галерија на Македонија

Во Чифте амамот утревечер, 20 часот, ќе биде отворена ретроспективната изложба на академскиот сликар Свето Манев. Во Мала станица пак, во 19 часот, ќе биде отворена самостојната изложба на Јана Јакимовска
Со изложбата „Четириесет години творештво“ Свето Манев заокружува еден сликарски плоден период, потсетувајќи нè повторно на темите: човек, коњ, кентаур. На изложбата ќе бидат поставени околу 80 дела, слики, цртежи (во комбинирана техника) и графики. Сликарот Манев разоткрива, нему својствени, ликовни патишта во толкување на современата човекова егзистенција, низ силни контрасти, драматичност, спротивставено време, контрастни судири, контрастни преиспитувања, конфликти. Овој автор македонското современо сликарство го збогатува со една нова метафора, драматично претставувајќи нè на времето во кое живееме.Тој нè воодушевува во неговото ликовното творештво со зачудувачката цртачката вештина. Манев црта со леснотија и сигурност, а тоа во уметноста на многу автори недостасува. Неговите форми се карактеризираат со волуменозност, исполнетост и сигурност во изведбата.Творештвото на Манев и припаѓа на фигуративната ориентација, но со изразита надреалистичка организација. Затоа можеме да го толкуваме и да го карактеризираме како синтеза на реалните и иреалните видувања на светот и неговите корелации. Современиот човек и неговата психа, распната меѓу соништата на метафизички копнежи во светот на стварноста.Свето Манев, преку прецизниот, успешен и префинет цртеж, сè повеќе ни се наметнува како поет на современата човекова тегобност и грчовитост. Правоаголната сликарска севкупност која слободно егзистира во вознемирената материјална просторност, ни нуди разјадено човеково егзистирање, притеснето и осамено во залудните обиди да се надмине надвиснатата, морбидна материјална вистина. Со специфичната симболика и ликовната зрелост, Манев отвора нови сликарски патишта во своето еволутивно творештво.Тој е свртен кон силата на драматичноста на човековото освојување на просторот. Набиените форми на човек, коњ, кентаур со необична динамика и вистинска експлозија на органските елементи на телото, вешто цртачки моделирани, се основната вредност на неговите ликовни творби.Основен творечки принцип на Свето Манев е високиот професионален однос спрема ликовните можности и техничко-технолошките тајни, при што целата концентрација е насочена спрема бескрајните варијанти на човековото битие, со разновидни трансформации, поттикната од личните искуства, но сепак поврзани со естетската суштина на работите.Уметничкиот ракопис на Свето Манев заслужува огромно внимание, пред сè бидејќи внесуваа еден нов здив во нашата современа ликовна мисла, што излегува од рамките на регионалното и се пробива со сигурност кон пошироки ликовни простори. Изложбата е биде отворена до 27 декември.
Изложбата под наслов „Три бои – Полиптихот и неговите контексти” на Јана Јакимовска се состои од 9 полиптиха, сите изработени во текот на 2009 година во техниката акрилик на платно. Авторката преку делата претставени на изложбата поставува три суштински прашања кои се однесуваат на од претходно присутните дилеми во нејзиното творештво, а се поврзани со поимите автопортрет, акт и триптих. Притоа, овие размисли се развиваат во насока на симболики на тело, портрет, поза, боја, начин на сликање, нарација…Изложбата ќе биде отворена до 16 декември.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Јулијана Величковска со „Рајсфершлус“ ја доби престижната награда „Браќа Миладиновци“

Поетската книга „Рајсфершлус“ од Јулијана Величковска, издадена од ПНВ Публикации, е добитник на престижната награда „Браќа Миладиновци“ за 2025 година за најдобра поетска книга меѓу два фестивала, објави денеска претседателот на жирито, Санде Стојчевски.
Жирито посебно го истакна уникатниот стил на Величковска, која во книгата користи песни во проза и го истражува прашањето за граничните области меѓу жанровите.
„Авторката не ги пишува своите лирски записи, туку ги компонира од разговорни фрази и наслушнување на лексички единици, создавајќи автентичен творечки резултат со гласот на лирскиот субјект“, нагласи Стојчевски.
Првиот дел од книгата се карактеризира со игра со јазичниот материјал, еуфонија и внимание кон формата, додека вториот дел внесува нов семантички слој, зумирајќи врз природата, историските хероини и современата цивилизација.
„Книгата се издвојува како многу ферментирана поетика и пример за долготрајна творечка посветеност“, додаде Стојчевски.
Величковска наградата ја посвети на сите жени чиј глас бил замолчан или стишан и на Драги Михајловски.
„Наградата за мене е поттик да продолжам да работам подобро. Многу ме радува што генерациите се доближуваат и се гледаме како заедница и пријатели, а не како конкуренција“, изјави авторката.
Во најтесен избор се најдоа и книгата „Вообразби: лирски етиди за некој друг свет“ од Бранко Цветкоски, но жирито едногласно ја избра „Рајсфершлус“ како победник.
Култура
Триумф на „Диџеј Ахмет“ во Сараево, филмот Унковски освои три големи награди

Македонскиот филм „Диџеј Ахмет“ на режисерот Георги М. Унковски се закити со три награди на 31. Сараевски филмски фестивал што заврши синоќа. Дебитантското долгометражно остварување освои „Перспективи на младите“, наградата на порталот „Cineuropa“, како и Уникредит наградата на публиката за најдобар игран филм.
Жирито посочи дека специјалната награда „Перспективи на младите“ се доделува за ведра и хумористична, но и трогателна приказна, која преку шарената кинематографија и изведбите на младите актери носи силна порака.
„Филмот им дава глас на младите од мала заедница, а воедно има потенцијал да допре до публиката ширум светот“, стои во образложението.
Филмот освои и награда од „Cineuropa“, вредна 5.000 евра, која се доделува на филмови со уметнички квалитети што промовираат европски дијалог и интеграција.
Покрај тоа, македонската продукција ќе го има честа да го затвори 46. Фестивал на филмска камера „Браќа Манаки“ во Битола (20–26 септември), што ќе биде и официјалната македонска премиера на филмот.
Светската премиера на „Диџеј Ахмет“ се одржа во јануари на фестивалот Санденс во Јута, каде што доби две признанија – наградата од публиката во програмата „Светски филм“ и специјалната награда на жирито за креативна визија.
Филмот е сниман во октомври и ноември минатата година во селата Коџалија и Али Коч кај Радовиш и во Скопје. Во главните улоги настапуваат Ариф Јакуп, Дора Акан, Наим Агушев и Аксел Мехмед, а во останатите – Селпин Керим, Елхаме Билал, Адем Карага и Метин Ибрахим.
Станува збор за копродукција меѓу „Синема футура“ и „Сектор филм“ од Македонија, компании од Чешка и Србија, со продуценти Иван Унковски и Ивана Шекуткоска. Филмот беше поддржан со 23,5 милиони денари од Агенцијата за филм во 2020 година и 160.000 евра од европскиот филмски фонд Еуримаж.
View this post on Instagram
Култура
Претставена тематската антологија „Дионис и Свети Трифун“ панорама на македонската винска поезија на Струшките вечери на поезијата

Учесниците на 64-тите Струшки вечери на поезијата денеска имаа можност да присуствуваат на поетско читање на поетите од потесниот избор за наградата „Браќа Миладиновци“ за 2025 година и да испијат поетско кафе со добитникот на „Златен Венец“ за 2025 година, словачкиот поет Иван Штрпка. Ги проследија и поетските портрети на минатогодишната добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ за најдобра поетска книга меѓу два фестивала, објавена на македонски јазик Катица Ќулавкова и добитникот на наградата „Мостови на Струга“ за 2025 година за најдобра дебитантска книга од млад автор на Матеуш Шимчик од Полска.
Пред присутните беше претставена и тематската антологија „Дионис и Свети Трифун“, чиј приредувач е истакнатиот македонски поет и есеист Славе Ѓорѓо Димоски. Тематската антологија, според приредувачот, панорама на македонската винска поезија е прво видување на оваа тема во македонската литература воопшто.
„Книгата е составена од два клучни дела и еден вовед. Воведниот се две песни едната од Јордан Хаџи Константинов – Џинот, во која се опева дионизискиот ритуал, а другата е од Матеја Матевски, посветена на Свети Трифун. Тие две песни се двата мотиви кои го прават јадрото од кое се развива книгата. Во првиот дел се песни од преродбата до кодификацијата на македонскиот јазик, а вториот е од кодификацијата на македонскиот јазик, односно од 1945 година па навака“, информира Димоски.
Иако замислата му била да направи антологија на македонската боемска поезија, по неколку месечни истражувања заклучил дека нема таква класична боемска поезија, а имало доста песни посветени на лозата, лозјето, виното и задоволставата од пиењето вино, дошол до идеја да ја именува како македонска винска поезија. Содржината е поделена на неколку поглавја кои типично си носат своја тема.
„Вториот дел е поделен на седум кругови тематски групирани, според мотивскиот интерес на авторите кон оваа крупна тема. Поетскиот пристап кон виното и другите видови алкохол е во согласност со балканската и македонската традиција, а тоа е особено изразено во здравиците кои се поместени на почетокот од вториот дел“, додава Димоски.
Манифестацијата продолжи со поетски читања на поети од платформата Версополис, поетски портрети, мешународното поетско читање „Кругови“ и музичко-поетски перформанс- Ноќ без интерпункција. Вечерва ќе биде врачена и наградата „Млада Струга“ за 2025 година на поетот Андреј Анѓеловиќ.
Во рамките на програмата меѓудругото утре на прес-конференција ќе биде соопштен добитникот на наградата „Браќа Миладиновци“, а традиционално во црквата Света Софија во Охрид ќе има поетски портрет на добитникот на „Златен венец“за 2025 година Иван Штрпка од Словачка.