Култура
Канскиот фестивал го објави изборот, агенциите го бојкотираат
Незадоволни со ограничувањата што ги наметнува органзитарот, светските водечки новински агенции AFP, Reuters i AP решија да ја бојкотираат прес-конференцијата со која во четврок во Париз е претставен изборот за 63. Кански филмски фестивал
„Решивме да ја бојкотираме конференцијата поради ограничувањата“, изјави Филип Масоне, директор на вести во AFP, појаснувајќи дека новите прописи ги казнуваат агенциските корисници ширум светот.Организаторот на Канскиот филмски фестивал кој ќе се одржи од 12 до 23 мај, ги извести агенциите дека на сила ќе стапи ограничување за сниамње на ѕвездите и конференциите за медиумите. Тие ограничувања произлегоа како резултат на договорот кој организаторот го потпиша со комбинираната француска телевизја Canal+ и филијалата на претплатничката телевизија Orange кои добиваат ексклузивно право на следење на фистивалските случувања и појавувањата на филмските ѕвезди.Германската агенција DPA во нејзиниот извештај од Париз објави дека само еден американски филм е вброен во годинашниов избор, а од Кина ниеден.Во конкуренцијата за награди ќе бидат филмови од 13 земји, а меѓу нив две првпат влегуваат меѓу филмовите кои ќе се натрпеваруваат за наградите, тоа се Чад и Украина.„Со ова се покажа дека филмот стана планетарна уметност“, вели главниот претставник на фестивалот, Тиери Фремон.Американската конематографија, како што рековме, е застапена со еден филм „Fair Game” на Дог Лиман со актерите Шон Пен и Наоми Вотс. Во филмот станува збор за случајот на агентката на CIA Валери Плејм, чиј идентитет го откри службеник од администрацијата на поранешниот претседател на САД, Џорџ Буш, како одмазда зато ашто нејзиниот сопруг откри дека Вашингтон со лажирање на податоците за наводната ирачка вооружена закан создал можност за напад врз Ирак.Во Кан ќе биде прикажан и новиот филм на Вуди Ален „You Will Meet a Tall Dark Stranger” (Ќе сретнеш висок темен странец), но по барање на самиот Вуди надвор од конкуренцијата.Меѓу натпреварувачите ќе се најдат и познатиот британски режисер Мајк Ли со „Another Year”, како и Мексиканецот Алехандро Гонзалес Инарриту со „Biutiful” во кој насловната ролја ја толкува шпанскиот актер Хавиер Бардем.Режисер на првиот филм од Чад кој ќе биде прикажан во речиси шест ипол-децениската историја на Канскиот филмски фестивал е Махамат-Салех Харун со филмот „A Screaming man” (Вриштач), а на украинскиот „You. My Joy” (Ти, моја радост), е Сергеј Лозница.Другите филмови во официјалниот избор се: (режисер-име-земја) Матје Амалрик „Tournee” (Турнеа), Франција; Хавиер Бовуа „Des Hommes et des Dieux” (Мажите и боговите), Франција; Бертран Траверние „La Princesse de Montpensier” (Принцезата од Монтпенсиер), Франција; Ришар Бушареб „Hors la Loi” (Надвор од законот), Алжир; Абас Киаростами „Copie Conforme” (Автентична копија), Иран; Такеши Китано „Outrage” (Навреда), Јапонија; Им Сонгасоо, „Домашна помошничка“, Јужна Кореја; Ли Чанг-донг „Poetry” (Поезија), Јужна Кореја; Даниеле Лучети „La Nostra Vita” (Наш живот), Италија; Никита Михалков „Utomlyonnye Solntsem 2″ (Изгорени од сонцето 2), Русија;; Апичатпонг Верасетакул „Loong Boonmee Raleuk Chaat” (Вујкото Бунми кој се сеќава на минатите животи), Тајланд; Претседател на годинешново жири во Кан е американскиот режисер Тим Бартон, а го сочинуваат уште и актерот Бенисио дел Торо и индискиот режисер Шакар Капур.Главниот претставник на фестивалот Фремо, обајви дека идните денови пописот на 16-те филмови во натпреварувачката конкуренција може да биде дополнет, појаснувајќи дека фестивалот е погоден од економската криза па и бројката прикажани филмови нема да биде поголема од минатата година. Исто така, соопштено е дека до организаторите биле испратени 1.665 долгометражни филмови, што е за пет фиолмови помалку од лани.Фестивалот ќе биде отворен на 12-ти мај со проекција на филмот „Робин Худ“ на режисерот Ридли Скот, во кој насловните улоги ги толкуваат Расел Кроу и Кејт Бланшет.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

