Култура
Меѓународен натпревар за дизајн на уреди за домаќинства
Electrolux Design Lab, меѓународниот натпревар на идеи и концепти за дизајн на иновативни уреди за домаќинство, ја објави темата за 2010 г. и упати отворен повик до студентите од сите факултети да се натпреваруваат во дизајн на уреди наменети за тесните домови од иднината
Темата на натпреварот е инспирирана од трендот на растење на урбаната популација. “Според проценките на ОН, во 2050-тата година 74 отсто од светската популација ќе живее во градовите”, вели Бранка Бугариска, ПР Директор во Њу Момент. “Тоа секако ќе се одрази на нашиот живот и секојдневие воопшто, вклучително и начинот на кој ќе се грижиме за нештата во домот”. Концептите треба да бидат адаптирани кон тесниот простор на урбаните живеалишта, фокусирајќи се на решенија за складирање на храната, перење на алишта и миење садови до домовите од 2050-тата година, или таканареченото второ вселенско доба.
Душица Лазарова, претставник од студентската организација ИАЕСТЕ, партнер на Design Lab во Македонија, додава дека конкурсот е одлична шанса македонските студенти да ја претстават својата креативност пред светската стручна јавност и можност да ги отворат вратите кон светот на професионалниот дизајн на производи. “Electrolux Design Lab е можност студентите да се тестираат себеси и да изградат чувство за дизајн на комерцијални производи”, додаде Лазарова.
Осум финалисти ќе бидат поканети да учествуваат во финалето во Лондон, каде ќе имаат можност да ги претстават своите идеи изработени во реална големина. Меѓународното жири, составено од експерти и дизајнери, ќе ги оценуваат нивните дизајни, врз база на интуитивен дизајн, иновација и нивото на задоволување на потребите на потрошувачите.
Првата награда изнесува 5,000 евра и шестмесечна програма во еден од глобал дизајн центрите на Electrolux. Втората награда е 3,000 евра, а третата 2,000 евра.Овој натпревар досега даде многу смели идеи и концепти, како на пример ‘чевлосмукалките’ DustMate, AirWash пералната која користи воздух наместо вода, итн. Македонија во последниве години учествуваше со повеќе студенти и идеи, и на светско ниво стигна до полуфинале, што е највисоко достигнување меѓу студентите од балканските земји.
Нена Бошковска, полуфиналистката на Design Lab од Македонија и амбасадор на овој натпревар, ги охрабрува македонските студенти да земат учество на овој натпревар, велејќи дека тоа е предизвик, но и шанса. “Учеството на Electrolux Design Lab е можност студентот самиот да се преиспита до кој степен и на кој начин размислува, и како себе си ќе се произнесе во светот во однос на понатамошната негова кариера.”
Бошковска во 2008 година, како студент на Архитектонскиот Факултет во Скопје, учествуваше на овој натпревар со решението насловено како Iron Glove, пегла во форма на ракавица, која работи на соларна енергија. Пеглата е наменета пред сè за модерните луѓе, кои се во постојана трка со времето, а воедно сакаат секогаш да изгледаат убаво и уредно. “Идејата произлезе по долги размислувања и истражувања кои ги спроведов со помош на луѓето од т.н. интернет генерација, со цел да стигнам до ваквото решение”, додава Бошковска.
Рокот за пријавување на идеите е 1 мај 2010 година. Пријавувањето се врши онлајн, на веб сајтот www.ElectroluxDesignLab.com, каде може да се добијат и сите дополнителни информации во врска со конкурсот и со начинот за аплицирање. Конкурсот е отворен за сите дипломски и постдипломски студенти од сите факултети од целиот свет.Повеќе за Design Lab на www.ElectroluxDesignLab.com или [email protected]
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

