Култура
Изложба на фотографии и театарска претстава за Тесла вечева на Скопско лето
Манифестацијата Скопско лето 2010 продолжува вечерва со два многу интересни настана. Прво во 20 ч. Во Музејот на град Скопје, ќе може да се проследи изложбата на Швајцарецот Александер Бајер, а потоа во 21.30 ч. Во Сули-ан ќе беде изведена премиертата на „Деветте книги на Никола Тесла“
Фото изложба „Хуманитас” на Александер Бајер од Швајцарија, има поднаслов „Причина и последица“ кај портретите. „Бесот е причината, личноста излегува на површина; Стравот е последицата, личноста се повлекува; преку тој мој темен премин, може секој да се постави во средина на причината и последицата. Портретите се она што сме сите ние, „луѓе” без разлика од која раса сме или кој пол, дали дебели, ниски, стари, млади, хендикепирани, трансексуалци итн. Колку повеќе се оградуваме од поделбиве, толку повеќе припаѓаме на еден пол – човечкиот пол и сите сме браќа и сестри.“, стои во најавата на оваа изложба што претставува доволна провокација да погледнеме како швајцарскиот фотограф ни ги доловува психолошките состојби кај портретираните. „3327 ( Деветте книги на Никола Тесла)” всушност претставува мултимедијална театарска претстава по текст, режија, сценографија и видео концепт на Златко Славенски. Во улогите на Мајката гулабица се појавува Славица Петровска-Галиќ а на Детето гулаб, Нада Талевска. Музиката е на Кокан Димушевски, Видео и аудио креативна реализација: Милчо Узунов (3-Д Проџект Студио), информатичка подршка и програмер е Кирил Марковски, а извршен продуцент на проекто е Александар Герасимовски.Во своето тематско средиште, овој сценско-музички и визуелно-театарски проект, ќе го има делото на светски познатиот научник Никола Тесла. Осамен и остарен, познатиот научник умира во хотелот „Њујоркер” во собата бр.3327 во којашто престојувал неколкуте последни години од својот живот. Веднаш по неговата смрт, се раѓа легендата дека во таа соба биле складирани многуте списи, нацрти и останати пишани матерјали од неговите научни пронајдоци – а кои дотогаш не биле обзнанети во јавноста. Се шпекулира дека тие документи се изгубени, или пак (според други извори) се запленети од страна на тајните служби. Некои, пак, сметаат дека немало никакви списи, туку дека генијот со помош на фотографското паметење сето тоа го имал меморирано во својата глава – па така сето тоа благо го однел во својот гроб. Во оваа смисла, наративната оска на претставата ќе биде една своевидна истрага за тоа што всушност имало позади вратата бр. 3327 и тоа ќе биде всушност едно визуелно-музичко патување низ богатиот свет на Никола Тесла. Две собарки од хотелот, со помош на двата гулаби кои ги чувал Тесла до неговата смрт, ќе ги откријат 9-те книги испишани од генијот. Низ тие 9 книги, кои се однесуваат на 9 фундаментални состојби и собитија на постоењето на светот и животот, всушност ликовите ќе завлезат во животот на научникот, но и ќе ги ре-откријат т.е. потврдат човечките сфаќања и стремежи за апсолутното и совршеното – а кои се од најважно значење за опстанокот на човечкиот род на планетава.Репризата на мултимедијалната театарска претстава „3327 (Деветте книги на Никола Тесла)” ќе биде изведена на 9 јули во 21,30 часот на Факултетот за ликовна уметност – Сули-ан.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

