Култура
Скромно, но квалитетно Охридско лето
Забелешките главно се упатени на скромноста на фестивалот, не на квалитетот.
Отворањето на јубилејното 50-то издание на Охридско лето помина спектакуларно. Настапот на Симон Трпчевски со Рускиот национален оркестар со кој диригираше маестралниот Михаил Плетњов ја воодушевија публиката. Овој почеток е ветување за уште едно успешно издание на можеби најважната културна манифестација во државата. Но дали програмата соодветствува со одбележување на половина столетие од постоење на една ваква манифестација?
„Економските можности и самиот буџет покажуваат дека станува збор за една скромност во услови на голема светска криза. Но ние се приспособивме на тоа за да направиме програма која, сметаме, дека ќе соодветствува на овој јубилеј и достојно ќе не’ претстави. Се вложи голем труд за да се осмисли програма што ќе соодветствува на овој голем јубилеј и достојно ќе го презентира фестивалот – изјави в.д. директорот на Охридско лето, Васил Зороски на прес конференцијата пред почетокот на фестивалот„Секоја година имавме по три-четири звучни имиња, но годинава за секоја вечер имаме по еден голем уметник кој до сега настапувал во рамките на Охридско лето. Затоа и ова издание е во знакот на ретроспективата, односно пресек за сработеното, до сега имавме 76 врвни уметници. Некои од нив повеќе не се меѓу нас, некои повеќе не концертираат, затоа ги донесовме тие кои што се активни на светската музичка сцена. Во однос на квалитетот на програмата, за него треба да кажат оние кои се стручни односно оние кои се музички образовани. Многу квалитетно и исцрпно се работеше на годинешната програма. Воопшто не се за потценување звучните имиња што ќе настапат на фестивалот. Па ниту за Михаил Плетњов никој не знаеше дека добил Греми награда да не беше немилиот настан што се случи поврезан за неговот име ,“ изјави за порталот на „Форум“ Гордана Јосифова-Неделковска. Снежана Чадиковска поранешен селектор на фестивалот “Охридско лето”, уредувач на монографијата за 50-годишниот јубилеј на фестивалот за програмата што јубилејното издание на фестивалот ја нуди изјави:„Имавме спектакуларно отворање на фестивалот како што не можевме да видиме до сега. Квалитетот на програмата апсолутно одговара на ова јубилејно издание. Имаме малку вечери со големи ансамбли, но со оглед на рецесијата, и ова е добро.“И според претседателот на Управниот одбор, Зоран Вељаноски, програмата е соодветна за јубилејот. – Управниот одбор ја усвои програмата и смета дека таа е достојна за педесеттиот јубилеј на фестивалот. Сето тоа е во рамките на годинашниот буџет, односно во рамките на средствата со кои располага фестивалот – рече Вељаноски.Најмногу учесници од странство ќе има во музичкиот дел од програмата. Ќе настапат музички уметници од Русија, Словенија, Египет, Австрија, Франција.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

