Култура
Охридско лето, Двеилјади десетто
Понижувачки анонимен настап на балетски уметници од шест земји, потценувачки и понижувачки однос кон присутната публика се случи на Охридко лето, по спектакуларниот почеток на јубилејното издане
И таман помисливме дека по утрото денот ќе се познае, што ќе рече дека според спектакуларното отворањето на 50-иот фестивал Охридско лето организаторот барем ќе се обиде да го задржи нивото, значи само два дена потоа, најавената балетска премиера замислена како интернационален проект под наслов „Европа сега, Европа без граници“ доживеја потполно фијаско.Прво, претставата беше закажана за среда, 14 јули во 21 часот на сцената на Долни Сарај. Датумот (за среќа) остана ист, но без никакво образложение ниту видлива известување претставата беше преместена во Античкиот театар. Така, претпоставуваме дека барем половината публика најпрвин се прошетала до Долни Сарај за таму да разберат дека треба да пропешачат до Антички. Се разбира, претставата мораше да почека повеќе од половина час поради преселбата на луѓето што платиле билети. А наша проценка е дека се собраа едвај двесте луѓе.Втората утка беше програмата, односно она парче хартија кое вообичаено треба да го добиете при влегувањето, за да знаете што и по кој редослед ќе гледате. Или барем да има најава во живо од водител. Ниту тоа!Вака, на сцената (патем ужасно осветлена) излегоа прво двајца во бело, одиграа некаков танц на музика од виолончело и си заминаа. Добија аплауз, но никој не знаеше од каде се уметнициве и на која музика танцуваа. Потоа излегоа петмина балетски играчи во урбана гардероба, се разбира и тие беа добри и добија аплауз ама кои се и одкаде се остана тајна. И така, на сцената се сменија шест групи танчери, повеќето играа модерни кореографии, но кои беа Украинците, кои беа Грци, кои Французи, или Италијанци, Португалци, а кои нашите, за публиката остана неодгатлива тајна. Само на крајот се чини разбравме или нагаѓавме дека беа нашите, според музиката на Драган Даутовски?Понижувачки анонимен настап на балетски уметници од шест земји, потценувачки и понижувачки однос кон присутната публика.И воопшто не е безобразно ако би сакале навистина да знаеме колку пари го чини фестивалот оваа ,,претстава“, колку е потрошено за доаѓањето и престојот на уметниците (околу триесетмина) во Охрид.Тотален организационен аматеризамИ, насловот на овој проект „Европа сега…“, е како самите да си врзуваме шлаканица. Зарем вака во Европа? Сега, тешко! Понатаму…?“
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

