Култура
Охридско лето, Двеилјади десетто
Понижувачки анонимен настап на балетски уметници од шест земји, потценувачки и понижувачки однос кон присутната публика се случи на Охридко лето, по спектакуларниот почеток на јубилејното издане
И таман помисливме дека по утрото денот ќе се познае, што ќе рече дека според спектакуларното отворањето на 50-иот фестивал Охридско лето организаторот барем ќе се обиде да го задржи нивото, значи само два дена потоа, најавената балетска премиера замислена како интернационален проект под наслов „Европа сега, Европа без граници“ доживеја потполно фијаско.Прво, претставата беше закажана за среда, 14 јули во 21 часот на сцената на Долни Сарај. Датумот (за среќа) остана ист, но без никакво образложение ниту видлива известување претставата беше преместена во Античкиот театар. Така, претпоставуваме дека барем половината публика најпрвин се прошетала до Долни Сарај за таму да разберат дека треба да пропешачат до Антички. Се разбира, претставата мораше да почека повеќе од половина час поради преселбата на луѓето што платиле билети. А наша проценка е дека се собраа едвај двесте луѓе.Втората утка беше програмата, односно она парче хартија кое вообичаено треба да го добиете при влегувањето, за да знаете што и по кој редослед ќе гледате. Или барем да има најава во живо од водител. Ниту тоа!Вака, на сцената (патем ужасно осветлена) излегоа прво двајца во бело, одиграа некаков танц на музика од виолончело и си заминаа. Добија аплауз, но никој не знаеше од каде се уметнициве и на која музика танцуваа. Потоа излегоа петмина балетски играчи во урбана гардероба, се разбира и тие беа добри и добија аплауз ама кои се и одкаде се остана тајна. И така, на сцената се сменија шест групи танчери, повеќето играа модерни кореографии, но кои беа Украинците, кои беа Грци, кои Французи, или Италијанци, Португалци, а кои нашите, за публиката остана неодгатлива тајна. Само на крајот се чини разбравме или нагаѓавме дека беа нашите, според музиката на Драган Даутовски?Понижувачки анонимен настап на балетски уметници од шест земји, потценувачки и понижувачки однос кон присутната публика.И воопшто не е безобразно ако би сакале навистина да знаеме колку пари го чини фестивалот оваа ,,претстава“, колку е потрошено за доаѓањето и престојот на уметниците (околу триесетмина) во Охрид.Тотален организационен аматеризамИ, насловот на овој проект „Европа сега…“, е како самите да си врзуваме шлаканица. Зарем вака во Европа? Сега, тешко! Понатаму…?“
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

