Култура
„Тавитјан брадерс“ на њујоршката џез-сцена

Во реномираниот клуб „Блу ноут“ се претставија со авторски материјал, но и македонски фолк-мотиви во џез-стил
Јане Бојаџиевски, Глас на Америка на македонскиМакедонската џез-група „Тавитјан брадерс“ неделата настапи во реномираниот њујоршки клуб „Блу ноут“. Диран и Гаро Тавитјан велат дека многу научиле од својот татко Гарабет, легендарниот тапанар на „Леб и сол“, кој им помогнал да се изградат како музичари. Авторски материјал на Диран и Гаро – јуниор, неколку стандарди од светското џез-наследство, но и неколку македонски фолк-мотиви во џез стил; вака, накусо, може да се опише вечерта со „Тавитјан брадерс“ во Њујорк.Диран, Гаро и Горан Гешовски наидоа на одличен прием на публиката во „Блу ноут“ во Њујорк.Постариот Диран вели – имавме огромна чест да настапуваме во клубот во кој свирел Чарли Паркер, на пример. Признава, големо е влијанието од својот татко, како за досегашниот успех во музичкиот бизнис, така и за креативноста. „Сме настапуваме во многу места во нашата држава, но и во светот. Секогаш кога ќе чујат дел од нашиот фолклор, им е интересно – исто како што ние кога слушаме некоја музика која е нетипична за нашето подрачје. Во Европа и Америка има многу квалитетни музичари, секогаш се цени барем еден процент на – оргиналност. Ако успеете да отскокнете и да понудите нешто квалитетно, сте направиле голем успех. Македонската музика има капацитет за тоа“, вели Диран. Тој не исклучува повторно музицирање во проектот „Гаро и Парамециум“ во кој 10-тина години настапуваа заедно со брат му. 28-годишниот Гаро Тавитјан – јуниор, стипендист на Беркли во Бостон, гордо го носи името на неговиот татко, и со жар говори за карактеристиките на македонскиот етно-мелос.„Богати сме со една таква историја и мелос кој е толку многу комплициран, слушлив и певлив, од аспект на мелодии, но ритмиката е веројатно таа што го плени целиот свет. Основниот ритам во Македонија е 7/8. Потоа се движи кон 9, 11, 13, но акцентските целости се тие што ги разликуваат тие 7/8 од оние што се свират на Запад“, раскажува Гаро.По Њујорк, „Тавитјан брадерс“ продолжуваат за Лондон, каде ќе настапат на тамошниот џез-фестивал по повод 200- годишнина од раѓањето на Фредерик Шопен. Следуваат и два концерти во Португалија. Деновиве се подготвуваат и за снимање на новиот спот од проектот „Македонското срце чука во 7/8“, каде балкански ѕвезди пеат традиционални македонски песни. Патриотизам или културно освестување? И двете, велат браќата. Идејата била да се приближи македонскиот мелос до помладата публика на просторот на поранешна Југославија.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изведбата на моќното ремек-дело „Набуко“ од Џузепе Верди во рамките на 53. издание на Мајските оперски вечери

Моќното ремек-дело од Џузепе Верди, операта „Набуко“ ќе се изведе на сцената на Националната опера и балет на 19 мај со почеток во 20.00 часот во рамките на 53. издание на фестивалот „Мајски оперски вечери“. Операта ќе се изведе под диригентската палка на гостинот од Грција, Мирон Михаилидис, режијата е на Ренато Бонајуто (Италија), сценографијата и костимографијата се на Флавио Арбети и Артемио Кабаси од Италија, кореограф е Маја Митровска-Богојевска, концерт-мајстор е Јане Бакевски, хор-мајстор е Јасмина Ѓорѓеска, а светло дизајн, Милчо Александров.
Насловната улога (Набуко) ќе ја толкува, Луис Кансино од Шпанија, во улогата на Абигаиле ќе настапи Ханјинг Цо од Кина, Николина Јаневска ќе ја толкува улогата на Фенена, Уго Тарквини (Италија) ќе настапи како Исмаил, а во улогата на Захарие ќе настапи Џовани Пароди (Италија), во останатите улоги ќе настапат Диме Петров, Ана Ројдева, Дејан Стоев, хорот, оркестарот, балетскиот ансамбл на Националната опера и балет и ученици при ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“.
„Набуко“е лирско-драматична опера во четири чина, едно од најпопуларните дела на Џузепе Верди и е омилено кај публиката. Својата праизведба оваа опера ја имала во 1842 година во Миланска Скала. Тоа е третата опера на Верди за која што се смета дека трајно ја воспоставила неговата репутација како композитор. Темата на операта е тешката историја на еврејскиот народ, нападнати и поразени, протерани од својата татковина, иако историските настани се користат само како позадина на романтичниот и политички заплет. Верди во една ноќ ја напишал надалеку познатата хорска арија која станала драматуршки и музички столб на делото „Va, pensiero, sull’ali dorate“ („Летај на златести крилја”).
Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.