Култура
Манаки држат темпо

Несмалени активности и динамика во понеделникот и вторникот на фестивалот Манаки во Битола
Во главната, натпреварувачка конкуренција ги проследивме филмовите “Сè ќе биде добро”, во данско-шведска копродукција, израелско-германскиот ”Ајами” и белгиско-француско-германскиот „Г-дин Никој”. Селекторот, со изброт на овие три филма евидентно ја имал предвид пред сè нивната визуелна, т.е. снимателска компонентна. Но добра слика не прави и добар филм. За среќа, во случајов се работи ако не за големи филмови, барем за инвентивни синеастички дела. Особено и визуелно и жанровско освежување беше “Г-дин Никој” кој иако предолг, успеа да го задржи вниманието на публиката. Тоа е чудна, интересно дизајнирана фантастика, правена како естетички експеримент и со необична наративна структура. Специјалните ефекти и снимателската работа на францускиот кинематографер Кристоф Бокарне се елементи на филмот кои и самите се доволни филмот да не се пропушти. Беспрекорната монтажа само го надополнува впечатокот од гледањето на филмот. А приказната колку едноставна толку е и компликувана. Дали, ако имаме можност, и што би промениле од сојот живот, враќајќи се назад во времето. Еден од омилените филмови на европските фестивали, филмот “Aјами”, лично, не би гоставил во конкуренција за награда на фестивалот во Битола.Според скромното мислење на вашиот новинар (иако сеуште не се прикажани сите филмови) главен конкурент за златната камера 300 годинава е кинематограферот Павел Костомаров, и филмот “Како го завршив ова лето” во режија на русинот Алексеј Попогребски. Тоа е камерна трилер/драма која се случува на Арктикот. Неверојатно е како режисерот со само двајца актери усеал да толку силен психолошки суспенс, за што секако огромна заслуга има и снимателот Костомаров. Последен од официјалната конкуренција, синоќа беше прикажан израелско/францускиот “Либан” кој веше имавме прилика да го видиме на скопскиот фестивал. Неколку интересни пропратни случувања ги одбележија изминатите два дена.Најпрвин, екипата на филмот “Трето полувреме”, по добивањето на средства од филмскиот фонд (1,5 милиони евра) го најави почетокот на снимањето на филмот за идното лето. Режисерот Дарко Митревски со видна возбуда и емоции пред новинарите зборуваше за плановите за снимање, откри неколку пикантерии од сценариото и прикажа краток документарен запис од разговорот со единствениот жив член на фудбалскиот тим Македонија од 1941 г. На пресот беа присутни и двајцата продуценти на филмот од Лос Анџелес. Покрај премиерата на Мајки, во Битола вчера се случија уште две македоснки премиери. Омнибус филмот од пет авторки но Балканот со наслов ,,Некои поинакви приказни“ во кој партиципира со своја сторија и нашата Марија Џиџева, и премиерата на документарниот филм ,,Духот на татко ми,, на режисрот Горан Тренчовски, посветен на починатиот македонски актер Ристо Шишков. За денеска во 18 часот е најавен концерт на филмска музика со Македонската филхармонија под наслов Слушајте филм, а во вечерните термини на програмата се филмовите ,,Жени без мажи,,(Австрија/Германија/Франција) и холандскиот ,,Ништо слично“.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изведбата на моќното ремек-дело „Набуко“ од Џузепе Верди во рамките на 53. издание на Мајските оперски вечери

Моќното ремек-дело од Џузепе Верди, операта „Набуко“ ќе се изведе на сцената на Националната опера и балет на 19 мај со почеток во 20.00 часот во рамките на 53. издание на фестивалот „Мајски оперски вечери“. Операта ќе се изведе под диригентската палка на гостинот од Грција, Мирон Михаилидис, режијата е на Ренато Бонајуто (Италија), сценографијата и костимографијата се на Флавио Арбети и Артемио Кабаси од Италија, кореограф е Маја Митровска-Богојевска, концерт-мајстор е Јане Бакевски, хор-мајстор е Јасмина Ѓорѓеска, а светло дизајн, Милчо Александров.
Насловната улога (Набуко) ќе ја толкува, Луис Кансино од Шпанија, во улогата на Абигаиле ќе настапи Ханјинг Цо од Кина, Николина Јаневска ќе ја толкува улогата на Фенена, Уго Тарквини (Италија) ќе настапи како Исмаил, а во улогата на Захарие ќе настапи Џовани Пароди (Италија), во останатите улоги ќе настапат Диме Петров, Ана Ројдева, Дејан Стоев, хорот, оркестарот, балетскиот ансамбл на Националната опера и балет и ученици при ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“.
„Набуко“е лирско-драматична опера во четири чина, едно од најпопуларните дела на Џузепе Верди и е омилено кај публиката. Својата праизведба оваа опера ја имала во 1842 година во Миланска Скала. Тоа е третата опера на Верди за која што се смета дека трајно ја воспоставила неговата репутација како композитор. Темата на операта е тешката историја на еврејскиот народ, нападнати и поразени, протерани од својата татковина, иако историските настани се користат само како позадина на романтичниот и политички заплет. Верди во една ноќ ја напишал надалеку познатата хорска арија која станала драматуршки и музички столб на делото „Va, pensiero, sull’ali dorate“ („Летај на златести крилја”).
Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.