Култура
„Жени без мажи“ на Гшлахт лауерат на „Браќа Манаки“ 2010
Жирито, Вилмош Жигмонд (претседател), Наташа Браер, Кристине Долхофер, Доминик Фури и Дарко Митревски во петок вечер во битолскиот Дом на културата ги додели наградите на годинешниот Меѓународен фестивал на филмската камера, додејлувајќи му ја Златна камера 300 на филмот „Жени без мажи“
„Ако некогаш во филмот постоело совршено осветлување и композиција, овој филм прикажува што може да се стори со такви осве тлување и композиција. Се користат стари и нови техники на исцртување на атмосферата на минатото и сегашноста на една специфична политичка ситуација на нацијата“, се вели во орбазложението на жирито што го искажа претседателот Вилмош Жигмонд објавувајќи го името на годинешниот лауерат и добитник на наградат аЗлатна камера 300 на филмот „Жени без мажи“ на Мартин Гшлахт. Наградата Сребрена камера 300 му е доделена на „Влез во празно“ на Беноа Деби, за Доминик Фуро доделувајќи му ја наградата на Најџел Вотерс, претседател на ИМАГО, Европска федерација на киноматографери од името на жирито образложи дека „Слободата на креативноста значи да се делува меѓу границите. Кинематограферот и режисерот на овој филм креирале нов, непознат свет. Да се биде високо во воздухот а да се гледа удолу кон осветлен јапонски град, претставувајќи навистина надреална реалност.“Бронзената камера 300 е доделена на „Либан“ на Ѓјора Бејач, за кој Дарко Митревски годаде следното образложение на жирито: „ Кинематограферот имал мошне предизвикувачка обврска, снимајќи го речиси целиот филм во тесната внатрешност на еден тенк. Морал да смисли многу креативни идеи со осветлувањето, сето тоа во навистина исцрпувачки услови.“Наградата Мала златна камера 300 му е доделена на филмот „Почетокот на зимата“ на Тиери Годфро.Наградата на „Мосфилм“ Специјална камера 300, којашто се доделува за посебен придонес во развојот на светската филмска индустрија, му припадна на „Г-дин Никој“ на Кристофер Бокарне. Наградата ја додели Игор Форманјук, генерален директор на „Мосфилм“.Награда за уметничко постигнување на авторот на филмот „Пал Адриен“ на Адам Филенц, му ја врачи врачи Владимир Талевски, градоначалникот на Општина Битола, која ја доделува наградата.Награда на Постпродукциско студио „Фокс фокус“ му е доделена на „Ништо лично“ на Даниел Буке, кому наградта му ја врачи Горјан Тозија, претседател на Друштво на филмски работници на Македонија.Фестивалот „Браќа Манаки“ додели специјална диплома на „Мосфилм“ поради долгогодишната соработка.Амбасадорот на САД, Филип Рикер му додели награда за Културна дипломатија на кинемарографот Виктор Жигмонд.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

