Култура
Отворен 14-тиот Скопје филм фестивал

Со премиерата на филмот „Панкот не е мртов“ на Владимир Блажевски синоќа беше отворен 14-тиот Скопје филм фестивал. Годинава фестивалот се одржува од 15 до 20 април со филмски проекции во кино „Милениум“ и во Кинотеката на Македонија.
„Им посакувам добредојде на сите љубители на филмската уметност, и на сите што ги носат Скопје и Џо Страмер во душата“ – изјави Иво Антов, директор на Скопје филм фестивал, пред преполната сала во киното „Милениум“.Првата активност на Скопје филм фестивал беше доделувањето на наградата за животно дело на значајниот полски режисер Кшиштоф Зануси.„Навистина сум допрен што ја добивам наградата и навистина многу ми значи. Секогаш кога ќе добијам награда за животно дело се чувствувам како артефакт ставен во некој природонаучен музеј. Колку и да ме прави тоа среќен, сепак, сѐ уште сум активен и сe уште работам и се надевам дека ќе направам уште многу филмови, ќе раскажам уште многу приказни и со вас ќе ги поделам моите чувства. Затоа, ве молам не ме ставајте во музеј. Иако многу сум среќен што ја добив наградата, сѐ уште сум жив и ги подготвувам моите следни филмови“ – изјави Кшиштоф Зануси со симпатична доза на духовитост откако ја прими наградата.Наградата што ја доби Зануси е една коцка од скопскиот плоштад, едно парче историја од животот на Скопјани, на градот и на фестивалот.„Многу сум среќен што дојдов во Македонија, бидејќи е една од ретките земји во Европа што сe уште не сум ги посетил. Мислам дека имате голем потенцијал, прекрасни пејзажи, долга историја и се надевам дека сето тоа ќе го искористите да направите квалитетна филмска уметност“ – потенцираше Зануси.На отворањето на фестивалот присуствуваше министерката за култура, Елизабета Канческа – Милевска, американскиот амбасадор Филип Рикер, екипата која го реализираше филмот „Панкот не е мртов“, филмски работници, медиуми и љубители на филмската уметност.„Пред 14 години група млади Скопјани имаа сон, сакаа филмски да ги замрзнат своите идеи во доријангрејовскиот флешбек, во кој елипсите и паралаксите како моќен синопсис нема да му дозволат на времето да стане минато. Денес Скопје го живее овој сон, сон на домаќин на меѓународен филмски фестивал“ – изјави Елизабета Канческа – Милевска.„Целата убавина скриена во подвижните слики, чија естетика воодушевува, поттикнува, инспирира, воздигнува, образува, менува, ја крие тајната на популарноста што ја ужива филмот насекаде во светот. Во следните пет дена ќе навлеземе во најновите скриени меандри и лавиринти на филмовите создадени и создавани од многумина по 1895-тата година. Скопскиот филмски фестивал стана настан кој го врати филмскиот дух на киносалите во Скопје“ – нагласи министерката за култура на отворањето на фестивалот.Отворањето на фестивалот со премиера на новиот македонски филм „Панкот не е мртов“ во режија на Владимир Блажевски е вистински потег на организаторите на огромно задоволство на екипата која го реализираше филмот. Станува збор за искрено, емотивно и енергично филмско остварување. Приказната за група луѓе кои најубавите денови од својата младост ги оставиле во долгата транзициска реалност на емотивен начин допира до публиката. Користењето на панк-идеологијата е во функција на обидот да се врати и оживее нешто што одамна заминало. Сето тоа е претставено низ приказната за реоформување на една панк-група и взаемните релации и конфликти кои членовите на групата со години ги носат во себе.Во „Панкот не е мртов“ учествуваат актерите Јордан Симонов, Камка Тоциновски, Тони Михајловски, Џевдет Јашари, Кирил Поп Христов, Владимир Тулиев, Ратка Радмановиќ, Флора Достовска.Филмот е снимен по сценарио и режија на Владимир Блажевски. Извршен продуцент е Дарко Попов. Соработници на сценариото се Вардан Тозија и Дарјан Пејовски. Директор на фотографија е Димо Попов, монтажер е Благоја Неделковски, додека композитор на музиката за филмот е Александар Пејовски.Во екипата која го реализираше се и Мојца Горогранц – Петрушевска (шминка), Кирил Спасески – Кикич (сценографија), Илина Ангеловска (костимографија) и Атанас Георгиев (дизајн на звук).По завршувањето на Скопје филм фестивал, филмот „Панкот не е мртов“ ќе се прикажува на редовниот репертоар на кино „Милениум“.Билетите за денешната програма на фестивалот во киното „Милениум“ со филмовите „Заверена копија“ на Абас Киаростами, „Говорот на кралот“ на Том Хупер и „Социјална мрежа“ на Дејвид Финчер, веќе се распродадени.Во Кинотеката на Македонија на репертоарот се филмовите „Персона нон грата“ од циклусот филмови на режисерот Кшиштоф Зануси, и македонскиот филм „Маклабас“, од циклусот „Скопје најнтис“.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”