Култура
Новиот филм на Теона Митевска се снима и во „Јасен“

Сцени со познатата шпанска актерка Викторија Абрил, која ја толкува главната улога во филмот „Жената која ги избриша своите солзи“ во режија на Теона Митевска, се снимаат и во ловниот резерват „Јасен“
Снимањето на новиот филм на Теона Митевска започна на 28 март на повеќе локации низ Македонија. Првите 27 дена снимање на филмот „Жената која ги избриша своите солзи“ се одвиваат во Македонија. Потоа следуваат 12 дена снимање во Германија.Во текот на оваа седмица снимањата се одвиваат во ловниот резерват „Јасен“, каде екипата која работи на филмот ги покани медиумите да присуствуваат на снимањето на една сцена од филмот. Присуството на медиумите се случи на 18-тиот ден од снимањето на филмот.Заедно со актерската и филмската екипа на снимањето на сцената присуствуваа Елизабета Канческа-Милевска, министер за култура на РМ, и Дарко Башески, директор на Филмскиот фонд на Македонија.„Со задоволство присуствувам на снимањето на сцена од филм што се реализира со поддршка на Филмскиот фонд на Македонија, како што тоа е случај со новиот филм на сестрите Лабина и Теона Митевска – Стругар. Македонија треба да биде горда што овој филм со силна актерска екипа се снима во нашата земја“ – нагласи Елизабета Канческа-Милевска.„Ме радува што годинава имаме богата филмска година и со снимање нови филмови и со премиери на снимените филмови кои се поддржани од Филмскиот фонд на Македонија. Ме радува фактот што Лабина Митевска, како продуцент на филмот, за само една година го обезбеди целиот буџет за снимање на филмот. Од друга страна со филмот ќе бидат прикажани најубавите и најнедостапните предели во Македонија, како што е случајот со снимањето во Јасен“ – изјави Дарко Башески, директор на Филмскиот фонд на Македонија.„Имаме одлична актерска и филмска екипа, одличен кастинг и ветувам дека ќе направам добар филм. Големо задоволство е да се прави филм. Бидејќи себеси се сметам за уметник и филмот е уметност треба да продолжиме да правиме уметност. Екипата со која работам ми го овозможува тоа“ – изјави режисерката Теона Митевска-Стругар.Главната улога во филмот „Жената која ги избриша своите солзи“ ја толкува славната Викторија Абрил, која стана светски позната по улогите во филмовите на Педро Алмодовар.Објаснувајќи на кој начин се одвивала комуникацијата со сестрите Митевски, Абрил за медиумите изјави дека навистина ја восхитила нивната љубезна упорност, прво да присуствува на фестивалот „Браќа Манаки“ во 2009 година во Битола, а потоа и да ја толкува главната улога во нивниот филм.„Среќна сум што сум тука, бидејќи морам да признаам дека плачев кога претходниот пат си заминував од Македонија. Сега, на мое задоволство, сум тука да ја толкувам главната улога во филмот на Теона и Лабина Митевски. Откако го прочитав сценариото за филмот толку ми се допадна што немав зборови, останав без здив, бев исполнета со емоции и шокирана од приказната. Потоа и кажав на Теона дека станува збор за неверојатна приказна и дека треба да ја направиме“ – изјави Викторија Абрил.Филмот ја прикажува борбата на две жени од различни општества, од Франција и Македонија, кои ќе се спојат под чудни околности, едната барајќи одговори за загубата на својот син и отуѓувањето од својот сопруг, додека другата трпеливо настојувајќи да го најде својот изгубен сопруг и да го зачува синот. И двете на свој начин одбиваат да ја прифатат општествено одредената улога и се борат да ги преуредат своите животни судбини.„Исто така морам да признаам дека кога го читав сценариото си замислував како тоа би можело да се визуелизира. Но сега, кога почнаа снимањата во Македонија, ќе кажам дека навистина сум изненадена од неверојатната убавина на природата и амбиентот во кој ги снимаме сцените во Македонија. Исто така ќе кажам дека Македонија е неверојатно фотогенична земја. Каде и да поставите камера се добива прекрасен филмски кадар“ – нагласи Абрил.Тоа што најмногу ја изненадило Абрил во текот на снимањето на филмот е што во филмската екипа се зборуваат 15 јазици и дека се функционира како што треба бидејќи сите совршено се разбираат меѓу себе.На денешната средба присуствуваа и актерите Жан Мари Калеи, кој доаѓа од Франција, Арбен Бајрактарај, кој по потекло е од Косово, а веќе десет години живее во Париз во Франција, и актерот Фирдаус Неби, кој по долго отсуство од македонската театарска сцена ја прифатил поканата на сестрите Митевски да учествува во филмот.„Сестрите Митевски работат со многу емоции и љубов и веруваат во тоа што го работат“ – изјави актерот Фирдаус Неби во своето образложение за учеството во филмот.Гостите од Франција Жан Мари Калеи и Арбен Бајрактарај изразија големо задоволство што имаат можност да снимаат во најубавите предели на Македонија. Исто така, објаснија дека нивното пријателство во Теона Митевска во Париз сега се претворило во професионална соработка во нејзиниот филм.Главен продуцент на филмот „Жената која ги избриша своите солзи“ е „Сестри и брат Митевски продукција“, а станува збор за копродукција меѓу „Вертиго филм“ од Словенија, „Entre chien et Loup“ од Белгија и „Osterlicht production“ од Германија.Финансиската поддршка во износ од 1.930.000 евра во најголем дел е од Филмскиот фонд на Македонија, но и од филмските фондови на Словенија и Белгија, како и германскиот МДМ. Филмот е поддржан од „Еуроимаж“.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”