Култура
Магичната сцена на Народниот театар Битола ги одушеви битолчани

Театарот, играта, танцот, поезијата, песната, музиката беше во силниот потенцијал на актерите на Народниот театар од Битола, кој со сценско-музичкиот настан „Музиката и ние”, одиграна на 19-ти април 2011 година, ги воодушевија битолчани
По одиграната претстава, односно сценско-музичкиот настан „Музиката и ние” јасно е дека сцената на Народниот театар од Битола ќе биде поинтересна и ќе живее уште многу долги години, без разлика на генерациската разлика, затоа што со заминувањето на возрасните актери доаѓаат новите, младите потенцијали кои нема да дозволат да згасне, туку ќе го продолжат растежот на битолската театарска куќа, што мислам е и суштината на еден театар, во кој работат живи актери.Сакам да кажам дека актерите од различните старосни години со својата актерска сензибилност и одиграни точки до перфекција, со своите игри, песни, танцови, и с# друго што можеше да се види на сцена, а се отсликува само кај врвните актери, им ја стопли душата на битолчани, на публиката која постојано го следи нивното волшепство. Менка Бојаџиева, Елена Моше, Валентина Грамосли, Јулијана Стефановска, Соња Михајлова, Соња Ошавкова, Габриела Петрушевска, и доајенката на битолското глумиштте Јоана Поповска, па помладите актерки, Јулијана Мирчевска, Викторија Степановска, Маја Андоновска, Илина Чоревска, Катерина Аневска, како и машката актерска гарнитура, Петар Мирчевски, Борис Чоревски, Петар Горко, (а запеа и директорот на Народниот театар од Битола, Валентин Светозарев), па и помладите, Никола Пројчевски, Васко Мавровски, Петар Спировски, Александар Копања, Марјан Ѓоргиевски, (а оние што не сум ги споменал нека не ми се лутат, бидејќи немам толкав простор за сите нив), направија една елаборирана претстава, со голема кореографска силина, што ми се чини дека сите тие низ режисерската призма на младиот режисер Јован Ристовски ги разиграат улогите (ја развеселија публиката), па низ легитимните сценско-кореографски односи ни даде до знаење дека актерите на Народниот театар од Битола се семожни.Јас не знам како поинаку да зборувам за таа нивна сценска благородност, освен да кажам дека тие со својот настап го разиграа и универзумот.Сега не треба да постои дилемата за правење и на ваков тип претстави, да речеме, ако сакате и кабаретски, што би било убаво да бидат еден составен дел од театарското искуство што го има ансамблот на Народниот театар од Битола, а доказ дека треба на репертоарот да имаат и вакви претстави е и публиката која го сака тоа. Аплаузите кои се редеа еден по друг, впрочем, се доказ.Она умеење што го покажаа, од совршеното пеење, глумењето, играњето, танцувањето, до сето она што е придружно за еден театарски настап, би можело да се рече, дека постојано треба да биде присутно на репертоарската сцена, како еден вид на траен дел од нашиот театарски живот, бидејќи актерите, оние нашите актери што ние ги познаваме и силно ги љубиме, ја покажаа магичноста на сцената на Народниот театар од Битола.Во целиот тој сценски амбиент, учествуваа и музичките имиња: Јасна Василева, Бојан Колевски и Александар Талевски, од музичкиот бенд „ЛИВЕ 5”. Но присутни беа и битолските „Боеми”, како и специјалните гости на вечерта Зоран Маџиров и Калиопи.Значи, уште еднаш да конретизираме, сценско-музичката атрактивност „Музиката и ние”, ни даде до знаење дека нашите актери постојано се подготвени да ги задоволат сите апетити и на најпребирливата публика, (која, пак, публика покажа дека кога ќе и’ се погоди вкусот таа и ќе го посети театарот), па дури и да го збогати репертоарот.Чинам дека колективната взаемна среќа на целиот ансамбл на Народниот театар од Битола, ја врати вербата кај публиката, дека повторно, како еден овие актери можат да функционираат, бидејќи она што го видовме на 19-ти април годинава и она што го видовме минатата година за 66-годишнината на Народниот театар од Битола, е одиграно со душа, со радост, без дволичност, затоа што играа за својата публика, но и за својата театарска куќа. И сосема за крај, сметам дека би требало да кажеме дека поводот за убавиот сценско-музички настап, беше пробувањето на новата музичка опрема и озвучување која ја доби Народниот театар од Битола од Општината Битола, односно од градоначалникот Владимир Талески, кој пред градоначалничката функција беше дел од овој театарски ансамбл.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изведбата на моќното ремек-дело „Набуко“ од Џузепе Верди во рамките на 53. издание на Мајските оперски вечери

Моќното ремек-дело од Џузепе Верди, операта „Набуко“ ќе се изведе на сцената на Националната опера и балет на 19 мај со почеток во 20.00 часот во рамките на 53. издание на фестивалот „Мајски оперски вечери“. Операта ќе се изведе под диригентската палка на гостинот од Грција, Мирон Михаилидис, режијата е на Ренато Бонајуто (Италија), сценографијата и костимографијата се на Флавио Арбети и Артемио Кабаси од Италија, кореограф е Маја Митровска-Богојевска, концерт-мајстор е Јане Бакевски, хор-мајстор е Јасмина Ѓорѓеска, а светло дизајн, Милчо Александров.
Насловната улога (Набуко) ќе ја толкува, Луис Кансино од Шпанија, во улогата на Абигаиле ќе настапи Ханјинг Цо од Кина, Николина Јаневска ќе ја толкува улогата на Фенена, Уго Тарквини (Италија) ќе настапи како Исмаил, а во улогата на Захарие ќе настапи Џовани Пароди (Италија), во останатите улоги ќе настапат Диме Петров, Ана Ројдева, Дејан Стоев, хорот, оркестарот, балетскиот ансамбл на Националната опера и балет и ученици при ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“.
„Набуко“е лирско-драматична опера во четири чина, едно од најпопуларните дела на Џузепе Верди и е омилено кај публиката. Својата праизведба оваа опера ја имала во 1842 година во Миланска Скала. Тоа е третата опера на Верди за која што се смета дека трајно ја воспоставила неговата репутација како композитор. Темата на операта е тешката историја на еврејскиот народ, нападнати и поразени, протерани од својата татковина, иако историските настани се користат само како позадина на романтичниот и политички заплет. Верди во една ноќ ја напишал надалеку познатата хорска арија која станала драматуршки и музички столб на делото „Va, pensiero, sull’ali dorate“ („Летај на златести крилја”).
Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.