Култура
Свечено отворено „Охридско лето“

Со проектот „Трилогија Романа“ синоќа во Античкиот театар беше отворено 51-то издание на „Охридско лето“.
Со проектот „Трилогија Романа“ синоќа во Античкиот театар беше отворено 51-то издание на „Охридско лето“.Фестивалот „Охридско лето“ секоја година се одржува под покровителство на Претседателот на Република Македонија. Во својство на покровител, но и на домаќин на претседателите на Република Албанија и Република Црна Гора, Бамир Топи и Филип Вујановиќ, кои беа присутни на отворањето, македонскиот претседател Ѓорге Иванов се обрати пред присутната публика.„Вистинска чест и задоволство е да се биде покровител на Фестивалот кој континуирано ја промовира врвната европска и светска уметност во древниот Охрид, истовремено, афирмирајќи ја македонската култура и македонските уметници во Европа и во светот. Задоволството е дотолку поголемо, бидејќи годинава токму во Охрид сум домаќин на третиот Регионален претседателски самит кој ги потврдува нашите заложби за споделување, соработка и заедништво на патот кон нашата европска иднина. Верувам дека во таа решителност имаме и верен сојузник – културата, уметноста и музиката како универзален јазик на човештвото“ – рече Ѓорге Иванов, претседател на Република Македонија.Со зборовите на де ла Мартин, дека „музиката започнува онаму каде што завршува говорот“, македонскиот претседател го прогласи годинашното издание на „Охридско лето“ за отворено.На денот на отворањето на Фестивалот и македонските уметници испраќаат порака до светот. Пораката ја пренесе актерот Петар Темелковски.„Да се биде уметник значи да се биде почитувач на минатото, чинител на сегашноста и сонувач на иднината. Македонската уметност во своето долго паметење, во своето повеќемилениумско суштествување секогаш имала светла точка од која се излачувале спектакуларни знакови во форма на свидетели за вечноста на времето. Таква светла точка што го означува новото време и ни го предава од година во година, од генерација на генерација, да го чуваме и да го надградуваме, како доблест, како аманет и како одговорност, е и овој фестивал, што веќе израсна во духовна престолнина на светот, фестивал кој повеќе од половина век испраќа силна и јасна порака, дека културата на народите, на сите народи, треба да биде човекољубиво послание испишано со чисто срце, со блага душа и со прекрасен ум“, е пораката која во име на македонските уметници ја испрати Петар Темелковски.На отворањето на фестивалот беше изведен проектот „Трилогија Романа“ по музика на Оторино Респиги. Станува збор за продукција на познатата куќа „Ла Фура дел Баус“ од Барцелона, Шпанија, реализирана во копродукција со „Палау де лес Артес“ од Валенсија, Шпанија, и „Опера ди Рома“ од Рим, Италија.На сцената на Античкиот театар во Охрид, проектот беше реализиран со 96 музичари од Македонската филхармонија под диригентската палка на маестро Андреас С. Вајзер.Иако беше најавен како спектакл, сепак, синоќешната изведба на делото повеќе беше симфониски концерт проследен со уметничко видео кое ја следи музичката изведба.Треба да се нагласи извонредната изведба на прекрасната музика на Респиги од страна на оркестарот на Македонската филхармонија, и прецизното диригентско мајсторство на гостинот од Германија Андреас С. Вајзер. Покрај високите уметнички и естетски вредности на визуелниот дел во проектот, сепак, да се достигне димензијата на спектакл, во Античкиот театар недостигаше вистински перформанс на танчери на сцената.Фестивалот „Охридско лето“ продолжува со драмската програма. Денес, на сцената во предворјето на црквата Света Софија, ќе биде изведена претставата „geNOcide“, по текст на Љубиша Георгиевски, во режија на Владлен Александров од Бугарија, а во продукција на Драмскиот театар од Скопје./крај/макфакс/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”