Култура
Kонцерт на проектот „Blind date“

Завршниот концерт на проектот „Blind date“ ќе се одржи на сцената на Долни Сарај вечерва во 20 часот.
Завршниот концерт на проектот „Blind date“ ќе се одржи на сцената на Долни Сарај вечерва во 20 часот.Проектот „Blind date“, што во Охрид се реализира од 29 јули до 12 август во организација на Фондацијата за уметност и култура ZOEY од Холандија, влегува во завршна фаза. Станува збор за серија музички работилници во кои учествуваат дваесетина музичари и композитори од Холандија и од Македонија. Со работилниците раководат четворица професори од Факултетот за музички технологии во Утрехт, Холандија.Катерина Пејоска предава композиција на Факултетот за музичка технологија во Утрехт од 2004 година. Таа е основач на Фондацијата ZOEY и организатор на проектот во Охрид. Знаењето што се добива на факултетот каде што работи се обидува да го пренесе и на други места низ светот. Бидејќи потекнува од Македонија сосема логично е што со тројца свои колеги го реализира проектот во Охрид.„Работилницата „Blind date“ е втор проект од овој вид. Во 2009 година го имавме проектот „Технологијата навлегува во традицијата“, во 2010 беше проектот „Урбани резонанции“, кој што беше составен од работилници кои се одржаа во музичките училишта во Тетово, Штип, Битола и Скопје со завршен концерт во Скопје“.Проектот „Blind date“ во суштина е средба на музичари и композитори од Холандија и од Македонија. Во проектот учествуваа по десет ученици од Холандија и од Македонија, Во текот на работилницата имаше и гости кои ги презентираа своите искуства. Тоа беа Дарија Андовска од Факултетот за музички уметности во Скопје, Влатко Георгиев од катедрата за сонологија и компјутерска технологија на ФМУ, и Дарко Мариновски од отсекот композиција за филм на универзитетот ЕСРА во Скопје. Од немузичките области гостуваше Карлин Аудес, сликарка која зборуваше за новите текови во современата ликовна уметност и примената на старите техники во новото време.Јорит Таминга е професор по саунд-дизајн на Факултетот за музички технологии во Утрехт. Држи предавања за звукот, природата на звукот и како со него може да се манипулира со цел да се создаде музичка уметност. Во „Blind date“ на учесниците им откри неколку компјутерски програми со кои можат да манипулираат со звукот и им презентираше неколку мултидисциплинарни композиции.„Конкретните резултати од проектот се видливи во повеќе насоки. Како прво, тоа е заедничкиот концерт на сите учесници во работилниците. Ќе бидат изведени четири композиции и една заедничка импровизација со која раководи Ариен де Фрејде. Исто така ќе остане соработката, размената на знаењето и разбирањето меѓу двете групи од Холандија и Македонија, пријателството, размената на искуствата и можните соработки во иднина“, нагласи Таминга.Ариен де Фрејде, професор на Факултетот за музички технологии во Утрехт во суштина е диџеј кој предава танц, но неговите главни предмети се композиција, продукција и саунд-дизајн. Многу работи на полето на импровизацијата и досега има направено повеќе концерти базирани на импровизација кои ги нарекол „Саботажа“.„Не само што раководам со групите кои ги создаваат импровизациите, туку мојата улога е да ги насочам музичарите како меѓусебно да се разбираат во текот на импровизациите, бидејќи тоа е процес кој бара музичарите да ги познаваат своите и можностите на другите музичари кои учествуваат во креирањето на импровизацијата“.Крајна цел на работилницата е да се поттикне соработката меѓу Холандија и Македонија на полето на музичката технологија и музиката и да се востанови подолготрајна соработка со цел студентите во Македонија да имаат пристап до истите алатки и знаења како и во Холандија./крај/макфакс/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”