Култура
Средба на Канческа-Милевска со Бокова

Министерот за култура и претседател на Националната комисија на УНЕСКО, Елизабета Канческа-Милевска, во хотелот „Инекс Горица“ во Охрид, оствари билатерална средба со генералниот директор на УНЕСКО, Ирина Бокова.
Министерот за култура и претседател на Националната комисија на УНЕСКО, Елизабета Канческа-Милевска, во хотелот „Инекс Горица“ во Охрид, оствари билатерална средба со генералниот директор на УНЕСКО, Ирина Бокова, која е во дводневна официјална посета на Република Македонија, по повод јубилејното 50-то издание на манифестацијата „Струшки вечери на поезијата“.Министерката Канческа-Милевска во изјавата за медиумите и посака срдечно добредојде на Бокова, која за првпат престојува во Република Македонија по нејзиниот избор на оваа функција, и тоа токму во Охрид, градот на УНЕСКО, и и се заблагодари на нејзиното присуство на јубилејното издание на престижната поетска манифестација.„Сакам да го истакнам фактот дека Република Македонија има одлична соработка со УНЕСКО. Од особено значење е што минатата година оваа меѓународна организација ги стави на листата на јубилеи на интернационалниот календар одбележувањата на 100 години од раѓањето на Мајка Тереза и 50-годишниот јубилеј на „Струшките вечери на поезијата“, истакна Канческа-Милевска.Во изјавата за медиумите, министерката за култура подвлече дека поддршката на УНЕСКО е потенцирана и во реализацијата на првата и втората Светска конференција за меѓурелигиски и меѓуцивилизациски дијалог, кои се одржаа во 2007 и 2010 година во Охрид, а од особено значење е и фактот што во 2013 година, кога се предвидува да се одржи третата Конференција за меѓурелигиски и меѓуцивилизациски дијалог, се одбележува и 10 години од првиот Регионален самит на шефови на држави кој се одржа во Охрид, 2003 година на иницијатива на трагично починатиот претседател Борис Трајковски.Република Македонија и Министерството за култура Третата конференција ќе ја посветат и на овој јубилеј и во таа насока се очекува и понатамошната поддршка од страна на УНЕСКО.За време на билатералната средба, министерката за култура се заблагодари за помошта што ја даде УНЕСКО и Регионалното биро во Венеција, како и италијанската Влада за работењето на Регионалниот центар за дигитализација на културното наследство кој имавме задоволство и чест да го отвориме во присуство на поранешниот генералниот директор на УНЕСКО, г. Мацура во 2008 година.На средбата со високиот претставник на УНЕСКО, Канческа-Милевска информираше за реализацијата на значајните активности во врска со Охридскиот регион како светско културно и природно наследство, за изготвениот План за управување со природното и културното наследство во Охридскиот регион, за донесувањето на Законот за управување со Охридскиот регион како светско културно и природно наследство, како и Законот за прогласување на старото градско јадро на Охрид за културно наследство од особено значење.Исто така, Канческа-Милевска подвлече дека до Центарот на УНЕСКО за светско наследство, поднесена е и позитивно потврдена номинацијата на архео-астрономскиот локалитет „Кокино“ за впишување во листата на УНЕСКО за светско културно наследство. Апликацијата е предадена на евалуација на меѓународната организација ИКОМОС, која треба да реализира мисија во Република Македонија во септември годинава.Од особено значење е и фактот што во 2011 година Република Македонија поднесе три апликации за номинирање за впишување во Репрезентативната листа за заштита на нематеријалното културно наследство на човештвото на УНЕСКО и тоа за „Гласоечко“ – двогласно машко пеење во Долни Полог, „Четрсе“ – празнување на свети четириесет маченици во Штип и „Копачката“ – машко согорско оро од село Драмче, Пијанец.Канческа-Милевска информираше дека Република Македонија се кандидираше за член на Извршниот одбор, највисокиот орган на УНЕСКО, за што се очекува позитивен одговор за нашата кандидатура на 36-то заседание на Генералната конференција на УНЕСКО, кое наскоро ќе се одржи во Париз, Франција.На крајот, министерката за култура потенцираше дека Република Македонија високо ја почитува и цени помошта на УНЕСКО и личниот ангажман на генералниот директор во реализацијата на нашите иницијативи што даваат стимул за уште поголема наша активност во рамките на оваа значајна организацијата./крај/мф/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изложба на Васил Василев: „Континуитет како метафора 1967 – 2012 2012 – 2025“

Во петок, 17 октомври, ќе биде отворена изложбата на Васил Василев насловена „Континуитет како метафора 1967 – 2012 / 2012 – 2025, во 19 часот во објектот Даут пашин амам.
Скулпторскиот опус на Васил Василев е еден континуум на темелни, истрајни и инвентивни истражувања. И покрај тоа што неговиот развоен пат се движеше од конкретни фигуративни облици, до сведување на фигурата на знак, основните параметри не се променија, како и односот кон објектот. Без оглед на одредени стилски поместувања во ракописот, зависни и од матрицата на непосредни или посредни инспиративни доживувања, неговиот ликовен опус дозволува да се дефинира низ варијациите кои се одвиваа внатре во една усвоена и со време доградувана и надградувана ликовна синтакса.
Асоцијативните вертикали, дел од последниот циуклус на Василев, се резиме на сите атрибути на неговото обликовно размислување, преведени и пренесени со минимални формални содржини, со концентрирање на оние круцијални севкупости на негово дело: конкавни и конвексни, мазни и рапави, темни и светли површини, содржини на растот на нивното вертикално градење, наизмнично сменување, мултиплицирање, до затворање во рамка. Рамката е начин на потенцирање, истакнување, но и смирување на разиграната, ритмична обликовна, структурална шема во јадрото, онаа слична постапка што се јавува уште во неговите дела од осумдесеттите години (Ритам, 1983), сега со еден позатворен статички ритам и посимплифицирана форма.
Значи, ликовната структура на делата на уметникот од почетокот на седумдесеттите години, континуирано се движи до најновите негови остварувања. Во нив се содржани и цртежот и релјефот, архитектонското редење на тогаш понагласени волумени, како и пиктуралните примеси (главно во згаснати тоналитети со патина на дрвото).
Асоцијативните вертикали се надоврзуваат на вертикалите од седумдесеттите години (Каријатиди). За разлика од поранешните вертикали кај кои формата често ја градеше по принципот рамна површина волумен, сега, од една страна ја симплифицира формата, но, од друга ја усложнува со слоевитата архитектоника или пак со релјефно разиграните површини.
Комбинацијата на скулптура и релјеф, но и пиктуралното третирање на материјалот со меки тонски премини и светло-темни градации или звучна колористичка игра, се дефинирани и со движењето на линијата. Линеарната арабеска датира од почетоците на неговото творештво, присатна е во сите негови дела и се јавува со варијабилен интензитет и улога: некаде го иницира формирањето на обликот, некаде ги бележи, разграничува формите, некаде го нагласува волуменот, а некаде ја иницира колористичката игра на релјефните сегменти. Секако, таа ја има една од примарните улоги во формирањето, во обликувањето на делото. Звукот на линијата, цртачките елементи, кои ја затвораат или отвораат формата, како и играта на светло-темното, ги доловува со различна обработка на материјалот, ја збогатува скулптурата со внатрешна виталистичка енергија до степен кога сугестивното реално, се трансформира во асоцијативно, делото станува знак со повеќезначенски конотации. Го зацврстува сведувањето на мотивот на почист облик, приклонувајќи се, во некои ситуации, кон симетричната хармонија на композицијата или, пак, барајќи го редот во дискретните ритмови на волуменот.
Развивајќи ги можностите на новите изразни форми во контекст на неговиот однос кон материјалот и начинот на неговата транспозиција, во најновите дела, Василев остварува еден особен вид на ликовен израз кој неспорно комуницира и со неговите претходни творечки фази, сега базиран врз позгусната коегзистенција на линијата, на понагласени колористички сегменти, на шематичноста на линеaрните, релјефните и колористичките ритмички стилизации.
Овие испреплетени облици, прецизно градени, напластени дрвени форми, во нивната сложена разновидност, во варијабилната низа на асоцијации (од чисти геометриски до асоцијативни флорални мотиви), во себе носат карактеристики на едно, медитативно и наместа ирационално расположение кое го емитуваат неговите спонтани игри на архитектонски градените асоцијативни вертикали. Патоказот во барањето меѓу идеализираното и животното, е насочен кон проблемско и загадочно, кое во последните дела добива епилог на траење, како блесок на трагата на возбудата. Експресивно зајакнати психолошки состојби се манифестираат во изразот на внатрешната архетипска снага и нејзиното распространување, во големиот бран на декоративните геометриски созвучија.
Главниот ефект сега го презема целосноста на масивот на вертикалата со своите внатрешни кршења во наизменичното сложување на формите, во нагласената и незаобиколна игра на светлоста и на сенките. Воглавно, потиснувајќи ги облините, наклонува кон поостри геометризирани плохи (правилни парчиња дрво) кои ги напластува вертикално или создава врежани, издлабени одвојувања на формите во самата нивна релјефна поставеност. Таков пристап како да му служи на авторот да се ослободи од органската врзаност за волуменот, од укрупнување на формите и нивното волуминозно навлегување една во друга, префрлајќи се на микро план на ситнење на елементите во градењето на композицијата, што го доведе до дескриптивната сликовитост на обликот, го насочи кон цврстината на скулптурата, облиците ги сведе на некои основни елементи мултиплицирани и модифицирани низ слободната интерпретација. Во нив најде извор на системски интерпретации на неограничената моќ на мозаичното поставување или дефинирање на сегментите од целината, кои се движат од вдлабнати, цртачки организирани форми, преку суптилни тетоважи во вид на арабеска, колажно поставување на помали мозаични форми, до редење, умножување на исти или слични форми и до нивната разбранувана, разиграна поставеност во различни насоки.
Култура
Премиера на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“од Јохан Штраус II

На 25 октомври со почеток во 20.00 часот, на големата сцена на Националната опера и балет ќе се одржи премиерата на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ од Јохан Штраус II. Втората изведба на оперетата е закажана за 28 октомври, во 20 часот.
Диригент е Бисера Чадловска, режијата е на Љупка Јакимовска, сценографијата на Марија Ветероска, костимографијата на Марија Пупучевска, кореограф е Саша Евтимова, хор мајстор е Јасмина Ѓоргеска, а концерт мајстор е Верица Ламбевска.
Во солистичката екипа настапуваат: Васко Здравков, Јане Дунимагловски/Дејан Стоев, Злата Тошевска Димовска, Ана Ројдева, Николина Јаневска/Соња Мадевска, Драган Ампов, Кристијан Антовски, Марјан Николовски, Јаворка Витанова и Тихомир Јакимовски, заедно со хорот, оркестарот и балетскиот ансамбл на МОБ.
„Лилјакот“ е ремек-дело на „кралот на валцерите“ Јохан Штраус II, создадено во 1874 година. Оваа брилијантна оперета претставува маестрална комбинација на љубовни интриги, недоразбирања и комични ситуации, сместени во блескавиот виенски свет на валцери, балови и маскенбали. Штраус со својата непресушна музичка инвентивност и елегантна оркестрација создава партитура исполнета со валцери и арии кои зрачат со духовитост, шарм и живост. „Лилјакот“ е вистинска прослава на радоста, убавината и ведрината на животот – дело што повеќе од еден век ја воодушевува публиката ширум светот и останува вечен симбол на виенскиот шарм и музичката магија.
Култура
Премиера на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ на големата сцена на Националната опера и Балет

На 25 октомври 2025 година со почеток во 20.00 часот, на големата сцена на Националната опера и балет ќе се одржи премиерата на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ од Јохан Штраус II. Втората изведба на оперетата е закажана за 28 октомври, 20.00 ч.
Диригент е Бисера Чадловска, режијата е на Љупка Јакимовска, сценографијата на Марија Ветероска, костимографијата на Марија Пупучевска, кореограф е Саша Евтимова, хор мајстор е Јасмина Ѓоргеска, а концерт мајстор е Верица Ламбевска.
Во солистичката екипа настапуваат: Васко Здравков, Јане Дунимагловски/Дејан Стоев, Злата Тошевска Димовска, Ана Ројдева, Николина Јаневска/Соња Мадевска, Драган Ампов, Кристијан Антовски, Марјан Николовски, Јаворка Витанова и Тихомир Јакимовски, заедно со хорот, оркестарот и балетскиот ансамбл на МОБ.
„Лилјакот“ е ремек-дело на „кралот на валцерите“ Јохан Штраус II, создадено во 1874 година. Оваа брилијантна оперета претставува маестрална комбинација на љубовни интриги, недоразбирања и комични ситуации, сместени во блескавиот виенски свет на валцери, балови и маскенбали. Штраус со својата непресушна музичка инвентивност и елегантна оркестрација создава партитура исполнета со валцери и арии кои зрачат со духовитост, шарм и живост. „Лилјакот“ е вистинска прослава на радоста, убавината и ведрината на животот – дело што повеќе од еден век ја воодушевува публиката ширум светот и останува вечен симбол на виенскиот шарм и музичката магија.