Култура
Двојна изложба на Гете-институт
Во галерискиот простор на Националната галерија на Македонија, во објектот Мала станица на 1 септември ќе бидат отворени изложбите „Целиот град“ и „Портрет Скопје – Боите на еден град“.
Во галерискиот простор на Националната галерија на Македонија, во објектот Мала станица на 1 септември ќе бидат отворени изложбите „Целиот град“ и „Портрет Скопје – Боите на еден град“.
Канцеларијата за врски на Гете-институт во Скопје, Институтот за односи со странство, Друштвото за македонско-германска соработка и пријателство – Скопје и НУ Национална галерија на Македонија со двојна изложба ќе претстават уметнички фотографии на автори од Германија и од Македонија.
На денешната прес-конференција во Националната галерија на Македонија, во објектот Мала станица, каде е поставена изложбата, присуствуваа Маја Крстевска, директор на Националната галерија, Томас Дикхаус, раководител на Гете-институт Канцеларија за врски Скопје, уметниците-фотографи Ева Бертрам и Хенрик Елбурн од Германија и Иван Блажев, претставник на македонските фотографи кои учествуваат во изложбата „Портрет Скопје – Боите на еден град“.
Взаемно задоволство за првата соработка меѓу двете институции, Гете-институт и Национална галерија на Македонија, изразија Маја Крстевска и Томас Дикхаус.
Во однос на проектите што од 1 до 14 септември ќе бидат поставени во Мала станица Дикхаус изјави дека свесно се одлучиле за двојна изложба, бидејќи и двете поставки се наоѓаат на турнеја низ регионот на Југоисточна Европа.
„Во двете изложби најважен е дијалогот и културната размена меѓу различните уметници. Изложбите, едновремено, даваат преглед за развојот на уметничката фотографија во двете земји. Навистина е интересен предизвикот да се прави споредба, да се спротивставуваат и да се соочуваат културите од двете држави, бидејќи дијалогот е неопходен во нашето време. Изложбите не се само презентација на уметноста, туку и отворена размена на идеи и искуства на уметниците од двете држави“, нагласи Томас Дикхаус.
Изложбата „Целиот град“ е посветена на уметничката фотографија во Германија. Станува збор за патувачка изложба на Институтот за односи со странство која се реализира во соработка со Гете-институтот. Претставува пример на субјективна авторска фотографија во која се преплетуваат документарни моменти и уметнички интерпретации. Шесте фотографи Ева Бертрам, Золтан Ѓокај, Андреас Рост, Марија Севц, Улрих Вист и Томо Јамагучи, остануваат верни на техниката на „видената“ – неманипулирана фотографија и естетските особености на нејзиното фотохемиско развивање.
Значајно е да се напомене дека тие воопшто не ги користат распространетите дигитални методи. Од сосема индивидуални перспективи го претставуваат „нивниот“ град, неговиот центар, но и периферијата. Не го прикажуваат она што е видливо, туку ја доловуваат културната, општествената, но и политичката ситуација во денешна Германија.
„Целта на изложбата е да се најдат интересни локации низ градот и да се даде сопствено мислење за различни ситуации. Притоа не станува збор за барање докази каква е состојбата во одреден град, туку со личното интерпретирање на одредени ситуации се отвораат нови прашања. Тоа беше главниот предизвик за уметниците кои се претставуваат со изложбата „Целиот град“, изјави Ева Бертрам, фотограф од Германија, која ќе биде присутна и на отворањето на изложбата во Мала станица.
Името на изложбата „Целиот град“ е преземено од насловот на едно дело на Макс Ернст, неговата восхитувачка, но воедно и депресивна визија за град од соништата во која се спојуваат природниот и културниот простор. Куратор на изложбата е Матијас Флиге.
Изложбата „Портрет Скопје – Боите на еден град“ ги прикажува боите на градот низ дигитални фотографии. Претставувањето на еден град значи да се претстави нешто убаво, но истовремено да се биде доследен на тврдењето дека убавото е вистинито.
„Изложбата „Портрет Скопје – Боите на еден град“, за разлика од другата поставка, не отвора прашања, туку дава субјективни мислења за градот изразени со фотографија. Тоа што сум го видел и почувствувал во Скопје, истото може да се види и во моите фотографии“, нагласи Хенрик Елбурн.
Изразот и формата на фотографиите на Атанас Бајлозов, Хенрик Елбурн, Иван Илиев, Александар Ников, Томислав Георгиев, Иво Велјанов, Иван Блажев, Благоја Јанкоски, Сања Николиќ и Славица Панова, ништо не премолчуваат, не прекриваат со лажен сјај и не се препуштаат на вообичаениот патос на фотоновинарството. Изложбата е резултат на двегодишен проект и барање на личните агли низ Скопје.
„Сакам, пред се, да изразам задоволство од начинот на кој се реализираше проектот и од неговата финална форма. Секогаш кога се работи за ваков проект, кога еден фотограф се обидува да направи портрет на еден град што по дефиниција не е негов роден град, и кога фотографот како странец се обидува да ја долови сликата на градот, често пати има реакции од локалните жители за успешноста на презентацијата на градот. Со оваа изложба се надминува тоа еднострано гледање и се отвора дијалог меѓу фотографиите на луѓето од странство и локалните фотографи кои живеат во градот“, изјави Иван Блажев.
Куратор на изложбата е Ролф Заксе, а организатори се Гете-институт Канцеларија за врски во Скопје и Друштвото за македонско-германска соработка и пријателство – Скопје.
Двојната изложба на Гете-институт Канцеларија за врски Скопје ќе биде отворена на 1 септември во 19.30 часот во објектот Мала станица при Националната галерија на Македонија./крај/мф/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

