Култура
Двојна изложба на Гете-институт

Во галерискиот простор на Националната галерија на Македонија, во објектот Мала станица на 1 септември ќе бидат отворени изложбите „Целиот град“ и „Портрет Скопје – Боите на еден град“.
Во галерискиот простор на Националната галерија на Македонија, во објектот Мала станица на 1 септември ќе бидат отворени изложбите „Целиот град“ и „Портрет Скопје – Боите на еден град“.
Канцеларијата за врски на Гете-институт во Скопје, Институтот за односи со странство, Друштвото за македонско-германска соработка и пријателство – Скопје и НУ Национална галерија на Македонија со двојна изложба ќе претстават уметнички фотографии на автори од Германија и од Македонија.
На денешната прес-конференција во Националната галерија на Македонија, во објектот Мала станица, каде е поставена изложбата, присуствуваа Маја Крстевска, директор на Националната галерија, Томас Дикхаус, раководител на Гете-институт Канцеларија за врски Скопје, уметниците-фотографи Ева Бертрам и Хенрик Елбурн од Германија и Иван Блажев, претставник на македонските фотографи кои учествуваат во изложбата „Портрет Скопје – Боите на еден град“.
Взаемно задоволство за првата соработка меѓу двете институции, Гете-институт и Национална галерија на Македонија, изразија Маја Крстевска и Томас Дикхаус.
Во однос на проектите што од 1 до 14 септември ќе бидат поставени во Мала станица Дикхаус изјави дека свесно се одлучиле за двојна изложба, бидејќи и двете поставки се наоѓаат на турнеја низ регионот на Југоисточна Европа.
„Во двете изложби најважен е дијалогот и културната размена меѓу различните уметници. Изложбите, едновремено, даваат преглед за развојот на уметничката фотографија во двете земји. Навистина е интересен предизвикот да се прави споредба, да се спротивставуваат и да се соочуваат културите од двете држави, бидејќи дијалогот е неопходен во нашето време. Изложбите не се само презентација на уметноста, туку и отворена размена на идеи и искуства на уметниците од двете држави“, нагласи Томас Дикхаус.
Изложбата „Целиот град“ е посветена на уметничката фотографија во Германија. Станува збор за патувачка изложба на Институтот за односи со странство која се реализира во соработка со Гете-институтот. Претставува пример на субјективна авторска фотографија во која се преплетуваат документарни моменти и уметнички интерпретации. Шесте фотографи Ева Бертрам, Золтан Ѓокај, Андреас Рост, Марија Севц, Улрих Вист и Томо Јамагучи, остануваат верни на техниката на „видената“ – неманипулирана фотографија и естетските особености на нејзиното фотохемиско развивање.
Значајно е да се напомене дека тие воопшто не ги користат распространетите дигитални методи. Од сосема индивидуални перспективи го претставуваат „нивниот“ град, неговиот центар, но и периферијата. Не го прикажуваат она што е видливо, туку ја доловуваат културната, општествената, но и политичката ситуација во денешна Германија.
„Целта на изложбата е да се најдат интересни локации низ градот и да се даде сопствено мислење за различни ситуации. Притоа не станува збор за барање докази каква е состојбата во одреден град, туку со личното интерпретирање на одредени ситуации се отвораат нови прашања. Тоа беше главниот предизвик за уметниците кои се претставуваат со изложбата „Целиот град“, изјави Ева Бертрам, фотограф од Германија, која ќе биде присутна и на отворањето на изложбата во Мала станица.
Името на изложбата „Целиот град“ е преземено од насловот на едно дело на Макс Ернст, неговата восхитувачка, но воедно и депресивна визија за град од соништата во која се спојуваат природниот и културниот простор. Куратор на изложбата е Матијас Флиге.
Изложбата „Портрет Скопје – Боите на еден град“ ги прикажува боите на градот низ дигитални фотографии. Претставувањето на еден град значи да се претстави нешто убаво, но истовремено да се биде доследен на тврдењето дека убавото е вистинито.
„Изложбата „Портрет Скопје – Боите на еден град“, за разлика од другата поставка, не отвора прашања, туку дава субјективни мислења за градот изразени со фотографија. Тоа што сум го видел и почувствувал во Скопје, истото може да се види и во моите фотографии“, нагласи Хенрик Елбурн.
Изразот и формата на фотографиите на Атанас Бајлозов, Хенрик Елбурн, Иван Илиев, Александар Ников, Томислав Георгиев, Иво Велјанов, Иван Блажев, Благоја Јанкоски, Сања Николиќ и Славица Панова, ништо не премолчуваат, не прекриваат со лажен сјај и не се препуштаат на вообичаениот патос на фотоновинарството. Изложбата е резултат на двегодишен проект и барање на личните агли низ Скопје.
„Сакам, пред се, да изразам задоволство од начинот на кој се реализираше проектот и од неговата финална форма. Секогаш кога се работи за ваков проект, кога еден фотограф се обидува да направи портрет на еден град што по дефиниција не е негов роден град, и кога фотографот како странец се обидува да ја долови сликата на градот, често пати има реакции од локалните жители за успешноста на презентацијата на градот. Со оваа изложба се надминува тоа еднострано гледање и се отвора дијалог меѓу фотографиите на луѓето од странство и локалните фотографи кои живеат во градот“, изјави Иван Блажев.
Куратор на изложбата е Ролф Заксе, а организатори се Гете-институт Канцеларија за врски во Скопје и Друштвото за македонско-германска соработка и пријателство – Скопје.
Двојната изложба на Гете-институт Канцеларија за врски Скопје ќе биде отворена на 1 септември во 19.30 часот во објектот Мала станица при Националната галерија на Македонија./крај/мф/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изложба на Васил Василев: „Континуитет како метафора 1967 – 2012 2012 – 2025“

Во петок, 17 октомври, ќе биде отворена изложбата на Васил Василев насловена „Континуитет како метафора 1967 – 2012 / 2012 – 2025, во 19 часот во објектот Даут пашин амам.
Скулпторскиот опус на Васил Василев е еден континуум на темелни, истрајни и инвентивни истражувања. И покрај тоа што неговиот развоен пат се движеше од конкретни фигуративни облици, до сведување на фигурата на знак, основните параметри не се променија, како и односот кон објектот. Без оглед на одредени стилски поместувања во ракописот, зависни и од матрицата на непосредни или посредни инспиративни доживувања, неговиот ликовен опус дозволува да се дефинира низ варијациите кои се одвиваа внатре во една усвоена и со време доградувана и надградувана ликовна синтакса.
Асоцијативните вертикали, дел од последниот циуклус на Василев, се резиме на сите атрибути на неговото обликовно размислување, преведени и пренесени со минимални формални содржини, со концентрирање на оние круцијални севкупости на негово дело: конкавни и конвексни, мазни и рапави, темни и светли површини, содржини на растот на нивното вертикално градење, наизмнично сменување, мултиплицирање, до затворање во рамка. Рамката е начин на потенцирање, истакнување, но и смирување на разиграната, ритмична обликовна, структурална шема во јадрото, онаа слична постапка што се јавува уште во неговите дела од осумдесеттите години (Ритам, 1983), сега со еден позатворен статички ритам и посимплифицирана форма.
Значи, ликовната структура на делата на уметникот од почетокот на седумдесеттите години, континуирано се движи до најновите негови остварувања. Во нив се содржани и цртежот и релјефот, архитектонското редење на тогаш понагласени волумени, како и пиктуралните примеси (главно во згаснати тоналитети со патина на дрвото).
Асоцијативните вертикали се надоврзуваат на вертикалите од седумдесеттите години (Каријатиди). За разлика од поранешните вертикали кај кои формата често ја градеше по принципот рамна површина волумен, сега, од една страна ја симплифицира формата, но, од друга ја усложнува со слоевитата архитектоника или пак со релјефно разиграните површини.
Комбинацијата на скулптура и релјеф, но и пиктуралното третирање на материјалот со меки тонски премини и светло-темни градации или звучна колористичка игра, се дефинирани и со движењето на линијата. Линеарната арабеска датира од почетоците на неговото творештво, присатна е во сите негови дела и се јавува со варијабилен интензитет и улога: некаде го иницира формирањето на обликот, некаде ги бележи, разграничува формите, некаде го нагласува волуменот, а некаде ја иницира колористичката игра на релјефните сегменти. Секако, таа ја има една од примарните улоги во формирањето, во обликувањето на делото. Звукот на линијата, цртачките елементи, кои ја затвораат или отвораат формата, како и играта на светло-темното, ги доловува со различна обработка на материјалот, ја збогатува скулптурата со внатрешна виталистичка енергија до степен кога сугестивното реално, се трансформира во асоцијативно, делото станува знак со повеќезначенски конотации. Го зацврстува сведувањето на мотивот на почист облик, приклонувајќи се, во некои ситуации, кон симетричната хармонија на композицијата или, пак, барајќи го редот во дискретните ритмови на волуменот.
Развивајќи ги можностите на новите изразни форми во контекст на неговиот однос кон материјалот и начинот на неговата транспозиција, во најновите дела, Василев остварува еден особен вид на ликовен израз кој неспорно комуницира и со неговите претходни творечки фази, сега базиран врз позгусната коегзистенција на линијата, на понагласени колористички сегменти, на шематичноста на линеaрните, релјефните и колористичките ритмички стилизации.
Овие испреплетени облици, прецизно градени, напластени дрвени форми, во нивната сложена разновидност, во варијабилната низа на асоцијации (од чисти геометриски до асоцијативни флорални мотиви), во себе носат карактеристики на едно, медитативно и наместа ирационално расположение кое го емитуваат неговите спонтани игри на архитектонски градените асоцијативни вертикали. Патоказот во барањето меѓу идеализираното и животното, е насочен кон проблемско и загадочно, кое во последните дела добива епилог на траење, како блесок на трагата на возбудата. Експресивно зајакнати психолошки состојби се манифестираат во изразот на внатрешната архетипска снага и нејзиното распространување, во големиот бран на декоративните геометриски созвучија.
Главниот ефект сега го презема целосноста на масивот на вертикалата со своите внатрешни кршења во наизменичното сложување на формите, во нагласената и незаобиколна игра на светлоста и на сенките. Воглавно, потиснувајќи ги облините, наклонува кон поостри геометризирани плохи (правилни парчиња дрво) кои ги напластува вертикално или создава врежани, издлабени одвојувања на формите во самата нивна релјефна поставеност. Таков пристап како да му служи на авторот да се ослободи од органската врзаност за волуменот, од укрупнување на формите и нивното волуминозно навлегување една во друга, префрлајќи се на микро план на ситнење на елементите во градењето на композицијата, што го доведе до дескриптивната сликовитост на обликот, го насочи кон цврстината на скулптурата, облиците ги сведе на некои основни елементи мултиплицирани и модифицирани низ слободната интерпретација. Во нив најде извор на системски интерпретации на неограничената моќ на мозаичното поставување или дефинирање на сегментите од целината, кои се движат од вдлабнати, цртачки организирани форми, преку суптилни тетоважи во вид на арабеска, колажно поставување на помали мозаични форми, до редење, умножување на исти или слични форми и до нивната разбранувана, разиграна поставеност во различни насоки.
Култура
Премиера на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“од Јохан Штраус II

На 25 октомври со почеток во 20.00 часот, на големата сцена на Националната опера и балет ќе се одржи премиерата на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ од Јохан Штраус II. Втората изведба на оперетата е закажана за 28 октомври, во 20 часот.
Диригент е Бисера Чадловска, режијата е на Љупка Јакимовска, сценографијата на Марија Ветероска, костимографијата на Марија Пупучевска, кореограф е Саша Евтимова, хор мајстор е Јасмина Ѓоргеска, а концерт мајстор е Верица Ламбевска.
Во солистичката екипа настапуваат: Васко Здравков, Јане Дунимагловски/Дејан Стоев, Злата Тошевска Димовска, Ана Ројдева, Николина Јаневска/Соња Мадевска, Драган Ампов, Кристијан Антовски, Марјан Николовски, Јаворка Витанова и Тихомир Јакимовски, заедно со хорот, оркестарот и балетскиот ансамбл на МОБ.
„Лилјакот“ е ремек-дело на „кралот на валцерите“ Јохан Штраус II, создадено во 1874 година. Оваа брилијантна оперета претставува маестрална комбинација на љубовни интриги, недоразбирања и комични ситуации, сместени во блескавиот виенски свет на валцери, балови и маскенбали. Штраус со својата непресушна музичка инвентивност и елегантна оркестрација создава партитура исполнета со валцери и арии кои зрачат со духовитост, шарм и живост. „Лилјакот“ е вистинска прослава на радоста, убавината и ведрината на животот – дело што повеќе од еден век ја воодушевува публиката ширум светот и останува вечен симбол на виенскиот шарм и музичката магија.
Култура
Премиера на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ на големата сцена на Националната опера и Балет

На 25 октомври 2025 година со почеток во 20.00 часот, на големата сцена на Националната опера и балет ќе се одржи премиерата на едно од најпопуларните и највесели дела на сите времиња – оперетата „Лилјакот“ од Јохан Штраус II. Втората изведба на оперетата е закажана за 28 октомври, 20.00 ч.
Диригент е Бисера Чадловска, режијата е на Љупка Јакимовска, сценографијата на Марија Ветероска, костимографијата на Марија Пупучевска, кореограф е Саша Евтимова, хор мајстор е Јасмина Ѓоргеска, а концерт мајстор е Верица Ламбевска.
Во солистичката екипа настапуваат: Васко Здравков, Јане Дунимагловски/Дејан Стоев, Злата Тошевска Димовска, Ана Ројдева, Николина Јаневска/Соња Мадевска, Драган Ампов, Кристијан Антовски, Марјан Николовски, Јаворка Витанова и Тихомир Јакимовски, заедно со хорот, оркестарот и балетскиот ансамбл на МОБ.
„Лилјакот“ е ремек-дело на „кралот на валцерите“ Јохан Штраус II, создадено во 1874 година. Оваа брилијантна оперета претставува маестрална комбинација на љубовни интриги, недоразбирања и комични ситуации, сместени во блескавиот виенски свет на валцери, балови и маскенбали. Штраус со својата непресушна музичка инвентивност и елегантна оркестрација создава партитура исполнета со валцери и арии кои зрачат со духовитост, шарм и живост. „Лилјакот“ е вистинска прослава на радоста, убавината и ведрината на животот – дело што повеќе од еден век ја воодушевува публиката ширум светот и останува вечен симбол на виенскиот шарм и музичката магија.