Култура
Започна 68-то издание на Филмскиот фестивал во Венеција
Со проекција на филмот „Мартовски иди“ во режија на Џорџ Клуни вечерва започна 68-то издание на најстариот филмски фестивал на светот, Венецијанските мостри, во чии рамки во натпреварувачка конкуренција ќе бидат прикажани 23 филмови.
Со проекција на филмот „Мартовски иди“ во режија на Џорџ Клуни вечерва започна 68-то издание на најстариот филмски фестивал на светот, Венецијанските мостри, во чии рамки во натпреварувачка конкуренција ќе бидат прикажани 23 филмови.
„За прв пат во историјата на фестивалот по втората светска војна сите долгометражни филмови прикажани во официјалната конкуренција ќе бидат премиери.
„мартовските иди“ е четврти филм во кој Клуни се појавува како актер и како режисер. Филмот, во кој покрај Клуни настапуваат и Рајан Гослинг, Филип Сејмур Хофман и Пол Џиамати, зборува за неволјите со кои се соочува претставникот за печат на еден претседателски кандидат, кој е заплеткан во корупциски скандал.
Покрај филмот на Клуни, за главната награда „Златен лав“ ќе се натпреваруваат „Карниџ“ (Carnage) на Роман Полански, во кој играат Џоди Фостер, Кејт Винслет и Кристоф Валц, „Опасен метод“ (Dangerous Method) на канаѓанецот Дејвид Кроненберг, „Фауст“ на рускиот режисер Александар Сокуров и уште многу други.
За добитниците „Златните лавови“ ќе одлучува жири предводено од Дарен Аронофски, режисер на филмот „Црн лебед“ кој минатата година беше прикажан на „Мостра“ и за кој актерката Натали Портман доби „Оскар“. Другите членови на жирито се францускиот режисер Андре Тешин, неговиот американски колега Тод Хајнес, поранешниот лидер на групата Talking Heads, Дејвид Бирн, финската режисерка Еија-Лииса Ахтила, како и двајца Италијанци – актерката Алба Рорвашер и режисерот Марио Мартоне.
Надвор од официјалната натпреварувачка конкуренција ќе бидат прикажани 32 филмови, од кои 19 премиерно. Меѓу нив се W.E. во режија на Мадона, филм за љубовта на кралот Едвард Осми и Волис Симпсон, Wilde Salome („Дивата Салом“) на Ал Пачино, како Contagion на Стивен Соденберг, во кој, меѓу другите, настапуваат и Мат Дејмон и Кејт Винслет.
На посебна свеченост во текот на фестивалот, „Златен лав“ за животно дело ќе добие италијанскиот режисер Марко Белочи, а наградата ќе му ја врачи легендарниот Бернардо Бертолучи.
Овогодинешната „Мостра“ опфаќа и три пратечки програми програмата посветена на новите филмски трендови во светот, ретроспектива на италијанскиот експериментален филм од 1960-те и 1970-те години, како и посебна програма посветена на новите трендови на италијанската кинематографија.
Фестивалот ќе биде затворен на 10-ти септември со филмот на Вајт Стилман „Дами во неволја“ (Damsels in Distress). /крај/хина/сс/
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

